PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 12 | nr 3 | 114--126
Tytuł artykułu

Issues of Competitiveness in Non-Public Universities in Poland

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Zagadnienia konkurencyjności niepublicznych uczelni w Polsce
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Tło badań. Niniejsze opracowanie analizuje zagadnienia konkurencyjności uczelni niepublicznych. Dynamika zmian w otoczeniu szkół wyższych, np. niż demograficzny, wzrost krajowej i zagranicznej konkurencji jak również zmiany instytucjonalne warunkują ciągłą restrukturyzację uczelni niepublicznych. Postulowana skuteczność utrzymania trwałej przewagi konkurencyjnej ledwie odzwierciedla zmienność, niepewność i brak równowagi w obrębie środowiska tego rodzaju organizacji.
Cele badań. Celem niniejszej pracy jest poznanie specyfiki działań niepublicznych uczelni i próba teoretycznego odnalezienia strategii stosowanych przez szkoły wyższe w kontekście wyzwań stawianych przez istniejącą rzeczywistość rynkową.
Metodyka. Teoretyczna analiza została przeprowadzona w zgodzie z pojawieniem się nowych trendów w zarządzaniu strategicznym.
Kluczowe wnioski. W celu uzyskania przewagi konkurencyjnej nad innymi uczelniami wskazana jest współpraca z najlepszymi uczelniami w kraju i za granicą. To pozwala szkołom tworzyć wspólne moduły nauczania, prowadzić badania i wymieniać doświadczenia dydaktyczne i organizować wspólne konferencje. Trudna sytuacja na rynku i wzrost konkurencji powodują, że szanse na przetrwanie i dalszy rozwój mają jedynie najlepsze niepublicznych szkoły wyższe, które mogą się pochwalić wysokim potencjałem intelektualnym, najlepszym wizerunkiem i ofertą najbardziej użytecznych treści nauczania jak również współpracą z innymi firmami i uniwersytetami. (abstrakt oryginalny)
EN
Background. This article focuses on the issues of competitiveness in non-public universities. Research aims. The aim of this paper is to cognize the specific nature of non-public universities' operations. Moreover the purpose is to attempt to theoretically locate the strategies employed by schools of higher education within the context of the challenges posed by the existing market reality.
Method. The theoretical analysis has been conducted in line with the emergence of new trends in strategic management.
Key findings. Cooperation with the best universities abroad and in the country is highly recommended in order to enable achieving competitive advantage, which can be gained mainly due to sharing experiences and joint teaching modules, research and conferences. Increased competition and difficult situation on the market diminish the chances for growth and development for the non-public universities. Only to the best ones can resist - those with high intellectual capacities, excellent image, most useful offer and collaborating with other universities and enterprises. (original abstract)
Rocznik
Tom
12
Numer
Strony
114--126
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • University of Social Sciences, Poland
Bibliografia
  • Adamik, A. (ed.), (2011). Kształtowanie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: C.H. Beck.
  • Altbach, P. (2004). The costs and benefits of world class universities. Academe, January/February.
  • Barney, J.B. (1991). Firm resources and sustained competitive advantage. Journal of Management, 17(1), 99-120.
  • Borowiecki, R. (2001). Procesy restrukturyzacji we współczesnym przedsiębiorstwie i ich determinant. In R. Borowiecki, M. Kwieciński (Eds.), Zarządzanie zasobami informacji w przedsiębiorstwie. Ku przedsiębiorstwu przyszłości. Warszawa: WNT.
  • Brandenburger, A.M., & Nalebuff, B.J. (1995). The right game: Use game theory to shape strategy. HBR, July-August.
  • Brown, S.L., & Eisenhardt, K.M. (1998). Competing on the Edge: Strategy as Structures Chaos. Boston: HBS Press.
  • Eisenhardt, K.M., Furr, N.R., & Bingham, Ch.B. (2010). Microfoundations of Performance: Balancing Efficiency and Flexibility in dynamic Enviroments. Organization Science, 21(6).
  • Grupa Lizbońska, (1996). Granice konkurencji. Warszawa: Poltext.
  • Hamel G., Dozi, Y.L., & Prahalad, C.K. (1989). Collaborate with your competitors-and win. HBR, September-October.
  • Jacobson, R. (1992). The Austrian' School of Strategy. Aof MR, 17(4).
  • Jankowska, B. (2009). Konkurencja czy kooperacja? Ekonomista, 2.
  • Kamerschen, D.R., Kenzie, R.B., & Nardlinelli, M. (1991). Ekonomia. Gdańsk: Fundacja Gospodarcza "Solidarność".
  • Kwiatkowski, S., & Edwinsson, L. (Eds.), (1998). Knowledge Cafe for intelectual entrepreneurship. Warszawa: WSPiZ im. Leona Koźmińskiego.
  • Nelson, R., & Winter, S. (1982). An Evolutionary Theory of Economic Change. Cambridge: Harvard University Press.
  • Obłój, K. (2000). Strategia sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
  • Peteraf, M.A. (1993). The cornerstones of competitive advantage: A resource - based view. Strategic Management Journal, 14(3).
  • Porter, M.E. (1980). Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. New York: Free Press.
  • Romanowska, M. (2001). Kształtowanie wartości firmy w oparciu o kapitał intelektualny. In R. Borowiecki, M. Romanowska (Eds.), System informacji strategicznej. Wywiad gospodarczy a konkurencyjność przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin.
  • Schumpeter, J.A. (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Warszawa: PWN.
  • Sobczak, G. (2006). Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw. Lublin: UMCS.
  • Stankiewicz, M. (Ed.), (2002). Determinanty konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Sposoby i warunki umacniania konkurencyjności przedsiębiorstw w perspektywie globalizacji gospodarki. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Strategor. (1999). Zarządzanie firmą. Warszawa: PWE.
  • Surma, J. (2010). Rola analogii w podejmowaniu decyzji w zarządzaniu strategicznym małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Warszawa: SGH.
  • Thomas L.G., & D'Aveni R.A. (2004). The rise of hypercompetition in the US manufacturing sector, 1950 to 2002. Retrieved from http://papers.ssrn.com/abstract=611823 (January 2010).
  • Watson, D. (2006). Higher education: the truth about the student market. Higher Education Review, 38(3).
  • Wrzosek, W. (2001). Strategie wobec konkurentów. In W. Wrzoska (Ed.), Strategie marketingowe. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
  • Wernerfelt, B. (1984). A Resource - Based View of the Firm. Strategic Management Journal, 5(2).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171320881

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.