PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 33 European Union - 10 Years after Enlargement | 482--494
Tytuł artykułu

International Experience and Perceived Success Factors in International Collaborative Relationships. An Empirical Study of Polish Firms Cooperating with Chinese and German Partners

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Międzynarodowe doświadczenie a postrzeganie czynników sukcesu w międzynarodowych relacjach kooperacyjnych. Badanie empiryczne polskich przedsiębiorstw współpracujących z partnerami z Chin i Niemiec
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem artykułu jest przeanalizowanie relacji między międzynarodowym doświadczeniem przedsiębiorstw a postrzeganymi przez nie czynnikami sukcesu w relacjach międzynarodowych. Zaprezentowano w nim wyniki badania empirycznego na próbie 278 polskich eksporterów i importerów współpracujących z partnerami z Niemiec i Chin. Przedyskutowane zostały zarówno różnice w postrzeganiu czynników sukcesu w zależności od kraju pochodzenia partnera, jak i korelacja percepcji czynników sukcesu z międzynarodowym doświadczeniem badanych przedsiębiorstw. Analiza wykazała, że przedsiębiorstwa współpracujące z partnerami z Chin mają nieco większe doświadczenie międzynarodowe. Znaczenie większości czynników sukcesu nie różniło się istotnie w przypadku współpracy z partnerami z Chin i z Niemiec (zaobserwowano jednak kilka istotnych różnic). Międzynarodowe doświadczenie badanych przedsiębiorstw nie było silnie powiązane z percepcją czynników sukcesu we współpracy międzynarodowej.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of the paper is the analysis of the relationship between the perception of the success factors in international collaborative relationships and firm's international experience. The results of an empirical study on the sample of 278 Polish exporters and importers cooperating with partners from China and Germany are presented and both the differences in success factor perception depending on foreign partners' home country, and the correlation of the perception of the success factors with the international experience of the firms are discussed. The study revealed that the firms working with partners in China have somewhat more international experience. The importance of the majority of the success factors in relationships with German partners did not differ significantly from those in collaboration with Chinese firms. However, some consequential differences were observed. Internationalization experience is not strongly related with the perception of international cooperation success factors. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Arteaga-Ortiz J., Fernandez-Ortiz R., 2010, Why Don't We Use the Same Export Barrier Measurement Scale? An Empirical Analysis in Small and Medium-Sized Enterprises, Journal of Small Business Management, vol. 48(3).
  • Bachmann R., Zaheer A., 2008, Trust in Inter-organizational Relationships, [in] The Oxford Handbook of Inter-Organizational Relations, eds. S. Cropper, M. Ebers, Ch. Huxham, P. Smith Ring, Oxford University Press, New York.
  • Bloemer J., Pluymaekers M., Odekerken A., 2013, Trust and affective commitment as energizing forces for export performance, International Business Review, vol. 22(2).
  • Bowersox D.J., Closs D.J., Stank T.P., 2003, How to master cross-enterprise collaboration, Supply Chain Management Review, vol. 7(4).
  • Child J., 2001, Trust. The fundamental bond in global collaboration, Organizational Dynamics, vol. 29(4).
  • Chiles T. H., McMackin, J. F., 1996, Integrating variable risk preferences, trust, and transaction cost economics, Academy of Management Review, vol. 21(1).
  • Corbett C.J., Blackburn J.D., Van Wassenhove L.N., 1999, Partnerships to improve supply chains, MIT Sloan Management Review, vol. 40(4).
  • Costa e Silva S., Bradley F., Sousa C.M., 2012, Empirical test of the trust-performance link in an international alliances context, International Business Review, vol. 21(2).
  • Danik L., Gołębiowski T., 2012, Success factors in innovation cooperation of Polish exporters, [in:] Wyzwania gospodarki globalnej, red. U. Mrzygłód, Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego UG, nr 31.
  • Danik L., Lewandowska M., 2013, Motives and barriers in the field of cooperation between companies. Research outcomes based on the Polish engineering industry, Journal of Economics & Management, vol. 14.
  • Danik, L. Żukowska J., 2011, Rola zaufania w innowacjach, współautorka, Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej, nr 32.
  • Donaldson B., O'Toole T., 2007, Strategic Market Relationships, 2nd ed., John Wiley & Sons, Chichester.
  • Doole I., Lowe R., 2008, International Marketing Strategy. Analysis, development, and implementation, Cengage Learning, London.
  • Drucker P.F., 1996, The Effective Executive, HarperCollins Publishers, New York.
  • Dyer J.H., Singh H., 1998, The Relational View. Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage, Academy of Management Review, vol. 23(4).
  • Fawcett S.E., Magnan G.M., McCarter M.W., 2008, Benefits, barriers, and bridges to effective supply chain management, Supply Chain Management. An International Journal, vol. 13(1).
  • Flexner S.B. (ed.), 1993, Random House Unabridged Dictionary, 2nd ed., Random House, New York.
  • Fonfara K. (red.), 2012, The Development of Business Networks in the Company Internationalisation Process, Poznań University of Economics Press, Poznań.
  • Gesteland R.R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • GUS, 2012, Rocznik statystyczny handlu zagranicznego, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
  • Heroux L., Hammoutene A., 2012, Relationship marketing in the American and Canadian export sectors. A matter of trust, The Journal of American Academy of Business, vol. 18(1).
  • Hofstede G., Hofstede G.J., Minkov M., 2011, Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Hollensen S., 2003, Marketing Management. A Relationship Approach, Pearson Education Limited, Essex.
  • House R.J., Hanges P.J., Javidan M., Dorfman P.W., Gupta V. (eds.), 2004, Culture, Leadership, and Organizations. The GLOBE Study of 62 Societies, Sage, Thousand Oaks.
  • Johanson J., Mattsson L., 1987, Inter-organizational relations in industrial systems. A network approach compared with the transaction-cost approach, International Studies of Management and Organization, vol. 17(1).
  • Johanson J., Vahlne J.-E., 1977, The internationalization process of the firm. A model of knowledge development and increasing foreign market commitments, Journal of International Business Studies, vol. 8(1).
  • Leick B., 2011, Barriers to co-operation and competitive advantage. Cross border business networks of Saxon and Northern Bohemian firms, Journal for East European Management Studies, vol. 16(2).
  • Leonidou L.C., Palihavadana D., Theodosiou M., 2006, An integrated model of the behavioural dimensions in the industrial buyer-seller relationships, European Journal of Marketing, vol. 40(1/2).
  • Liu C.-L.E., 2012, An investigation of relationship learning in cross-border buyer-supplier relationships. The role of trust, International Business Review, vol. 21(3).
  • Maheshwari B., Kumar V., Kumar U., 2006, Optimizing success in supply chain partnerships, Journal of Enterprise Information Management, vol. 19(3).
  • Marxt Ch., Link P., 2002, Success factors for cooperative ventures in innovation and production systems, International Journal of Production Economics, vol. 77.
  • Mclvor R., McHugh M., 2000, Partnership sourcing. An organization change perspective, The Journal of Supply Chain Management, vol. 36(3).
  • Moss-Kanter R., 1994, Collaborative advantage. The art of alliances, Harvard Business Review, July-August.
  • Morgan R., Hunt S., 1994, The commitment-trust theory of relationship marketing, Journal of Marketing, vol. 58(3).
  • Mu J., Peng G., Love E., 2008, Interfirm networks, social capital, and knowledge flow, Journal of Knowledge Management, vol. 12(4).
  • Nielsen B.B., 2007, Determining international strategic Alliance performance. A multidimensional approach, International Business Review, vol. 16(3).
  • Olk P., Rosenzweig P., 2010, The Halo Effect and the Challenge of Management Inquiry. A Dialog Between Phil Rosenzweig and Paul Olk, Journal of Management Inquiry, vol. 19(1).
  • Parkhe A., 1998, Building trust in international alliances, Journal of World Business, vol. 33(4).
  • Ramesh A., Banwet D.K., Shankar R., 2010, Modeling the enablers of supply chain collaboration, International Journal of Logistics Systems and Management, vol. 4(6).
  • Smith K.G., Carroll S.J., Ashford S.J., 1995, Intra and interorganizational cooperation. Toward a research agenda, Academy of Management Journal, vol. 38(1).
  • Spekman R.E., Kamauff J.W., Myhr N., 1998, An empirical investigation into supply chain management. A perspective on partnerships, International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, vol. 28(8).
  • Stępień B. (ed.), 2011, Międzynarodowa kooperacja gospodarcza z polskiej perspektywy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Williams J.E., Chaston I., 2004, Links between the linguistic ability and international experience of export managers and their export marketing intelligence behaviour, International Small Business Journal, vol. 22(5).
  • Zaheer A., McEvily B., Perrone V., 1998, Does trust matter? Exploring the effects of interorganizational and interpersonal trust on performance, Organization Science, vol. 9(2).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171320935

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.