PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 1 (1) Teorie, Badania, Praktyka | 40--55
Tytuł artykułu

Profesjonalizm i proces profesjonalizacji w coachingu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Professionalism and the Professionalization Process in Coaching
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł koncentruje się na zakresie znaczeniowym pojęcia profesjonalizmu oraz postępującego procesu profesjonalizacji w odniesieniu do zawodu coacha. Autorka pokazuje, co oznacza bycie "profesjonalnym coachem" z dwóch różnych perspektyw: zewnętrznej (naukowej i społecznej) oraz wewnętrznej (osobistej i coachingowej), dokonując przeglądu i systematyzacji kryteriów, które musi spełniać zawód coacha, aby zyskać miano profesji, oraz zapraszając do refleksji nad wymogami, jakie można postawić coachom, którzy dążą do stania się profesjonalistami w pełnym tego słowa znaczeniu. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper deals with the sense and the connotations of the term "professionalism" and with the process of professionalization in the context of coaching. The author presents what it means to be a "professional coach" from an external (scientific and social) and internal (personal and coaching) perspective. The article focuses on the overview and systematization of the criteria for the job of a coach to be identified as a profession and the requirements for coaches to become professionals. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Strony
40--55
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie; Centrum Coachingu ALK
Bibliografia
  • Berger, P., Luckmann, Th. (1983) Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
  • Blackmore, S.J. (2002) Maszyna Memowa. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
  • Brante, Th. (1990) Professional types as a strategy of analysis. W: Burrage, M., Torstendahl, R. (red.) Professions in Theory and History. Rethinking the Study of the Professions. London: SAGE Publications.
  • Brodie, R. (1997) Wirus umysłu. Łódź: TeTa.
  • Carr-Saunders, A.M., Wilson, P.A. (1933) The Professions. Oxford: The Clarendon Press.
  • Collins, R. (1990) Changing conceptions in the sociology of the professions. W: Torstendahl, R., Burrage, M. (red.) The Formation of Professions. Knowledge, State and Strategy. London: SAGE Pub-lications.
  • Czarkowska, L.D. (2008) Coaching - nowa jakość doskonalenia kompetencji menedżerskich. W: Witkowski, S.A., Listwan, T. (red.) Kompetencje a sukces zarządzania organizacją. Warszawa: Difin.
  • Czarkowska, L.D. (2009) Nowy profesjonalizm. Kultura profesjonalna informatyków - antropologia organizacji. Warszawa: WAiP.
  • Dilts, R. (2006) Od przewodnika do inspiratora. Coaching przez duże"C". Warszawa: PINLP.
  • Freidson, E. (ed.) (1973) The professions and their prospects. Beverly Hills, CA: SAGE Publications.
  • Geertz, C. (1973) The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books.
  • Goode, W.J. (1969) The Theoretical Limits of Profes- sionalization. W: Etzioni, A. (red.) (1969) The Semi- professions and their Organizations. Teacher, Nurses Social Workers. Toronto: The Free Press.
  • Grant, A.M., Cavanagh, M. (2004) Toward a Profession of Coaching: Sixty-Five Years of Progress and Challenges for the Future. International Journal of Evidence Based Coaching and Mentoring, No. 1.
  • Gross, E. (1958) Work and Society. New York: Thomas Y. Crowell Company.
  • Hatch, M.J. (2002) Teoria organizacji. Warszawa: WN PWN.
  • Kuhn, Th.S. (1964/1968) Struktura rewolucji naukowych. Warszawa: PWN.
  • Larson Magdali, S. (1977) The Rise of Professionalism: A Sociological Analysis. Berkeley CA: University of California Press.
  • Millerson, G. (1964) The Qualifying Associations. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Smółka, P. (2009) Coaching oparty na dowodach. W: Smółka, P. (red.) Coaching. Inspiracje z perspektywy nauki, praktyki i klientów. Gliwice: Helion.
  • Strauss, G. (1963) Professionalism and Occupational Associations. Industrial. Relations, Vol. 2.
  • Torstendahl, R. (1990) Essential properties, strategic aims and historical development: three approaches to theories of professionalism. W: Burrage, M., Torstendahl, R. (red.) Professions in Theory and History. Rethinking the Study of the Professions. London: SAGE Publications.
  • http://pol.icf.org.pl/
  • http://pol.icf.org.pl/211-42516ab6eadf1.htm
  • http://www.absolwenci.kozminski.edu.pl/O-Klu-bie- Coachingowym.html
  • http://www.certifiedcoach.org/learningguide/ma- steries.htm
  • http://www.coachfederation.org/ http://www.emccouncil.org/
  • http://www.europeancoachinginstitute.org/accre- ditation/index.phphttp://www.izbacoachingu.com/
  • http://www.coaching.kozminski.edu.pl/
  • http://www.pifs.org.pl/pliki/raport%20szkola%20dla %20coacha.pdf
  • http://www.psc.org.pl/aktualnosci.htm
  • http://www.sherpacoaching.com/SherpaExecutiveCoachingSurvey2009.pdf
  • http://www.ww.pifs.o rg.pl/strona/komisja-coa- chingu.html
  • The Dublin Declaration on Coaching (2008) Global Community of Coaches http://www.pdf.net/Files/ Dublin %20Declaration%20on%20Coaching.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171321301

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.