PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 13 | nr 1 | 49--65
Tytuł artykułu

Conceptualising and Measuring Consumer Engagement in Social Media - Implications for Personal Involvement

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Konceptualizacja i pomiar zaangażowania konsumentów w mediach społecznościowych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Tło badań. Kształtowanie i pomiar zaangażowania konsumentów wobec marek w mediach społecznościowych stanowi coraz większe wyzwanie dla przedsiębiorstw. Budowanie zaangażowania to jeden z najważniejszych celów promocyjnych, a jednocześnie wyznacznik wydajności i kondycji marki. Mimo rosnącego zapotrzebowania na badania w tym obszarze, problematyka zaangażowania jest stosunkowo mało rozpoznana przez naukowców i nie istnieje powszechnie akceptowalna definicja oraz sposób pomiaru tego zjawiska.
Cele badań. Niniejsza praca ma na celu zaproponowanie nowych ram teoretycznych dla pojęcia zaangażowania konsumentów wobec marek w mediach społecznościowych oraz stworzenie uniwersalnego i kompleksowego wskaźnika pomiaru tego zjawiska.
Metodyka. Zaproponowano nowy wskaźnik zaangażowania wraz z metodą pomiarową. Zastosowano standardowe metody sprawdzania jego poprawności i wiarygodności. Przeprowadzono dwa oddzielne badania. W pierwszym badaniu dokonano wewnętrznej walidacji wskaźnika na dwóch niezależnych próbach (n=425). Drugie badanie poświęcono zewnętrznej walidacji wskaźnika (również na dwóch niezależnych próbach badawczych, n=260). Wskaźnik został przetestowany na markach rzeczywistych tj. McDonald's i Coca-Cola.
Kluczowe wnioski. W pierwszym badaniu przeprowadzono szereg analiz czynnikowych w celu określenia relacji pomiędzy zmiennymi budującymi wskaźnik i poszukiwania zmiennych ukrytych. Na podstawie analizy danych ustalono, iż minimalna liczba czynników niezbędnych do satysfakcjonującego opisania (zreprodukowania) korelacji pomiędzy wprowadzonymi do analizy zmiennymi wynosi jeden. Można zatem przyjąć, iż nowoopracowany indeks jest spójny i bada pojedynczy konstrukt znaczeniowy. W drugim badaniu wyniki ujawniły pozytywną - choć ograniczoną - korelację pomiędzy nowostworzonym wskaźnikiem a innym, opisującym odmienny typ zaangażowania konsumentów. Wyniki pozwalają sformułować wniosek o komplementarnym związku pomiędzy tymi zmiennymi. W ostatniej części pracy opisano możliwe ścieżki interpretacyjne oraz zasugerowano dalsze kierunki badań. (abstrakt oryginalny)
EN
Background. Consumer engagement with brands in social media has become an increasingly important challenge for companies to create and to measure. Building fan engagement with brands turns out to be one of the most important promotional objectives for social media, and a preferred brand performance indicator. Despite a growing demand, it has received little academic consideration and there exists no universally accepted measurement of this phenomenon.
Research aims. This paper aims at forwarding a new theoretical framework and developing a context free index to measure aggregate engagement with brands in social media.
Method. The author developed a new engagement index and examined it by means of standard index validation methods. Two separate studies have been conducted. In the first study, two samples (425 subjects in total) were selected to test internal reliability and consistency of a newly created index. The second study concentrated on the external validation of engagement index. 260 subjects were surveyed. The index was tested on real-life brands i.e. McDonald's and Coca-Cola.
Key findings. In the first study factor analyses showed one general factor and it revealed high consistency across different brands that were included in the examination. The newly developed index was, therefore, assumed applicable to measure consumer engagement phenomena in social media. In the second study the results revealed a positive - albeit limited - correlation between personal involvement and consumer engagement. Such findings implied a complementary relationship between these variables and hence different possible implications and suggestions for future empirical research were presented. (original abstract)
Rocznik
Tom
13
Numer
Strony
49--65
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Lodz, Poland
Bibliografia
  • Andrews, J.C., Durvasula, S., & Akhter, S.H. (1990). A framework for conceptualizing and measuring the involvement construct in advertising research. Journal of Advertising, 19(4), 27-40.
  • Babbie, E. (2010). The practice of social research. Belmont, USA: Wadsworth.
  • Beatty, S.B., Kahle, L., & Homer, P. (1988). The involvement-commitment model: theory and implications. Journal of Business Research, 6(3), 149-168.
  • Belk, R.W. (1982). Effects of gift-giving involvement on gift selection strategies. Advances in Consumer Research, 9, 408-411.
  • Brodie, R.J., Hollebeek, L.D., Juric, B., & Ilic, A. (2011). Customer engagement: conceptual domain, fundamental propositions, and implications for research. Journal of Service Research, 14(3), 252-271.
  • Celsi, R.L., & Olson, J.C. (1988). The role of involvement in attention and comprehension processes. Journal of Consumer Research, 15(2), 210-224.
  • Churchill, G.A. (2009). Marketing Research: Methodological Foundations. Mason, USA: South-Western Cengage Learning.
  • Clarke, K. & Belk, R.W. (1978). The effects of product involvement and task definition on anticipated consumer effort. Advances in Consumer Research, 5, 313-318.
  • Coulter, R.A., Price, L.L., & Feick, L. (2003). Rethinking the origins of involvement and brand commitment: insights from post-socialist Europe. Journal of Consumer Research, 30(2), 151-169.
  • DeBruicker, F.S. (1978). An appraisal of low-involvement consumer information processing. In: J.C. Maloney & B. Silverman (Eds.), Attitude Research Plays for High Stakes (pp. 112-132). Chicago: American Marketing Association.
  • Dholakia, U.M. (1997). An investigation of the relationship between perceived risk and product involvement. Advances in Consumer Research, 24, 159-167.
  • Dunn, T., Baguley, T., & Brunsden, V. (2013, in press). From alpha to omega: A practical solution to the pervasive problem of internal consistency estimation. British Journal of Psychology. Retrieved from: https://www.academia.edu/4182709/From_alpha_to_omega_A_practical_solution_to_the_pervasive_problem_of_internal_consistency_estimation.
  • EConsultancy (2008). Online customer engagement report. Retrieved from: http://econsultancy.com/reports/online-customer-engagement-report-2008.
  • Faber, R.J., Tims, A.R., & Schmitt, K.G. (1993). Negative political advertising and voting intent: the role of involvement and alternative information sources. Journal of Advertising, 22(12), 67-76.
  • Funk, D.C., Ridinger, L.L., & Moorman, A.M. (2004). Exploring origins of involvement: understanding the relationship between consumer motives and involvement with professional sport teams. Leisure Sciences, 26, 35-61.
  • Greenwald, A.G., & Leavitt, C. (1984). Audience involvement in advertising: four levels. Journal of Consumer Research, 11, 581-592.
  • Guthrie, J.T., Wigfield, A., Barbosa, P., Perencevich, K.C., Taboada, A., Davis, M.H., Scafiddi, N.T., & Tonks, S. (2004). Increasing reading comprehension and engagement through concept-oriented reading instruction. Journal of Educational Psychology, 96(3), 403-23.
  • IAB Poland (2012). Wskaźniki efektywnościowe w social media. Retrieved from: http://www.iabpolska.pl/index.php?app=docs&action=get&iid=699.
  • Kapferer, J.N., & Laurent, G. (1985/1986). Consumer involvement profiles: a new practical approach to consumer involvement. Journal of Advertising Research, 25(6), 48-56.
  • Kapferer, J.N., & Laurent, G. (1993). Further evidence on the consumer involvement profile: Five antecedents of involvement. Psychology & Marketing, 10(4), 347-355.
  • Kearsley, G., & Schneiderman, B. (1998). Engagement theory: a framework for technology-based teaching and learning. Educational Technology, 38(5), 20-23.
  • Kozinets, R.V., de Valck, K., Wojnicki, A.C., & Wilner, S.J. (2010). Networked narratives: understanding word-of-mouth marketing in online communities. Journal of Marketing, 74(2), 71-89.
  • Lastovicka, J.L., & Gardner, D.M. (1979). Components of involvement. In: J.C. Maloney & B. Silverman (Eds.), Attitude Research Plays for High Stakes (pp. 53-73). American Marketing Association Proceedings.
  • Lichtenstein, D.R., Netemeyer, R.D., & Burton, S. (1995). Assessing the domain specificity of deal proneness: a field study. Journal of Consumer Research, 22, 314-326.
  • Mitchell, A.A. (1979). Involvement: a potentially important mediator of consumer behavior. Advances in Consumer Research, 6, 25-30.
  • Mollen, A., & Wilson, H. (2010). Engagement, telepresence and interactivity in online consumer experience: Reconciling scholastic and managerial perspectives. Journal of Business Research, 63, 919-925.
  • Naveed, N.H. (2012). Role of social media on public relation, brand involvement and brand commitment. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(9), 904-913.
  • Passikoff, R., & Shea, A. (2010). The certainty principle: how to guarantee brand profits in the consumer engagement marketplace. Bloomington, USA: AuthorHouse.
  • Patterson, P., Yu, T., & de Ruyter, K. (2006). Understanding customer engagement in services. Retrieved from: http://anzmac.info/conference/2006/documents/Pattinson_Paul.pdf.
  • Pedhazur, E.J., & Schmelkin, L. (1991). Measurement, design, and analysis. An integrated approach. New Jersey: Lawrence Erlbaum, Hillsdale.
  • Petty, R.E., & Cacioppo, J.T. (1979). Issue involvement can increase or decrease message relevant cognitive responses. Journal of Personality and Social Psychology, 37(10), 1915-1926.
  • Petty, R.E., & Cacioppo, J.T. (1981). Issue involvement as a moderator of the effects on attitude of advertising content and context. Advances in Consumer Research, 8, 20-24.
  • Petty, R.E., Cacioppo, J.T., & Schumann, D. (1983). Central and peripheral routes to advertising effectiveness: the moderating role of involvement. Journal of Consumer Research, 10(2), 135-146.
  • Reichheld, F. (2003). One number you need to grow. Harvard Business Review, 12, 1-11.
  • Richins, M.L. & Bloch, P.H. (1986). After the new wears off: the temporal context of product involvement. Journal of Consumer Research, 13, 281-285.
  • Robertson, T.S. (1976). Low-commitment consumer behavior. Journal of Advertising Research, 16(2), 19-24.
  • Rothschild, M.L. (1984). Perspectives in involvement: current problems and future directions. Advances in Consumer Research, 11, 216-217.
  • Rothschild, M.L. & Houston, M.J. (1980). Individual differences in voting behavior: further investigations of involvement. Advances in Consumer Research, 7(1), 655-658.
  • Tigert, D.J., Ring, L.R., & King, C.W. (1976). Fashion involvement and buying behavior: a methodological study. Advances in Consumer Research, 3, 46-52.
  • Traylor, M.B., & Joseph, W.B. (1984). Measuring consumer involvement in products: developing a general scale. Psychology and Marketing, 1(2), 65-77.
  • Tyebjee, T.T. (1979). Response time, conflict, and involvement in brand choice. Journal of Consumer Research, 6(12), 259-304.
  • Worrington, P., & Shim, S. (2000). An empirical investigation of the relationship product involvement and brand commitment. Psychology and Marketing, 17(9), 761-782.
  • Zaichkowsky, J.L. (1985). Measuring the involvement construct. Journal of Consumer Research, 12, 341-352.
  • Zaichkowsky, J.L. (1994). The personal involvement inventory: reduction, revision and application to advertising. Journal of Advertising, 23(4), 59-70.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171321461

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.