PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | Marketing | 147--157
Tytuł artykułu

Identyfikacja czynników wyboru miejsc dokonania zakupów z wykorzystaniem analizy czynnikowej

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sektor handlu Polsce, a szczególnie handlu detalicznego, cechuje duża liczba podmiotów. Pomimo nasilających się procesów koncentracji ilość podmiotów handlu detalicznego w Polsce jest nadal średnio większa w przeliczeniu na liczbę mieszkańców niż w innych krajach europejskich. Konsekwencją tego jest widoczna od wielu lat wzrastająca konkurencja pomiędzy podmiotami handlowymi. Zmieniające się preferencje, zachowania i motywy dokonywania zakupów wymuszają na przedsiębiorstwach handlowych działania dostosowawcze. Oprócz identyfikacji potencjalnych klientów kluczową rolę w działalności rynkowej odgrywa proces kształtowania usługi handlowej. Zasadnicze znaczenie w tym procesie ma określenie czynników decydującym o wyborze konkretnej oferty handlowej. Prowadzi to w konsekwencji do określenia z punktu widzenia konsumenta użyteczności konkretnej usługi handlowej, a co istotne - wskazania na te jej elementy, które mają największe znaczenie przy wyborze konsumenta na rynku. Z punktu widzenia przedsiębiorstwa handlowego daje to możliwość kształtowania usługi handlowej w sposób najbardziej odpowiadający preferencjom konsumentów. Nie jest to jednak proces łatwy głównie ze względu na złożoność czynników wpływających na decyzje zakupowe konsumentów oraz ich identyfikację za pomocą wielu metod badawczych. W artykule zaprezentowano wyniki badań odnoszące się do redukcji czynników decydujących o wyborze usługi handlowej przez konsumentów, wykorzystując w tym celu analizę czynnikową. (fragment tekstu)
EN
Changing preferences, behaviors and motives of doing shopping, force the firms to adaptive activities. Apart from the identification of the potential customers, the process of commercial service creation is of great importance for market activity. The identification of factors which decide on the choice of particular offer is a significant part of the process. As a consequence, it leads to a defining of usefulness of particular commercial service from consumer's point of view, and to the indication of its elements which are of the greatest importance for the choice of consumer on the market. The process of creation of the commercial service is not an easy process due to the complexity of the elements influencing buying decisions of the customers, and their identification with the use of different methods of research. Among many methods used for these purposes, a factor analysis plays an important part. It helps to reduce lots of the factors, and an identification of the hidden factors. It plays an important part in the research process aiming at identification of commercial service features, with the use of the criterion of usefulness in conjoint analysis. The results of research and analyses, presented in the article, were carried out among the customers of hypermarkets in Kraków. (original abstract)
Twórcy
  • Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie
Bibliografia
  • Dellaert B.G.C., Arentze T. A., Bierlaire, M., Investigating consumers tendency to combine multiple shopping purposes and destinations, et al JMR, Journal of Marketing Research, May 1998,35,2, ABI/INFORM Global, s. 177.
  • Chakraborty G., Gaeth G.J., Cunningham M., Understanding consumers' preferences for dental service, Journal of Health Care Marketing, Fall 1993,13,3, ABI/INFORM Global, s. 48.
  • Churchill G.A., Badania marketingowe -podstawy metodologiczne, Warszawa 2004.
  • Foxall R.G., E. R. Goldsmith E.R., Psychologia konsumenta dla menedżera marketingu, Warszawa 1998.
  • Górniak J., My i nasze pieniądze - Studium postaw wobec pieniądza, Kraków 2000.
  • Lambkin M., Foxall R.G., van Raaij F., Heilbrunn B., Zachowanie konsumenta - koncepcje i badania europejskie, Warszawa 2001.
  • Psychologia ekonomiczna, (red.) T. Tyszka, Gdańsk 2004.
  • Sagan A., Badania marketingowe -podstawowe kierunki, Kraków 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322019

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.