PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | Wybrane aspekty zarządzania organizacjami | 71--79
Tytuł artykułu

istota rozpoznawania kłamstwa w zarządzaniu

Warianty tytułu
Lies Identification in Management
Języki publikacji
PL
Abstrakty
celem pracy jest przestawienie istoty manipulacji i kłamstwa w zarządzaniu. badanie przeprowadzono wśród studentów kierunku Zarządzanie i marketing jednej z krakowskich uczelni. (fragment tekstu)
EN
Lies have the negative influence on the decision making processes, and they practically make it impossible to manage efficiently. Our decisions are usually based on the assumption that people who delivered us informations, which are necessary to make these decisions, are trustworthy and truthful. However, lies have become so popular, that we are not astonished at them and they do not make us angry. It can be said that lies have become a norm. Diplomats, managers and negotiators treat lies as an important tool. Lies are such common in our life that deeper knowledge of them has become important in almost every type of human activity. The knowledge about mechanisms of lies extends our communication skills and reduces the possibility of being victims of liars. However, people have rather poor capabilities of recognizing lies. This is due to the fact that people search for dishonest activities in bad areas or they think that dishonest people can be easily unmasked on the basis of their behavior. What is more, the poor abilities of unmasking liars are strengthened by the fact that people think that they can always, or almost always, detect lies. The results of experiments however show that thier opinions are often false. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
autor
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Antas J., O kłamstwie i kłamaniu, Kraków 2000.
  • Ekman P., Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce i małżeństwie, Warszawa 2003.
  • Miller G., Stiff J. B., Deceptive communication, Thousand Oaks 1993.
  • Olczak A., Śmiertelne grzechy menedżerów, "Businessman" 2004, nr 04(157).
  • Pasieczny L., Encyklopedia organizacji i zarządzania, Warszawa 1982.
  • Pasierska H., Know-how, "Wprost", 2001, nr 993.
  • Serafińska-Kłeczek K., Obcasy kłamstwa, "Charaktery" 2003, nr 10 (81).
  • Walters S. B., Kłamstwa, czyli cała prawda o..., Gdańsk 2002.
  • Witkowski T., Prawdy i mity o kłamstwie, "Charaktery" 2003, nr 6 (77).
  • Witkowski T., Ziarno prawdy w kłamstwie, "Charaktery" 2002, nr 12 (71).
  • Witkowski T., Psychologia kłamstwa, Wałbrzych 2002.
  • http;//www.psychologia.apl.pl/hot-mozgklan.htm, z dn. 15 V 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322357

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.