PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 42 | 157--165
Tytuł artykułu

Historia powstania i ewolucja strategicznej karty wyników

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Origin and Evolution of the Balanced Scorecard
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono genezę powstania koncepcji strategicznej karty wyników (Balanced Scorecard) autorstwa Roberta S. Kapłana i Davida P. Nortona. Powstała ona jako odpowiedź na problemy strategiczne występujące wewnątrz organizacji oraz jako panaceum na skuteczne wdrażanie strategii przedsiębiorstwa. Ukazano również proces ewolucji strategicznej karty wyników od momentu jej powstania aż do najnowszych rozwiązań. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the history and evolution of the Balanced Scorecard. The Balanced Scorecard was invented by prof. Robert Kaplan and dr David Norton as a method to measure organization performance. It enables organizations to translate a company's vision and strategy into implementation, working from four perspectives: financial perspective, customer perspective, business process perspective and learning and growth perspective. The Balanced Scorecard approach as a performance measurement system (first generation) has evolved over the past years. The second generation of the BSC is using that approach as a strategic management system. In the next generation the Balanced Scorecard had been improved and became universal framework of organizational change. (original abstract)
Rocznik
Tom
42
Strony
157--165
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Brzozowski A., [R]ewolucja Balanced Scorecard, "Controlling i Rachunkowość Zarządcza" 2005, nr 2.
  • Brzozowski A., Weryfikacja strategii, pomiar sukcesu, "Magazyn CXO" (grudzień) 2005.
  • Kaplan R. S., Analog Devices: The half-Life Metric, "Harvard Business School Case", 9-190-061, 1990 [za:] R. S. Kaplan, D. P. Norton, The Balanced Scorecard. Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, Boston-Massachusetts, 1996.
  • Kaplan R. S., Norton D. P., The Balanced Scorecard measures that drive performance, "Harvard Business Review" (styczeń-luty) 1992, s. 71-79.
  • Lewandowska A., Likierski M., Strategiczna Karta Wyników, a aktualizacja planów strategicznych w kontekście działań operacyjnych, Materiały BSC Consulting, www.balanced-scorecard.pl, 3.10.2005, s. 8.
  • Mc Nully K., Od strategii do działania. Implementacja strategii z wykorzystaniem Zrównoważonej Karty Wyników, Konferencja "Balanced Scorecard w Sektorze Publicznym" organizowana przez Institute for International Research, Warszawa, 2 lutego 2006.
  • Miyake D., Executing strategy with the Balanced Scorecard. An Introduction to the Strategy Focused-Organization, Balanced Scorecard Collaborative, "Working Paper" 2002, s. 10.
  • Morisawa T., Building Performance Measurement Systems with the Balanced Scorecard Approach, ,,NRI Papers" April 1, 2002, nr 34, s. 5 i n.
  • Norton D. P., Managing Strategy is Managing Change, "Balanced Scorecard Report" (styczeń-luty) 2002, vol. 4, nr 1, s. 1, [za:] Ćwikliński M., Ewolucja zrównoważonej karty wyników, "Przegląd Organizacji" 2005, nr 6.
  • Ćwiklicki M., Ewolucja zrównoważonej karty wyników, "Przegląd Organizacji" 2005, nr 6.
  • Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. 2, red. G. K. Świderska, Difin, Warszawa 2002, s. 13-23.
  • Schneiderman A., Setting Quality Goals, "Quality Progress" (kwiecień) 1988.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322569

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.