PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 33 European Union - 10 Years after Enlargement | 571--582
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja w warunkach gospodarki internetowej na przykładzie firm micromultinationals

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Micromultinational Companies as Examples of Internationalization in the Internet Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Rozwój technologii, a w szczególności internetu, zasadniczo zmienił warunki działania przedsiębiorstw, znacząco obniżając bariery ekspansji zagranicznej. Jedną z najważniejszych konsekwencji kształtującego się modelu gospodarki opartej na internecie stanowi deprecjacja przewag korporacji międzynarodowych w relacji do małych innowacyjnych firm wykorzystujących możliwości współczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Nawet najmniejsze firmy mogą stać się międzynarodowymi i działać na rynku globalnym. Pojawienie się i rozwój tego typu podmiotów, określanych jako micromultinationals (mMNEs) pociąga za sobą konieczność uzupełnienia przyjętych tradycyjnych modeli internacjonalizacji. Celem artykułu jest analiza specyfiki działania firm mMNEs z perspektywy gospodarki internetowej z wyodrębnieniem ich kluczowych cech i podaniem przykładów przy wykorzystaniu analizy tekstów Źródłowych, analizy porównawczej, dedukcji i metody opisowej. MMNEs to nowy typ przedsiębiorstw powstały w wyniku przemian w otoczeniu rynkowym wywołanych kształtowaniem się gospodarki internetowej, których ekspansja niesie ze sobą wiele wyzwań i wymaga pogłębionych badań.(abstrakt oryginalny)
EN
Steady development of technology, specifically of the Internet, fundamentally changed the conditions in which enterprises operate. Barriers for expansion abroad have been significantly lessened. One of the most important consequences of currently forming Internet-based economy is a process of reduction of the advantage the international corporations had over smaller, innovative companies that used modern information and communication technologies. Appearance and development of this kind of subjects - micromultinationals (mMNEs) - suggests a need to modify the traditionally used internationalization models. The aim of this paper is to analyse the workings of mMNEs in the Internet-based economy and to single out their most important characteristics, basing on the chosen examples. In order to fulfill this goal, an analysis of source texts was conducted, along with implementation of comparative analysis, deduction, and descriptive method. MMNEs are new, distinct entities that came into being as one of the consequences of market changes due to the emergence of Internet-based economy; their expansion poses a lot of challenges and needs further deep research. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Barnett D., 2014, New Release. Customer Portal 2.0, 02.03.2014, http://www.worketc.com/blog/ Development/customer-portal-release-plus-new-u-i-sneak-previews/ [dostęp: 29.03.2014].
  • Batorski D. (red.), [2012?], Cyfrowa gospodarka. Kluczowe trendy rewolucji cyfrowej. Diagnoza, prognozy, strategie reakcji, http://cyfrowagospodarka.pl/wp-content/uploads/2012/08/ TR-Cyfrowa_Gospodarka_Kluczowe_trendy_rewolucji_cyfrowej.pdf [dostęp: 10.03.2014].
  • ClariPhy, 2014, http://www.clariphy.com/ [dostęp: 29.03.2014].
  • Deloitte, 2013, Powerful Connections, Technology Fast500TM Asia Pacific 2013 Winners Report and Ranking, http://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/Technology-Media-Telecommunications/dttl_TMT_DeloitteTF500APWinnersReport2013.pdf [dostęp: 29.03.2014].
  • Dimitratos P., Johnson J., Slow J., Young S., 2003, Micromultinationals. New Types of Firms for the Global Competitive Landscape, European Management Journal, vol. 21, issue 2.
  • eBay, 2013, Micro-multinationals, Global Consumers, and the WTO. Towards a 21st Century Trade Regime, http://www.ebaymainstreet.com/sites/default/files/micro-multinationals_glo- bal-consumers_wto_report_1.pdf [dostęp: 29.03.2014].
  • Gorynia M., 2007, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Honigman B., 2013, Tools to Keep Remote Employees Motivated and Productive, http://www.entrepreneur.com/article/228674
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322583

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.