PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 33 European Union - 10 Years after Enlargement | 595--608
Tytuł artykułu

Skuteczność działań lean w polskich przedsiębiorstwach - wybrane aspekty rozwiązań przy zachowaniu ducha kaizen. Badania empiryczne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Effectiveness of Lean Actions in Polish Companies - Selected Aspects of Solutions in the Spirit of Kaizen. Empirical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Polskie przedsiębiorstwa z powodzeniem stosują metodę lean management. W dzisiejszym burzliwym świecie wiele firm chce zwiększyć poziom wydajności i obniżać koszty. Taką szansę daje lean, który eliminuje wszystkie czynności nieprzynoszące wartości z punktu widzenia klienta, a z drugiej strony wdraża standaryzowane procesy i procedury angażujące pracowników w pracę zgodnie z duchem ciągłego doskonalenia, czyli kaizen. Celem artykułu jest określenie skuteczności działań lean management w polskich przedsiębiorstwach na podstawie badań ankietowych. Artykuł składa się z dwóch części. W części pierwszej, teoretycznej, w oparciu o literaturę przedmiotu zdefiniowano pojęcia lean i kaizen oraz wymieniono główne ich cele i zasady. W części drugiej, w całości empirycznej, przedstawiono wyniki badań ankietowych, odpowiedzi menedżerów oraz specjalistów zajmujących się lean czy kaizen w polskich przedsiębiorstwach na temat wykorzystywanych narzędzi lean, standaryzacji i wizualizacji pracy. (abstrakt oryginalny)
EN
The method of lean management is very successful in Polish enterprises. In today's turbulent world, many companies want to increase their efficiency and reduce costs. The lean gives them the opportunity to do so, eliminating all activities that do not bring value from the point of view of the customer, and implementing standardized processes and procedures that contribute to the activities of workers in continuous improvement - kaizen. The purpose of this article is to present the theoretical and empirical effectiveness of lean management in Polish companies basing on the conducted research. The article consists of two parts. The first part is theoretical and based on studies of the literature it describes concepts of lean, kaizen, standardization and visualization, their main objectives and principles. The second part presents the solely empirical research, the responses of managers, specialists in lean or kaizen activities in Polish enterprises on the tools of lean, standardization and visualization. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Imai M., 2012, Gemba kaizen. Zdroworozsądkowe podejście do strategii ciągłego rozwoju, MT Biznes, Warszawa.
  • Liker J. K., 2005, Droga Toyoty. 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, MT Biznes, Warszawa.
  • Liker J. K., Hoseus M., 2009, Kultura Toyoty. Serce i dusza filozofii Toyoty, MT Biznes, Warszawa.
  • Rother M., 2011, Toyota kata. Zarządzanie ludźmi w celu doskonalenia, zdobywania umiejętności adaptacji oraz osiągania ponadprzeciętnych wyników, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław.
  • Shimokawa K., Fujimoto T., 2011, Lean management. Narodziny systemu zarządzania, Wydawnictwo Lean Enterprise Institute Polska, Wrocław.
  • The Productivity Press Development Team (red.), 2010, Standaryzacja pracy na hali produkcyjnej, ProdPublishing, Wrocław.
  • Womack J. P., Jones D. T., 2008, Lean thinking - szczupłe myślenie. Eliminowanie marnotrawstwa i tworzenie wartości w przedsiębiorstwie, ProdPress.com, Wrocław.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322631

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.