PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 35 | 45--67
Tytuł artykułu

Kluczowe czynniki konkurencyjności MSP i ich wpływ na rozwój gospodarki

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Key Factors of Competitiveness of SMEs and Their Impact on Economy Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W konsekwencji burzliwych zmian zachodzących we współczesnej gospodarce funkcjonowanie przedsiębiorstw staje się coraz trudniejsze, a ich konkurencyjność uzależniona od wielu czynników. Należą do nich przede wszystkim: naukowo-techniczne, organizacyjno-ekonomiczne, socjalno-psychologiczne, ekologiczne oraz polityczne. W opracowaniu szczególną uwagę zwrócono na znaczenie zasobów wiedzy, innowacyjności, jakości oraz internacjonalizacji, czyli rozstrzygających czynników potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa. W Polsce małe i średnie przedsiębiorstwa stoją w obliczu poważnych wyzwań, wciąż jednak wykazują silnego ducha przedsiębiorczości. Aby odnieść sukces muszą zachować elastyczność i szybko dostosowywać się do wymogów zarówno lokalnego, jak i globalnego rynku (abstrakt oryginalny)
EN
In consequence of turbulent changes occurring in the contemporary economy, enterprises' functioning becomes more and more difficult and their competitiveness depends on many factors. They include, first of all, scientific and technical, organisational and economic, socio-psychological, environmental and political factors. In her study, the author paid a particular attention to the importance of stock of knowledge, innovativeness, quality and internationalisation, i.e. the decisive factors of the enterprise's competitive potential. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
45--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie
Bibliografia
  • Białasiewicz M. (red.) (2009), Konkurencyjność przedsiębiorstw - istota i podejścia do strategii konkurencji, (w:) Uwarunkowania i sposoby wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw, ECONOMICUS, Szczecin.
  • Daszkiewicz N., Wach K. (2013), Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 roku (2013), GUS, Warszawa.
  • Edersheim E. H. (2009), Przesłanie Druckera. Zarządzanie oparte na wiedzy, MT Biznes, Warszawa.
  • Faulkner D., Bowman C. (1996), Strategie konkurencji, Gebethner i S-ka, Warszawa.
  • Fazlagić J. (2010), Know-how w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki zarządzaniu wiedzą, Helion, Gliwice.
  • Gorynia M. (2001), Luka konkurencyjna - koncepcja i metodyka badań, (w:) "Organizacja i Zarządzanie", nr 32, Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Grudzewski W., Hejduk I. (2001), Projektowanie systemów zarządzania, Difin, Warszawa.
  • Grosse T. G. (2004), Jak rozwijać gospodarkę opartą na wiedzy w Polsce?, "Analizy i Opinie", nr 24.
  • Kleer J. (2003), Czym jest GOW, (w:) Gospodarka oparta na wiedzy. Perspektywy Banku Światowego, KBN, Warszawa.
  • Kotler P. (2002), Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
  • Mażewska M., Bąkowski A. (2012), Uwarunkowania rozwoju infrastruktury wsparcia w Polsce, (w:) Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce, Raport 2012, Bąkowski A., Mażewska M. (red.), PARP, Warszawa.
  • Nasze jabłka mistrzem świata (2013), "Gazeta Wyborcza" nr 300, 27.12., Gospodarka.
  • Orenstein M. A. (2014), Jak wysoko poleci Polska?, "Gazeta Wyborcza", 11-12.01.
  • Perechuda K. (2007), Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011-2012 (2013), PARP, Warszawa.
  • Shepherd A. (2013), MSP za granicą, "Gazeta MSP - Małych i Średnich Przedsiębiorstw", nr 11(139).
  • Skawińska E. (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstw - nowe podejście, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, Poznań.
  • Skrzypek E. (2009), Nowa gospodarka i jej wyznaczniki, (w:) GOW - wyzwanie dla Polski, Kotowicz- Jawor J. (red.), PTE, Warszawa.
  • Słabe i mocne strony sektora MSP w Polsce. Szanse i zagrożenia rozwojowe (2011), materiały konferencyjne, PKPP Lewiatan, Sejm RP, 20.12.2011, Warszawa.
  • Starczewska-Krzysztoszek M. (2011), Raport. Mocne i słabe strony MSP. Ujęcie według sekcji gospodarki, PKPP Lewiatan, Warszawa.
  • Toffler A. (2003), Trzecia fala, PIW, Warszawa.
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 o swobodzie działalności gospodarczej Dz. U. nr 173, poz. 1807.
  • Warunki powstania i działania oraz perspektywy rozwojowe polskich przedsiębiorstw powstałych w latach 2007-2011 (2013), GUS, Warszawa.
  • Wawak S. (2011), Zarządzanie jakością. Podstawy, systemy i narzędzia, Helion, Gliwice.
  • Ziółkowska M. (2012), Od zera do eksportera, "Gazeta MSP - Małych i Średnich Przedsiębiorstw", nr 7(123).
  • Glinkowska B. (2014), Sposoby internacjonalizacji firm z sektora MSP, http://www.gf24.pl/12675/sposoby-internacjonalizacji-firm-z-sektora-msp [dostęp: 08.01].
  • Gorzeń-Mitka I. (2014), Determinanty konkurencyjności przedsiębiorstw, http://mikroekonomia.net/system/publication_files/689/original/0.pdf?1315212203 [dostęp: 01.01].
  • Innowacyjność w Polsce wystrzeliła w górę (2014), http://cenerg.ien.com.pl/wiadomosc/items/innowacyjnosc-w-polsce-wystrzelila-w-gore [dostęp: 02.01].
  • Polskie Stowarzyszenie Doradcze i Konsultingowe (2014), Rola systemów jakości w rozwoju MSP, http://www.biznesklaster.pl/company/article/73-rola-systemow-jakosci-w-rozwoju-msp/ [dostęp: 07.01].
  • Walczak W. (2010), Analiza czynników wpływających na konkurencyjność przedsiębiorstw, "E-mentor", nr 5 (37), [dostęp: 27.12.2013].
  • Wojtowicz W. (2014), Analiza wpływu wewnętrznych czynników produkcyjnych na konkurencyjność przedsiębiorstwa, http://mikroekonomia.net/system/publication_files/84/original/11.pdf?1314879491, [dostęp: 01.01].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322949

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.