PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 11 | nr 1 | 15--22
Tytuł artykułu

Wolność w liberalizmie a prawda o wolności

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Freedom in Liberalism and the Truth about Freedom
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Tytuł artykułu wskazuje, że składa się on z dwu wyraźnie wyodrębniających się członów. Pierwszy z nich wyrażony w słowach "Wolność w liberalizmie" ma charakter zdecydowanie historyczny: skupia się na wielkim kierunku filozoficznym, którego nazwa wskazuje na miejsce, jakie w nim przypisuje się pojęciu "wolności". Termin "liberalizm" wywodzi się bowiem z łacińskiego słowa "libertas", czyli "wolność", przybrał zaś słowną formę "liberalizmu", ponieważ wolność wynosi na piedestał naczelnej kategorii antropologicznej, która swym treściowym zasięgiem ogarnia wszystkie dziedziny ludzkiego życia. Jednakowoż druga część tytułu niniejszego artykułu sugeruje zgoła odmienne podejście do tego samego przedmiotu niniejszej refleksji filozoficznej. Wskazuje, że przedmiotem tej refleksji będzie krytyczna refleksja nad głoszoną przez liberalizm doktryną o wolności. W wyniku zostanie zaprezentowana inna teoria, określona w tytule jako "prawda o wolności". (fragment tekstu)
EN
The freedom, in Latin libertas, is the object of philosophical reflection since Plato. Yet as the determined philosophical direction it took the form of the "liberalism" on the turning point of the sixteenth and seventeenth century, represented by two philosophers: Thomas Hobbes (1588-1679) and Jean-Jacques Rousseau (1712-1778). Among contemporary scholars Isaiah Berlin is standing out. From his point of view the philosophical problem of the freedom should be examined in two aspects: the negative freedom i.e. the attribute of not hindered freedom in making choices and the positive freedom as opportunity of being the master of one's own fate. The author of the article, after critical demonstrating the conception of liberalism, sketches the theory of freedom from the position of Christian ethics. As a starting point he takes the conception of man as a person whose rational activities take on the form of twofold freedom of choice. In the psychological aspect, this freedom assumes the ambivalent form of doing good or evil, however in the moral aspect it turns out to be freedom put in order by the hierarchy of objective moral values. In this meaning the freedom also organizes the whole free man's activity and becomes creative strength of his moral personal perfection. It also defines the crucial sense of Christian philosophical science of truth about freedom. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
15--22
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • J. Bartyzel, W gąszczu liberalizmów, Wyd. Servire Veritati, Lublin 2004, s. 13.
  • S. Kowalczyk, ks., Liberalizm i jego filozofia, wyd. Unia, Katowice 1995, s. 29.
  • Umowa społeczna, księga I, rozdział VIII, przeł. A. Peretiatkowicz, Kęty 2002, s. 22-23.
  • W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, PWN, Warszawa 1978, t. II, s. 152.
  • J. Szacki, Historia myśli socjologicznej, PWN, Warszawa 2002, s. 147.
  • Dwie koncepcje wolności, [w:] I. Berlin, Cztery eseje o wolności, tłum. D. Grinberg, Zysk i S-ka, Poznań 2000, s. 187.
  • A. Szymaniak, I. Berlin, Powszechna Encyklopedia Katolicka, t. I, A-B, s. 537-538.
  • Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna w skrócie, tłum. F.W. Bednarski OP, Fundacja Pomocy Antyk, Warszawa 2000, tom I, kwestia 14, artykuł 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171323931

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.