PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 11 | nr 1 | 55--64
Tytuł artykułu

Sokrates a etyka biznesu (Rozważania o etycznych źródłach odpowiedzialności)

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Socrates and Business Ethics (Considerations on the Ethical Origins of Responsibility)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jeśli spojrzymy na etykę gospodarczą jako na ten rodzaj ludzkiej działalności, która podlega racjonalnym, przemyślanym decyzjom, to łatwo znajdziemy w niej praktykującą sferę etyki odpowiedzialności. Samo to określenie "praktykująca etyka" sięga swoimi korzeniami do intuicji sokratejskiej. Ponieważ według tego filozofa poznanie siebie następuje wraz z próbą zrozumienia świata, w którym działamy i tworzymy sieć relacji społecznych, politycznych, ekonomicznych itd. w skali lokalnej i globalnej. W tym polu zmierzyć się musimy z własnymi decyzjami, preferencjami i formami samorealizacji, a ich kontekstem techniczno-cywilizacyjnym. Jego współczesna wersja odwołuje się do koncepcji zrównoważonego, integralnego rozwoju i wskazuje na katastrofalne skutki obecnej gospodarki w skali globalnej. Stan ten domaga się nie tylko radykalnych zmian marketingowej strategii działania wielkich korporacji, firm i instytucji międzynarodowych, ale przede wszystkim głębokiej przemiany samoświadomości jednostek i wzrostu indywidualnej odpowiedzialności w wymiarze globalnym. Konsekwentnie, chodzi o przyjęcie innego projektu udanego życia, zasadniczo odrębnego od obowiązującego dzisiaj modelu konsumpcyjnego. Kwestie te po raz pierwszy poruszył Sokrates, wyraźnie oddzielając moralność w sferze obowiązujących obyczajów, tj. utrwalonych standardów postępowania, od etyczności pojętej jako wewnętrzny dialog ze sobą. Według tego myśliciela, dopóki chcemy i potrafimy rozmawiać ze sobą i z innymi o naszych wspólnych sprawach, dopóty jesteśmy zdolni do przemiany naszego stosunku do siebie i do świata. W znaczeniu pierwotnym, etycznym, jesteśmy jako jednostki odpowiedzialni za podtrzymywanie tego publicznego dialogu, jego przebieg i wiarygodność. Otwarte pytania o formę i treść tego dyskursu, o jego bliższe uwarunkowania itd. prowadzą do dzisiejszego rozumienia spraw, które należą do odwiecznych kwestii, jak zapewnić udane życie sobie i innym. (fragment tekstu)
EN
The presented work attempts to show a link between business and global responsibility with the Socratic idea of self-knowledge. The today's ethics discusses the fundamental issues of the man's place in the world. The human existence is one of the causes of the contemporary crisis. This crisis between man and the world obliges us to raise a radical question of the ethical origins of individual and global responsibility for the quality of life, including also the future human generations. This question requires going back to the historical and ethical considerations about the Socratic project of good life. The starting point for the Socratic ethics is an inter-personal and inner-personal dialogue; the subsequent result of that is man's practical wisdom of how to build his own life together with others. Socrates argues that the key issue of responsibility is awakening of self-awareness and the way to achieve this objective is dialogue. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
55--64
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Bibliografia
  • H. Ciążela, Problemy i dylematy etyki odpowiedzialności globalnej, Wydaw. Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2006, s. 157.
  • A. Lewicka-Strzałecka, Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym, Wydaw. IFiS PAN, Warszawa 2006, s. 10.
  • F. Mayor, J. Bind, Przyszłość świata, przeł. J. Wolf, A. Janik, W. Grabczuk, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001, s. 491.
  • A. King, B. Schneider, Pierwsza rewolucja globalna. Raport Rady Klubu Rzymskiego, przeł. W. i S. Rączkowscy, Polskie Towarzystwo Współpracy z Klubem Rzymskim, Warszawa 1992.
  • A. Peccei, Przeszłość jest w naszych rękach, przeł. I. Wojnar, PWN, Warszawa 1987.
  • H. Kremer, Etyka integralna, przeł. M. Poręba, Wydaw. Rolewski, Nowa Wieś k. Torunia 2004, s. 206.
  • B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Wydaw. Znak, Kraków 2007, s.45.
  • M. Foucault, L' hermeneutique du sujej, s. 518, cyt. za B. Skarga, Człowiek to nie jest piękne zwierzę, Wydaw. Znak, Kraków 2007, s. 150.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171324443

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.