PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr II/3 | 119--131
Tytuł artykułu

Delimitacja stref aktywności turystycznej w Oświęcimiu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Delimitation of Tourist Activity Zones in Auschwitz
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Miasto Oświęcim jest przede wszystkim rozpoznawalne na całym świecie ze względu na istnienie na jego obszarze i pobliskich miejscowościach podczas drugiej wojny światowej obozu masowej zagłady KL Auschwitz-Birkenau. Dziś znajduje się tam Państwowe Muzeum Oświęcim-Brzezinka, które jest głównym powodem przyjazdu turystów. Na skutek tego miejska przestrzeń Oświęcimia i pobliskiej wsi Brzezinki przekształca się w specyficzną przestrzeń turystyki martyrologicznej, którą można zaklasyfikować do formy turystyki kulturowo-poznawczej o funkcji wychowawczo-edukacyjnej. Stopień zagospodarowania turystycznego oraz analiza ruchu turystycznego pozwalają na delimitację stref aktywności turystycznej. Wzorując się na badaniach Liszewskiego, wydzielono cztery typy i strefy przestrzeni turystycznej a mianowicie: penetracji, eksploracji, asymilacji i kolonizacji turystycznej w granicach administracyjnych miasta Oświęcimia i pobliskiej Brzezinki. Analiza wykazała, że dominującą przestrzenią penetracji turystycznej jest obszar Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau. Decyduje on o niepowtarzalnej pozycji Oświęcimia wśród innych miast Polski na mapie atrakcyjności turystycznej oraz przyciąga do miasta ponad milion turystów rocznie. Jednocześnie inne walory antropogeniczne miasta o 800-letniej historii pozostają w cieniu byłego obozu koncentracyjnego. (abstrakt oryginalny)
EN
Auschwitz is mainly recognized around the world for its holocaust camp, which is situated in the city and in its vicinities. The ominous Auschwitz-Birkenau camp was established during World War II and today it houses the National Auschwitz-Brzezinka Museum, which is annually visited by numerous tourist from around the world. As a result of establishment of this museum the municipal area has been transformed to a specific tourist space, which features the so-called martyrdom tourism type. Martyrdom tourism may be classified as a form of cultural and cognitive tourism, which is emphasized by its educational function. The level of tourism management and subsequent analysis of tourist movement enable to perform delimitation of the tourist activity zones. According to the tourist space concept developed by Liszewski four types of tourist space zones have been designated for the purpose of this research: penetration, exploration, assimilation and colonization. The above-mentioned zones have been outlined within the administrative borders of the city of Auschwitz and the nearby village of Brzezinka. Performed analysis indicates that the prevailing tourist penetration space is concentrated within the limits of the Auschwitz-Birkenau National Museum. This museum highlights the unique position of Auschwitz among other cities in Poland in terms of tourist attraction. Subsequently the specific ambience in Auschwitz attracts over one million tourist each year. At the same time other anthropogenic qualities of the city, which boasts a 800-year old history, sadly remain within the shadow of the former concentration camp. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
119--131
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
  • Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Bibliografia
  • Bartyzel, B., Korzeniowska, M., Mensfelt, J., Pinderska, J., Sawicki, L. (2012). Państwowe Muzeum Auschwitz- Birkenau w Oświęcimiu. Sprawozdanie 2011, Oświęcim: Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.
  • Borodako, K. Analiza turystyki martyrologicznej w Muzeum Auschwitz-Birkenau w latach 2000- 2010 [w:] Turystyka martyrologiczna w Polsce na przykładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, Berbeka, J., (red.), Kraków: Proksenia.
  • Folga, R. (2011). Kreowanie wizerunku miast-pomników szczególnie naznaczonych przez historię [w:] Kreowanie wizerunku miast, Grzegorczyk, A., Kochaniec, A., (red.), Warszawa:WSP.
  • Kowalczyk, A., Derek, M. (2010). Zagospodarowanie turystyczne. Warszawa: PWN.
  • Kruczek, Z. (2011). Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań. Kraków: Proksenia.
  • Liszewski, S. (1995). Przestrzeń turystyczna miasta [w:] Turyzm, t. 5, z. 2, Łódź: UŁ.
  • Liszewski, S. (1999). Przestrzeń turystyczna miasta (przykład Łodzi) [w:] Turyzm, t. 9, z. 1, Łódź: UŁ.
  • Radwańska, M., Szyda, B. (2008). Centra handlowe jako miejsca spędzania czasu wolnego mieszkańców dużych miast. Przykład miasta Torunia [w:] Funkcja turystyczna miast, Jażdżewska,I. (red.), Łódź: UŁ.
  • Rudnicki, M. (2012). Motywy, zachowania i opinie odwiedzających Muzeum Auschwitz-Birkenau w roku 2011 [w:] Turystyka martyrologiczna w Polsce na przykładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, Berbeka, J., (red.), Kraków: Proksenia.
  • Sala, J. (2012). Pojęcie i cechy szczególne turystyki martyrologicznej [w:] Turystyka martyrologiczna w Polsce na przykładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, Berbeka, J.,(red.), Kraków: Proksenia.
  • Seweryn, R. (2012). Muzeum Auschwitz-Birkenau jako komponent wartości pobytu turystycznego w Krakowie w latach 2008-2012 [w:] Turystyka martyrologiczna w Polsce na przykładzie Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau, Berbeka, J., (red.), Kraków: Proksenia.
  • Tanaś, S. (2008). Przestrzeń turystyczna cmentarzy - wstęp do tanatoturystyki. Łódź: UŁ.
  • Urząd Statystyczny 2011, Województwo Małopolskie 2011 - Podregiony, Powiaty, Gminy, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171324823

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.