PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | Orientacje marketingowe podmiotów gospodarczych : podstawy teoretyczno-metodyczne, kierunki badań | 91--100
Tytuł artykułu

Przesłanki i kierunki rozwoju marketingu partnerskiego w kanałach dystrybucji

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Marketing partnerski jest współczesną orientacją marketingową polegającą na dążeniu przedsiębiorstw do utworzenia długotrwałych, efektywnych ekonomicznie i wzajemnie korzystnych powiązań z innymi uczestnikami rynku: finalnymi nabywcami, dostawcami, pośrednikami handlowymi, pracownikami, wpływowymi instytucjami. Relacje te postrzegane są jako strategiczne czynniki sukcesu i przewagi konkurencyjnej osiąganej poprzez eliminowanie firm spoza partnerskiego układu i obniżanie kosztów zdobywania rynku1. W porównaniu z klasycznym marketingiem, nowa orientacja w istotny sposób poszerza obszar marketingowych działań firm. Oprócz fundamentalnej dla marketingu orientacji na istniejących i potencjalnych finalnych nabywców, zakłada potrzebę prowadzenia działań marketingowych na wielu innych rynkach. Wymaga zaangażowania się przedsiębiorstw w proces komunikacji i dialogu z wieloma rynkami, identyfikacji i selekcji głównych partnerów, badania ich oczekiwań i wymagań, nawiązywania i utrzymywania z nimi trwałych więzi i pożądanych relacji, budowania wizerunku firmy jako pewnego, wiarygodnego partnera. Adaptując ideę marketingu partnerskiego do kanałów dystrybucji można przyjąć, iż polega on na tworzeniu i utrzymywaniu długotrwałych, opartych na współpracy więzi między uczestnikami kanału działającymi na tych samych lub kolejnych jego szczeblach. Współpraca ta obejmuje obszar działań, w którym uczestnicy kanału wzajemnie uznają zależność osiąganych wyników od postaw i zachowań innych. W obszarze tym łączą cele, funkcje, zasoby, a niekiedy i struktury, by wspólnie, dzieląc odpowiedzialność i koszty, osiągnąć synergiczne efekty. Partnerstwo - w odróżnieniu od zwykłych transakcji handlowych, w których dostawcy i odbiorcy kierują się własnymi interesami i dążą do maksymalizacji własnych korzyści oraz od pełnej kapitałowej integracji, w której firmy tracą swoją tożsamość - jest układem opartym na zasadach dobrowolności, interakcyjnym (dwu lub wielostronnym), trwałym charakterze bezpośrednich kontaktów, powiązaniach technologicznych, informacyjnych, osobistych, współdziałaniu przynoszącym korzyści wszystkim partnerom. Podpisanie umów nie kończy, a rozpoczyna współpracę partnerów w fazie projektowania strategii dystrybucji, kreowania wartości dla klientów, świadczenia usług dystrybucyjnych oraz długi proces budowania ich związku opartego na zaufaniu, pełnej dostępności i wymianie informacji, lojalności, podziale odpowiedzialności, ryzyka i kosztów. Długotrwała relacja między nimi traktowana jest jako element stabilizacji, która umacnia pozycję rynkową firm, sprzyja tworzeniu i zwiększaniu wartości dostarczanych finalnym nabywcom. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • A. Payne: Marketing usług. PWE, Warszawa 1996
  • M. Rydel, S. Ronkowski: Marketing partnerski. "Marketing i Rynek" 1995, nr 9
  • K. Rogoziński: Dlaczego marketing relacyjny. "Marketing w Praktyce" 1996, nr 4
  • A. Grudzewski, M. Dolińska: Rozwój marketingu relacji, "Organizacja i Kierowanie" 1998, nr 2
  • K. Fonfara: Marketing w obrocie między firmami. "Marketing i Rynek" 1997, nr 1
  • Strategor. Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość. PWE, Warszawa 1995
  • M. Romanowska: Alianse strategiczne przedsiębiorstw. PWE, Warszawa 1996
  • F.E. Webster Ir: The Changing Role of Marketing in Corporation. "loumal of Marketing" 1992, Vol. 56
  • B. Garette, P. Dussauge: Strategie aliansów na rynku. Poltext, Warszawa 1996
  • B. Milewska, D. Milewski: Współpraca z dostawcami - możliwości zwiększania korzyści. "Gospodarka Materiałowa i Logistyka" 1998, nr 10
  • J. Famielec: Układy kooperacyjne w gospodarce rynkowej. Doświadczenia, strategie. AE, Kraków 1992
  • J. Lewandowska: Jak kreować entuzjazm konsumenta ECR. "Marketing Serwis" 1998, nr 5
  • J. Krajewski: Łańcuchy detalistów. "Businessman" 1996, nr 24
  • Sieci w hurcie. "Handel" 1996, nr 6
  • J.B. Heide: Interorganizational Governance in Marketing Channels. "Journal of Marketing" 1994, Vol. 58
  • N. Kumar: The Power of Trust in Manufacturer-Retailer Relationships. "Harvard Business Review" 1996, November-December
  • M. Kłosiewicz: Najprościej zabronić. "Marketing Serwis" 1996, nr 12.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325011

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.