PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | Orientacje marketingowe podmiotów gospodarczych : podstawy teoretyczno-metodyczne, kierunki badań | 171--192
Tytuł artykułu

Reengineering a zarządzanie procesowe przedsiębiorstwem

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zarządzanie procesowe to sposób zarządzania przedsiębiorstwem, który zorganizowany jest wokół procesów, a nie wokół funkcji. Koncepcja zarządzania procesowego może być wykorzystywana zarówno w ramach zarządzania marketingowego, jak i zarządzania produkcją czy finansami. W niniejszym opracowaniu skoncentrowano się na ukazaniu powiązań pomiędzy zarządzaniem procesowym (będącym sposobem czy metodą zarządzania) a zarządzaniem marketingowym (stanowiącym kategorię nadrzędną w stosunku do zarządzania procesowego ze względu na dziedzinowe, problemowe ujęcie zarządzania przedsiębiorstwem). Zatem kategoria "zarządzanie procesowe" wywodzi się z nowej koncepcji struktury organizacji i w żaden sposób nie jest sprzeczna z koncepcją zarządzania marketingowego, w którego centrum zainteresowań leżą potrzeby klienta. Równocześnie, w ramach zarządzania procesowego realizowane są cztery podstawowe "funkcje" zarządzania, wynikające z funkcjonalnego podejścia do kategorii "zarządzanie": planowanie, analiza, wdrażanie i kontrola. Powyższe stwierdzenie pozornie zawiera pewną sprzeczność, w rzeczywistości jednak zarządzanie procesowe lub procesami musi mieć pewną trwałą podstawę jaką jest realizowanie czterech wymienionych "funkcji", które w procesowym podejściu do zarządzania można nazwać procesami sterowniczymi czy regulacyjnymi. Owe procesy sterownicze przebiegają zarówno na poziomie strategicznym (gdzie odpowiedzialność za ich prawidłowy przebieg spoczywa na kierownictwie najwyższego szczebla), jak i operacyjnym (na którym odpowiedzialność za procesy sterownicze przejmują tzw. case menedżerowie). (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • M. Hammer, J. Champy: Reengineering w przedsiębiorstwie. "Neumann Management Institute", Warszawa 1996
  • J. Peppard, P. Rowland: Re-engineering. Gebethner & Ska, Warszawa 1999
  • R.L. Manganelli, M.M. Klein: Reengineering. PWE, Warszawa 1998
  • G. Bełz, K. Łobos: Cisza przed rewolucją. "Businessman Magazine" 1995, październik
  • P. Wolski: Gdy firma zaczyna żyć od nowa. "Prawo i Gospodarka" z 23 grudnia 1997
  • J. Lipiec: Reengineering - nowa koncepcja zarządzania? "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa 1996, z. 4(555)
  • R. Stocki. Grona władzy. Businessman Magazine" 1996, marzec
  • Z. Martyniak: Reengineering - nowa metoda zarządzania. "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa 1995, z 4(543)
  • D. Bartczak: Rewolucja zwana reengineeringiem. "Computerworld" 1997, nr 40
  • M.T. Starkowski: Japoński parasol. "Businessman Magazine" 1996, listopad
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325027

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.