PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | R. 11, nr 1, cz. 3 | 273--284
Tytuł artykułu

Konkurencja a nieuczciwa konkurencja

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competition and Unfair Competition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Konkurencja to podstawa gospodarki rynkowej, a przedsiębiorcy w niej funkcjonujący muszą odznaczać się konkurencyjnością. Konkurencyjne przedsiębiorstwo powinno cechować się zdolnością i elastycznością w adaptacji do zmieniających się warunków działania oraz podejmować takie decyzje, które zapewnią mu uzyskanie przewagi konkurencyjnej. Działania konkurencyjne przedsiębiorców powinny być zgodne z prawem, dobrymi obyczajami oraz nie powinny zagrażać lub naruszać interesów innych przedsiębiorców. W wielu przypadkach granica pomiędzy uczciwą konkurencją, a czynami kwalifikowanymi jako nieuczciwa konkurencja jest trudna do określenia, a wręcz niemożliwa. (abstrakt oryginalny)
EN
The competition is the fundamentals of a market economy and the entrepreneurs, who function in this, must be characterized by competitiveness. The competitive company should be characterized by the ability and flexibility to adapt to changing operating conditions and to make such decisions, which will enable it to obtain competitive advantage. The competitive business activities should be in accordance with the law, morality and should not endanger or encroach on other entrepreneurs interests. In many cases, the line between the fair competition and qualified as acts of the unfair competition is difficult to define, and even impossible. (original abstract)
Rocznik
Strony
273--284
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Kidyba A. (2011), Prawo handlowe, Warszawa.
  • Knypl T. M. (1994), Zwalczanie nieuczciwej konkurencji w Polsce i Europie, Sopot.
  • Kotler P. (1999), Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Warszawa.
  • Krauss A., Zoll F. (1929), Polska ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Poznań.
  • Malarewicz A. (2009), Konsument a reklama. Studium cywilnoprawne, Warszawa.
  • Nowińska E. (1997), Zwalczanie nieuczciwej reklamy, zagadnienia cywilnoprawne, Kraków.
  • Stefanicki R. (2011), Prawo nieuczciwej konkurencji a ochrona konsumentów w świetle ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, SPP , Nr 2.
  • Szwaja J. (1994), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa.
  • Szwaja J. (2002, 2003), Ostatnie nowelizacje ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, "Monitor Prawniczy", cz. I i II , nr 24, nr 1.
  • Szwaja J. (2013), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa.
  • Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Dz. U. 2003, Nr 153.
  • Uzasadnienie wyroku SN z 20.5.1991 r., II CR 445/90, OSG 1991, Nr 4, poz. 78, s. 38 z glosą R. Skubisza, PiP 1992, Nr 8.
  • Walaszek-Pyzioł A., Pyzioł W. (1994), Czyn nieuczciwej konkurencji (analiza pojęcia), "Przegląd Prawa Handlowego", nr 10.
  • Wyrok Sądu Apelacyjnego w Lublinie z dnia 30 września 1998 r., Sygn. akt I ACA 281/98, Apel.-Lub. 1999, Nr 1, s. 45.
  • Wyrok Sądu Apelacyjnego w Łodzi z dnia 31 lipca 1995 r., I ACR 308/95, OSA 1995, Nr 7-8, poz. 52.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 1 grudnia 2004 r., Sygn. akt III CK 15/04, MoP 2005, Nr 1, s. 10.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 14 października 2009 r., Sygn. akt V CSK 102/09, Legalis.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 marca 2009 r., IV CSK 419/08, Legalis.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 lutego 2001 r., Sygn. akt IV CKN 255/00, OSN 2001, Nr 9, poz. 137 z aprobującą glosą T. Szanciły, PPH 2002, Nr 5, s. 46.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 września 2002 r., Sygn. akt III CKN 213/01, Legalis.
  • Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 9 czerwca 2009 r., Sygn. akt II CSK 44/09, Legalis.
  • Wyrok SN z 20.5.1991 r., II CR 445/90, OSG 1991, Nr 4, poz. 78, s. 38 z glosą R. Skubisza, PiP 1992, Nr 8.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325133

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.