PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 15 | nr 4 | 47--56
Tytuł artykułu

Deprecjacja w środowisku pracy. Implikacje dla zawodu nauczyciela

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
epreciation in the Working Environment. The Implicaions for the Teaching Profession
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł podejmuje próbę charakterystyki oraz systematyzacji zjawiska deprecjacji w środowisku pracy. Jest przekrojowym ujęciem działań społeczno-zawodowych w kontekście zachodzących zmian kulturowych. Pokazuje, w jaki sposób implikacje społeczne wywołują owe zmiany oraz rzutują na aktywność zawodową nauczycieli. Pojęcie deprecjacji ludzi w wymiarze mikro- i makrokulturowym opisano w artykule w aspekcie nie tylko życia społecznego, czy kategorii tzw. zła zwykłego, ale również jako powszechne i realne działania, dyktowane szeroko rozumianą aktywnością jednostek oraz grup społecznych. Wskazano na niską świadomość społeczną i instytucjonalną w kwestii zagrożeń społecznych, wynikającą z braku rzetelnej wiedzy o zjawiskach deprecjacji, zwłaszcza zawodowej. Analiza takich zagrożeń społecznych wymaga nowego spojrzenia i uszczegółowienia problematyki. Opracowanie zawiera również, na tle występujących zagrożeń społecznych, aksjologiczny punkt widzenia - w jakim obszarze i na jakim poziomie dokonują się przeobrażenia w zawodzie nauczycielskim. (abstrakt oryginalny)
EN
The article aims at describing and systematizing the phenomenon of the depreciation in the working environment. It uses a cross-cutting approach to show socio-professional activities in the context of cultural changes. It presents how the social implications lead to these changes and influence the professional activity of the teachers. The issue of the depreciation of the people in micro- and macrocultural terms is described in the article in the aspect of not only social life or the category of so called ordinary evil but also as the common and real activities influenced by the widely understood activeness of the individuals and social groups. The low level of social and institutional awareness concerning social threats resulting from the lack of proper knowledge about the issue of depreciation especially professional one was also pointed out. The analysis of such social threats requires a fresh look and more detailed approach to the issue. The paper includes also (against the background of present social threats) an axiological point of view concerning the area and the level of the changes undergoing in the teaching profession. (original abstract)
Rocznik
Tom
15
Numer
Strony
47--56
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Kozioł E., Świadomość roli nauczyciela doskonalącego się w zawodzie - spojrzenie na problem, [w:] S. Walasek, E. Kowalska i R. Fudali, red. nauk., Przestrzeń edukacyjna - dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2011.
  • Krzesińska-Żach B., Wykluczenie i marginalizacja społeczna jako zagrożenia człowieka współczesnego, [w:] K. Białobrzeska i S. Kawula, red. nauk., Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji społecznej, Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2006.
  • Lane H., Maska dobroczynności - deprecjacja społeczności głuchych, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996.
  • Podgórski R.S., Socjologia, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2006.
  • Słownik języka polskiego, tom I, wyd. 2 PWN, Warszawa 1982.
  • Stępak J., Współczesne zagrożenia bezpieczeństwa człowieka - próba typologii, [w:] E. Kartowicz i G. Orzechowska, red. nauk., Zagrożone człowieczeństwo, t. II: Obszary zagrożeń człowieka w realiach współczesności, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012.
  • Strelau J., Psychologia, t. III: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej, GWP, Gdańsk 2000.
  • SikorskiW., Jak zapobiegać zaniżonym aspiracjom?, [30.04.2013].
  • Wawrzak-Chodaczek M., Rola teorii w wyjaśnianiu zjawisk społecznych w dobie globalizacji, http://www.khg.uni.wroc.pl/files/9khg11_wawrzak_t.pdf [04.07.2013].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325283

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.