Czasopismo
2002
|
Finanse, bankowość i ubezpieczenia wobec wyzwań współczesności. T. 2, Finanse przedsiębiorstw. Finanse publiczne i podatki
|
157--162
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Ważnym elementem polityki podwyższania kapitału własnego w spółce akcyjnej, decydującym o powodzeniu emisji akcji na rynku kapitałowym jest właściwe ustalenie ceny emisyjnej, jej relacji do wartości nominalnej i rynkowej akcji z uwzględnieniem oczekiwań aktualnych i przyszłych właścicieli oraz interesów spółki jako podmiotu gospodarczego. Wielorakość czynników decydujących o ostatecznym poziomie ceny emisyjnej wymaga postawienia pytania o możliwości określenia ceny optymalnej (kategorii obiektywnej), konieczności wyznaczenia ceny minimalnej akceptowanej przez emitenta i potrzeby określenia ceny maksymalnej. Cena optymalna powinna zapewnić zbieżność interesów emitenta i inwestora w danym układzie stosunków rynkowych, cena minimalna może być wyznaczona z uwzględnieniem interesów dotychczasowych akcjonariuszy i potrzeb kapitałowych przedsiębiorstwa, natomiast cena maksymalna z uwagi na wysokość oczekiwanej stopy zwrotu potencjalnych inwestorów relacjonujących spodziewane korzyści do wartości zainwestowanego kapitału oraz możliwości efektywnego wykorzystania pozyskanego kapitału przez przedsiębiorstwo. Nie bez znaczenia jest bowiem wpływ ceny emisyjnej na koszt pozyskiwanego kapitału i związane z tym minimalne wymagania efektywnościowe realizowanych przedsięwzięć. Zwrócić należy również uwagę na problem asymetrii informacji, różny dostęp inwestorów do informacji poufnej (z założeniem legalności takiego postępowania) pozwalającej ocenić rzeczywisty potencjał ekonomiczny spółki. Oceny inwestorów dokonywane są jednak w warunkach mniej lub bardziej efektywnego rynku, różnego dostępu do informacji rynkowej oraz różnego poziomu oczekiwanego i akceptowanego ryzyka.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
157--162
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
- J. Duraj: Przedsiębiorstwo na rynku kapitałowym. PWE, Warszawa 1996
- G. Łukasik: Polityka pozyskiwania kapitału przez przedsiębiorstwa w warunkach rozwoju rynku finansowego. AE Katowice
- E. Pielichaty: Ekonomiczne determinanty ustaleń cen na giełdzie. Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1994
- T. Plummer: Psychologia rynków finansowych. U źródeł analizy technicznej. WIG Press, Warszawa 1995
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325543