PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 2 | 73--82
Tytuł artykułu

Rozwój wydarzeń kulturalnych zorientowanych na turystykę

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The development of tourist cultural events
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Do prawidłowego rozwoju jakiegokolwiek wydarzenia kulturalnego, zorientowanego na mieszkańców i ruch turystyczny, niezbędna jest ścisła współpraca między zarządem organizacyjnym danej imprezy i ośrodkami decyzyjnymi odnośnego obszaru recepcji turystycznej. Wynika to z potrzeby włączenia jakiegokolwiek wydarzenia kulturalnego w ogólny produkt turystyczny obszaru recepcji turystycznej. Wiąże się to z koniecznością podjęcia działań ze strony organizatorów wydarzenia, odnośnie określenia profilu klienta w celu prognozy frekwencji, oraz ze strony ośrodka decyzyjnego obszaru recepcji turystycznej, odnośnie dopasowania oferty wydarzenia do popytu w danym segmencie rynku turystycznego. W tym celu w/w współpraca powinna uwzględniać zadania z zakresu: (1) pozycjonowania wydarzenia na obszarze recepcji turystycznej (miejsce wydarzenia w ogólnym produkcie kulturalnym obszaru) i szerzej, na rynku turystycznym (pozycjonowanie wizerunku obszaru recepcji turystycznej, w oparciu o markę wydarzenia); (2) badań rynkowych; (3) finansowania zaplanowanego wydarzenia; (4) programów oceny wartości wydarzenia. Dodatkowo, aby nie utracić autentyczności miejsca, przy planowaniu jakiekolwiek wydarzenia kulturalnego powinno się dążyć do jego uspołecznienia - tj. pełnej akceptacji oferty imprezy ze strony mieszkańców. W tym celu przydatne jest stworzenie lobby i konsorcjum marketingowego wydarzenia kulturalnego. Oferta, z orientacją na konsumenta, powinna uwzględniać styl życia mieszkańców i ich oczekiwania. Tym samym wskaźniki wartości wydarzenia kulturalnego powinny odnosić się do oddziaływania na gospodarkę obszaru, społeczność lokalną i środowisko. (fragment tekstu)
EN
The paper discusses the issues connected to development of cultural events tourism-oriented. Positioning of cultural events of destination was outlined by using the portfolio method. The author points out the need of comprehensive destination management with development of tourism-oriented events as a priority. There is common understanding, that high positioning of destination image is impossible with lack of marketable hallmark events - of destination mark product. Tasks of event tourism policy was discussed widely with respect to: (1) distinct facilities policy of MICE; (2) destination management organization (DMO) support for the organization, the marketing, the financing and the consulting of destination events. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--82
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Brannas K., Nordstrom J., 2006. Tourist accommodation effects of festivals. Tourism Economics, 12 (2): 291-302.
  • Buhalis D., 2000. Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management 21, s. 97-116.
  • Crouch G.I., Ritchie J.R.B., 1999. Tourism, Competitiveness, and Societal Prosperity. Journal of Business Research 44 (1), s. 137-152.
  • Dwyer L., Mellor R., Mistillis N., Mules T., 2000. A framework for assessing 'tangible' and 'intangible' impacts of events and conventions. Event Management, 6 (3): 175-189.
  • Getz D., 2004. Bidding on events: Critical success factors. Journal of Convention and Exhibition Management, 5(2): 1-24.
  • Getz D., 2005. Event management and event tourism (2nd ed.). Cognizant, New York.
  • Getz D., 2008. Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management 29: 403-428.
  • Getz D., Fairley S., 2004. Media management at sport events for destination promotion. Event Management, 8 (3): 127-139.
  • Getz D., Andersson T., Larson M., 2007. Festival stakeholder roles: Concepts and case studies. Event Management, 10(2/3): 103-122.
  • Gnoth J., Anwar S., 2000. New Zealand bets on event tourism. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly (August): 72-83.
  • Hoyle L., 2002. Event marketing: How to successfully promote events, festivals, conventions, and expositions. Wiley, New York.
  • Jago L., Dwyer L., 2006. Economic evaluation of special events: A practitioner's guide. Gold Coast Australia: Cooperative Research Centre for Sustainable Tourism.
  • Larson M, 2002. A political approach to relationship marketing: Case study of the Storsjoyran festival. International Journal of Tourism Research, 4 (2): 119-143.
  • Larson M., Wikstrom E., 2001. Organising events: Managing conflict and consensus in a political market square. Event Management, 7 (1): 51-65.
  • Long P., 2000. After the event: Perspectives on organizational partnership in the management of a themed festival year. Event Management, 6 (1): 45-59.
  • Longwoods International, 2008. Image & Positioning Research - Assessment of Awareness, Familiarity & Appeal of The America's Byways® Collection. Dokument elektroniczny. Tryb dostępu: http://bywaysonline.org/nominations, stan z dn. 21.11.2010r.
  • Masterman G., Wood E., 2006. Innovative marketing communications: Strategies for the events industry. Butterworth-Heinemann, Oxford.
  • Mayfield T., Crompton J., 1995. The status of the marketing concept among festival organizers. Journal of Travel Research (Spring): 14-22.
  • Mehmetoglu M., Ellingsen K., 2005. Do small-scale festivals adopt "market orientation" as a management philosophy? Event Management, 9 (3): 119-132.
  • Picard D., Robinson M., 2006. Remaking worlds: Festivals, tourism and change. In: D. Picard & M. Robinson (Eds.), Festivals, tourism and social change: Remaking worlds. Channel View, Clevedon: 1-31.
  • Quinn B., 2006. Problematising 'festival tourism': Arts festivals and sustainable development in Ireland. Journal of Sustainable Tourism, 14 (3): 288-306.
  • Skinner B., Rukavina, V., 2003. Event sponsorship. Wiley, New York.
  • Stokes R., 2004. A framework for the analysis of events-tourism knowledge networks. Journal of Hospitality and Tourism Management, 11 (2): 108-123.
  • Tomljenovic R., Weber, S., 2004. Funding cultural events in Croatia: Tourism-related policy issues. Event Management, 9 (1/2): 51-59.
  • Weber K., Ladkin A., 2004. Trends affecting the convention industry in the 21st century. Journal of Convention and Event Tourism, 6 (4): 47-63.
  • Whitford M., 2004. Event public policy development in the Northern Sub-Regional Organisation of Councils, Queensland Australia: Rhetoric or realisation? Journal of Convention and Event Tourism, 6 (3): 81-99.
  • Witryna internetowa. Tryb dostępu: www.krakow.pl. stan z dn. 06.06.2011 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325607

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.