PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 78--94
Tytuł artykułu

Sceniczność Carskiej Drogi od Strękowej Góry do Osowca

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Carska Droga from Strękowa Góra to Osowiec as a scenic byway
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przykładem konfliktu społecznego, wynikającego z użytkowania drogi przebiegającej przez obszary prawnie chronione, może być spór o zasady funkcjonowania powiatowej drogi nr 1838b (tzw. Carskiej Drogi). Na odcinku między Strękową Górą a skrzyżowaniem (z drogą nr 65) w okolicach Osowca, droga przebiega przez obszar lub otulinę Biebrzańskiego Parku Narodowego (tzw. Dolny Basen Biebrzy), który obejmuje ekosystemy doliny rzecznej, w różnym stadium sukcesji leśnej, szczególnie ekologicznie wrażliwe. Obecnie droga ta charakteryzuje się niskimi parametrami technicznymi (niedostateczna szerokość jezdni dla ruchu dwukierunkowego, brak poboczy i zniszczona nawierzchnia jezdni), z ograniczeniami prędkości i ruchu ciężkich pojazdów. Administracja Biebrzańskiego Parku Narodowego postuluje ograniczenie funkcji tejże drogi do ruchu lokalnego i kontrolowanego ruchu turystycznego. Władze Powiatu Monieckiego (dysponenta drogi) dążą do poprawienia parametrów technicznych drogi, a tym samym wzrostu jej rzeczywistego znaczenia w regionalnym systemie sieci drogowej. Droga ta, ze względu na jej lokalizację, stanowi potencjalnie atrakcyjny łącznik (skrót), między szlakami komunikacyjnymi o znaczeniu międzynarodowym (tranzytowym); między drogą Warszawa - Białystok (nr 8) a drogą Łomża - Augustów (nr 61). Tak więc, stroną konfliktu są również uczestnicy ruchu tranzytowego, zainteresowani poprawą parametrów technicznych "Carskiej Drogi", kosztem dobrostanu przyrody Biebrzańskiego Parku Narodowego. Przedstawiony wyżej problem stał się inspiracją do przeprowadzenia badań sondażowych wśród użytkowników "Carskiej Drogi", których celem było zdefiniowanie funkcji tego szlaku komunikacyjnego, uwzględniających interesy głównych użytkowników i przyrody Biebrzańskiego Parku Narodowego. (fragment tekstu)
EN
The paper presents research findings on scenic importance of the 'Carska Droga' byway no. 1838b, which passes through the Biebrza National Park. This byway, on the section from Strękowa Góra to Osowiec, realises functions for local and tourist traffic. It should obtain the legal status of a scenic byway, switched off for transit traffic and with limited importance for the functional structure of a regional highway network. Simultaneously, it should be, as a scenic byway, subject to the integrated management together with the adjacent landscape, within the framework of a so-called scenic road corridor. The author presents the rules on which the scenic road corridor management of 'Carska Droga' should be based. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
78--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Buhalis D., 2000. Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management 21, s. 97-116.
  • Clay G.R., Smidt R.K., 2004. Assessing the validity and reliability of descriptor variables used in scenic highway analysis. Landscape and Urban Planning 66, s. 239-255.
  • Federal Highway Administration (FHA), 1999. Byways Beginnings: Understanding, Inventorying, and Evaluating a Byway's Intrinsic Qualities. National Scenic Byways Program Publication, Washington, DC, 80 pp.
  • Geng-Qing Chi C., Qu H., 2008. Examining the structural relationships of destination image, tourist satisfaction loyalty: An integrated approach. Tourism Management 29, s. 624-636.
  • Oliver R.L., 1980. A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research 17 (4), s. 460-469.
  • Oliver R.L., Rust R.T., Varki S., 1997. Customer delight: Foundations, findings, and managerial insight. Journal of Retailing, s. 311-336.
  • Ritchie J.R.B., Crouch G.I., 2000. The competitive destination: A sustainability perspective. Tourism Management 21 (1), s. 1-7.
  • Rodriguez del Bosque I., San Martin H., 2008. Tourist satisfaction. A Cognitive-Affective Model. Annals of Tourism Research, 35 (2), s. 551-573.
  • Smoleński M., 2008. Analiza wykorzystania drogi powiatowej nr 1838b tzw. "Carskiej drogi". Raport wykonany na zlecenie Biebrzańskiego Parku Narodowego (Maszynopis).
  • Smoleński M., 2010. Znaczenie krajobrazowych korytarzy drogowych dla turystyki. Ekonomia i Zarządzanie 2 (3), s. 124-136.
  • Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Dz. U. z dnia 10 maja 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325751

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.