PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 2 | 19--33
Tytuł artykułu

Wymiana towarowo-pieniężna i rynek jako siła napędowa rozwoju gospodarczego

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wymianę uznawano jako causa efficiens rozwoju społeczno-gospodarczego. Zwracać należy jednak uwagę na ujemne skutki zbyt szybkiego rozpowszechniania swobody ekonomicznej. Wymiana stanowi wspólny interes stron kontraktujących i stąd jej rezultatem jest z reguły consensus, który przynosi wzajemną korzyść, jeśli proces przebiegał w warunkach temu sprzyjających. W rzeczywistości sprawy się komplikują na skutek nierównej pozycji społecznej i ekonomicznej układających się stron. Pojawia się wtedy konflikt, który przybiera ostrzejsze formy rywalizacji. Spekulacja występuje zawsze w działaniach ekonomicznych w mniejszym lub większym stopniu. Działalność wielkich grup kapitałowych wywiera dominujący wpływ na kształtowanie się kursów giełdowych. Przynosi ona ogromne dochody potentatom, prowadząc do zdegenerowania i zahamowania swobodnej wymiany działalności ludzi oraz niszcząc źródła generujące procesy wzrostu ekonomicznego. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
Bibliografia
  • Burbon N., Rozprawy o handlu, w: Merkantylizm i początki szkoły klasycznej, Warszawa 1958.
  • North D., Rozprawy o handlu, w: Merkantylizm i początki.
  • Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Kraków 1927.
  • Marshall A., Zasady ekonomiki, t. II, Warszawa 1928.
  • Frisch R., New methods of measuring marginal utility, Tiibingen, Mohr 1932.
  • Hicks J.R., A revision of demand theory, Calderon Press, Oxford, 1956.
  • Samuelson P.A., Foundations of economic analysis, Harvard Univ. Press, Cambridge Massachusets 1947.
  • Marks K., Kapitał, t. II, Książka i Wiedza, Warszawa 1955.
  • Boulding K.E., Ecodynamics. A New Theory of Social Evolutions Sage Publications, Beverly Hills 1978.
  • Rybicki P., Struktura społeczna świata, PWN, Warszawa 1975.
  • Abou P., Besoins et motivations economiques, Paris 1976.
  • Boulding K.E., Organizational Revolution, Quadrangle Books, Chicago 1968.
  • McLuhan M., Understanding Media, MIT Press, London 1964.
  • Rubin J.Z., Brown B.E., The social psychology of bargaining and negotiation, Academic Press, New York 1975.
  • Nęcki Z., Negocjacje w biznesie, Kraków, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu 1004.
  • Schelling T.C. The Strategy of conflict, University Press, Oxford 1975.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171326037

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.