PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | Innowacje w zarządzaniu przedsiębiorstwem oraz instytucjami sektora publicznego. Teoria i praktyka | 66--76
Tytuł artykułu

Szkoła zasobowa - znikające cele

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wzrastająca turbulencja otoczenia tworzy warunki niepewności podejmowania decyzji strategicznych. W tej sytuacji kreowanie celów rozwojowych w ramach strategii, w ich klasycznych produktowo-rynkowych postaciach nie wydaje się racjonalne. Lepiej w tym wypadku kreować strategie, a w ich ramach cele rozwojowe organizacji w języku bardziej pewnych zasobów. Nie chodzi przy tym o podważanie dorobku klasycznego planowania strategicznego, ale o jego uzupełnianie o nowe rozwiązania, w związku z nowymi okolicznościami. Jeżeli jednak tego się nie zaakceptuje, to wypada stwierdzić, w nawiązaniu do tytułu opracowania, zanikanie strategicznych celów rozwojowych, przynajmniej w ich klasycznych postaciach. Akceptacja natomiast może dotyczyć dwóch aspektów. Można akceptować opis strategii, a w jej ramach nawet cele strategiczne w języku zasobów, uznając jednocześnie, że jest to egzemplifikacja strategii przetrwania. W bardziej radykalnym i według mnie postępowym ujęciu można przyjąć, że rozwój organizacji da się wyrazić celami dotyczącymi pozyskiwania i kształtowania zasobów w organizacji. Co natomiast z planami dotyczącymi rynków i zasobów? Z teoretycznych rozważań i z badań empirycznych wynika, że w niektórych przedsiębiorstwach planowanie w kategoriach produktów, rynków i wyników ekonomicznych ma nadal swoje podstawowe znaczenie, ale na poziomie taktyczno-operacyjnym. Poziom strategiczny obejmuje zaś przede wszystkim pozyskiwanie i rozwój zasobów i kompetencji. (fragment tekstu)
EN
In the article it was made an attempt to answer the questions whether organization's development must be exemplified by goals understood classically (mainly from the resource school perspective). In the author's opinion, organization's development can be identified by the categories of resources and competence. The results of own research show that in many enterprises the horizon of resources' planning is longer than the horizon of products and markets' planning. Thus, it can be concluded that a strategy and goals included in the strategy ought to be formulated in resources categories in many cases. Therefore, the goals in products and markets categories ought to have tactical-operational character. (original abstract)
Twórcy
  • Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości
Bibliografia
  • Stabryła A. : Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy. PWN, Warszawa 2000.
  • Obłój K. : Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej. PWE, Warszawa 2007.
  • Krupski R., Niemczyk J.,Stańczyk-Hugiet E. : Koncepcje strategii organizacji. PWE, Warszawa 2009.
  • Prahalad C.K., Ramaswamy V. : Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości wraz z klientami. PWE, Warszawa 2005.
  • de Wir B., Meyer R. : Synteza organizacji. PWE, Warszawa 2007.
  • Eisenhardt K.M., Brown S.L. : Narzucanie tempa : jak konkurować na rynkach, które nie chcą stać w miejscu. "Harvard Business Review Polska", 2006, styczeń.
  • Brown S.L., Eisenhardt K.M. : Competing on the Edge : Strategy as Structured Chaos. "Harvard Business School Press", 1998.
  • Kaleta A. : Współczesna strategia - kierunek czy reguła rozwoju. W : Zarządzanie strategiczne. Strategie organizacji. Red. R.Krupski. WWSZiP, Wałbrzych 2010.
  • Krupski R. : Planowany czy nieplanowany rozwój małych firm. Co z teorią zarządzania strategicznego ? "Przegląd Organizacji", 2005, nr 3.
  • Krzakiewicz K., Cyfert Sz., Kraśnik J. : Zmiany w systemach planowania i organizowania polskich przedsiębiorstw. "Przegląd Organizacji", 2006, nr 2.
  • Zelek A. : Strategie biznesu. Od klasyki do postmodernizmu w zarządzaniu. Zachodniopomorska Szkoła Biznesu, 2008.
  • Godziszewski B. : Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa. Uniwersytet M.Kopernika, Toruń 2001.
  • Grant R.M. : The Resource-Based Theory of Competitive Advantage : Implications for Strategy Formulation. "California Management Review", 1991, Vol. 33, No. 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171326089

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.