PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | Zachowania konsumentów-determinanty,racjonalność | 45--71
Tytuł artykułu

Ocena racjonalności konsumpcji w polskich gospodarstwach domowych (ujęcie koncepcyjno-metodyczne)

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przejście od gospodarki centralnie planowanej do gospodarki regulowanej prawami rynku w istotny sposób wpłynęło na konsumpcję naszego społeczeństwa. Kilkunastoletnie już doświadczenia związane z transformacją ustrojową Polski zmuszają badaczy do oceny jej skutków, które obserwujemy w różnych sferach życia. Nas, z uwagi na przedmiot zainteresowań, w głównej mierze interesuje wpływ transformacji na konsumpcję Polaków. Odpowiedź na pytanie, czy zmiany jakie dokonały się w konsumpcji możemy uznać za racjonalne dostarczy nam jednocześnie odpowiedzi na pytanie, czy transformacja naszej gospodarki, wobec problemów ekonomicznych i społecznych, może być uznana za racjonalną. Problem racjonalności w sferze konsumpcji, mimo że traktowany nieco w inny sposób aniżeli racjonalność w sferze produkcji, jest bardzo istotny z punktu widzenia całego społeczeństwa czy też poszczególnych grup społeczno-zawodowych. Ocena konsumpcji gospodarstw domowych pod kątem racjonalności nie będzie prosta, ponieważ oprócz energetyczności i wartości odżywczych diety czy stanu wyposażenia liczą się także różnej natury wartości humanistyczne (pojawiają się stale nowe wartości, na znaczeniu nabiera kultura, wiedza, wykształcenie i wiele innych czynników niekoniecznie natury ekonomicznej). Traktując zatem konsumpcję jako swoisty weryfikator i kryterium oceny przeobrażeń naszej gospodarki warto zastanowić się nad tym, co rozumiemy pod pojęciem konsumpcji racjonalnej. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Z. Krasiński, J. Piasny, H. Szulce: Ekonomika konsumpcji. PWE, Warszawa 1984, s. 279
  • M. Brzostowski, J. Szymczak: Rola informacji w kształtowaniu racjonalnej konsumpcji. W: Problemy funkcjonowania systemu ochrony interesów konsumentów w Polsce. IHiW, Warszawa
  • E. Wiszniewski: Ekonomika konsumpcji. PWN, Warszawa 1983, s. 250
  • E. Kieżel: Kryteria racjonalności spożycia żywności. "Handel Wewnętrzny" 1985, nr 5-6, s. 19
  • C. Bywalec, L. Rudnicki: Podstawy teorii i metodyki badania konsumpcji. AE, Kraków 1992, s. 72
  • Ei: Podstawy ekonomiki konsumpcji. AE, Kraków 1999, s. 64
  • J. Kramer: Konsumpcja w gospodarce rynkowej. PWE, Warszawa 1997, s. 19
  • W. Łuczka: Kryteria i granice racjonalizacji konsumpcji. "Polityka Społeczna" 1979, nr 6, s. 5
  • O. Lange: Ekonomia polityczna. T. I i II. PWN, Warszawa 1978, s. 147
  • Tendencje rozwoju konsumpcji. Postulaty i uwarunkowania. Red. M. Pohorilla. PWE, Warszawa
  • J. Senyszyn, J. Szczukowski: Racjonalizacja zarządzania finansami gospodarstw domowych na podstawie analizy kosztów okołokonsumpcyjnych. www.szczukowski.pl/racjonalizacja_zarz.html 17.01.2002
  • A. Szczygieł, J. Siczkówna, L. Nowicka: Normy wyżywienia dla osiemnastu grup ludności. PZWL, Warszawa 1970, s. 77
  • A. Szczygieł, L. Nowicka, B. Bułhak-Jachymczyk, W.B. Szostak: Normy żywienia i wyżywienia. II Normy wyżywienia modele racji pokarmowych. IŻiŻ, Warszawa 1987, s. 88
  • L. Rudnicki: Konsumpcja gospodarstw domowych w okresie recesji gospodarczej. Ossolineum, Kraków 1994, s. 176
  • A. Niemczyk: Czynniki ekonomiczne kształtujące konsumpcję w polskich gospodarstwach domowych. "Handel Wewnętrzny" 1999, nr 4-5, s. 26
  • M. Rekowski: Wprowadzenie do mikroekonomii. Copyrigh by M. Rekowski, Poznań 1998, s. 117
  • E. Lorek: Zmiany w strukturze konsumpcji żywności w Polsce w układzie przestrzennym, AE, Katowice 1993, s. 16
  • Z. Zielińska: Konsument na rynku artykułów żywnościowych. "Handel Wewnętrzny" 1997, nr 6 s. 14
  • C. Bywalec: Poziom i struktura spożycia żywności w Europie Środkowowschodniej na tle procesów transformacji gospodarczej. W: Konsument żywności i jego zachowania rynkowe. SGGW, Warszawa 2000, s. 114
  • L. Beskid: Zaspokojenie potrzeb konsumpcyjnych w 1995 roku w porównaniu z 1989 rokiem. "Praca i Zabezpieczenie Społeczne" 1996, nr 10, s. 2
  • Leksykon marketingu. Red. J. Altkorn, T. Kramer PWE, Warszawa 1998, s. 208
  • A. Łukaszewicz: Wymiary racjonalności gospodarowania. "Ekonomista" 1995, nr 1-2, s. 227
  • E. Kieżel: Podstawy kształtowania spożycia artykułów żywnościowych w ujęciu przestrzennym. AE, Katowice 1986, s. 163
  • R. Karwat: Wielki post. "Wprost" 2000, nr 9, s. 78
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171326595

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.