PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 4 | 116--125
Tytuł artykułu

Koncepcja organizacji uczącej się w kontekście szkoły wyższej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The learning organization concept in the context of higher education institution
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W globalnej rywalizacji, szansą na osiąganie przewagi konkurencyjnej jest ciągłe doskonalenie, systematyczne przyglądanie się systemom, strukturom, organizacji, procesom oraz stosowanym narzędziom i technikom, a także śledzenie tego co nowe, co niesie postęp i przełomową zmianę. Nieodzowne jest zatem uczenie się, nie tylko na poziome jednostki, ale na poziomie całej organizacji. Zdaniem Arie de Geus, szefa planowania w Royal Dutch/Shell, zdolność uczenia się, szybciej niż konkurencja, może okazać się jedynym trwałym elementem przewagi nad konkurencją. (fragment tekstu)
EN
In a global competition systemic improvement, reflecting upon systems, structures, organization, processes, methods and tools applied in an organization becomes crucial precondition of success. There is an urgent need for innovation and change, so learning becomes indispensible, not only on a personal level but also on an organizational level. Higher education institution (HEI), which mission is to create and generate knowledge, seems to be a perfect place to implement a concept of a learning organization. In the paper the analysis of the concept of organisational learning and learning organisation is presented with an attempt to indicate HEIs which of the ideas to follow. The author considers features within higher education institutions that encourage and hinder learning and presents the specific conditions of the application of the concept in the higher education setting. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
116--125
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Amiri A.N., Jandghi G., Alvani S.M., Hosnavi R., Rmezan M., 2010. Increasing the Intellectual Capital in Organisation: Examining the Role of Organizational Learning. European Journal of Social Sciences 14(1), s. 98-108.
  • Alrecht K., 2003. The power of minds at work. Organizational intelligence in action. American Management Association, New York.
  • Argyris C., 1977. Double-loop learning in organizations. Harvard Business Review, 55(5), s. 115-125.
  • Dill D., 1999. Academic accountability and university adaptation: The architecture of an academic learning organisation. Higher Education 38, s. 127-154.
  • European University Association (EUA), 2007. Creativity in higher education Report on the EUA Creativity Project 2006-2007. Belgium.
  • Fiol C.M., Lyles M.A., 1985. Organizational Learning. Academy of Management Review 10 (4), s. 803-13.
  • Garvin D., 1993. Building learning organizations. Harvards Business Review 71, s. 78 -91.
  • Kezar., A. 2005. What campuses need to know about organizational learning and the learning organization, New Directions for Higher Education 131, s. 7-22.
  • Ortenbald A., 2001. On differences between organizational learning and learning organization. Learning Organization 8 (3, 4), s. 125-133.
  • Ortenbald A., 2002. A typology of the ideas of learning organization. Management Learning, 33 (2): 213-230.
  • Senge P.M., 2006. Piąta dyscyplina Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 19.
  • Schmidt S.J. 2010. Self-Organisation and Learning Culture, Constructivist Foundation 5(3), s. 121-129.
  • White J., Weatherby R., 2005. Can universities become true learning organizations? The Learning Organization vol. 12, no 3: 292-298.
  • Zgorzelski M., 2006. Przedmowa do wydania polskiego. (w:) Senge P.M., Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Oficyna Ekonomiczna, s. 13.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327005

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.