PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 4 | 147--157
Tytuł artykułu

Relacje między państwem a szkołami wyższymi - ujęcia teoretyczne

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The relationship between the state and universities - theoretical approaches
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problematyka szkolnictwa wyższego cieszy się coraz większym zainteresowaniem ze strony rządów, organizacji międzynarodowych, analityków, ekonomistów i przedstawicieli nauk o zarządzaniu. Wynika to ze znaczenia przypisywanego obecnie tej sferze społecznej działalności przez władze państwowe z jednej strony, a zwykłych obywateli - z drugiej. Trendy demograficzne, wzrost aspiracji edukacyjnych w społeczeństwach skutkujące wzrostem masowości oraz powszechne przekonanie, że szkolnictwo wyższe jest głównym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność gospodarki światowej w coraz większym stopniu opartej na wiedzy spowodowało, że obecnie dla władz szkolnictwa wyższego różnych szczebli stało się ono ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. (fragment tekstu)
EN
The article described the relationship between the state and universities as an example of theoretical models: Clark, Van Vught, and Braun and Merrien. The organization of higher education varies considerably between countries. Structure and regulation of higher education can not be discussed without reference to specific national contexts in which there is. Therefore, to make any comparison or evaluation is needed point of reference, common ground for comparison, a theoretical model consisting of the essential features of the phenomenon, but not found in reality. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
147--157
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Braun D., 1999. Changing Governance Models in Higher Education: The Case of the New Managerialism, Swiss Political Science Review 5(3), s. 1-24
  • Gralak K., 2008. Wykorzystanie instrumentów zarządzania publicznego w doskonaleniu potencjału instytucjonalnego administracji samorządowej w Polsce, Acta Oeconomica 7(4).
  • Hayrinen-Alestalo M., Peltola U., 2006. The problem of a market-oriented university, Higher Education 52, s. 251-281.
  • Jabłecka J., 2002, Koordynacja badań akademickich. Teorie, koncepcje i rzeczywistość, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • Jabłecka J., 2007. Ćwierć wieku reform: o przyczynach i kontekście przemian w zarządzaniu uniwersytetami europejskimi. (w:) A. Lewicka-Strzałecka (red.),Współczesne wyzwania nauk praktycznych, Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Wojciechowi Gacparskiemu. Wyd. WSPIZ im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  • Lazzeretti L., Tavoletti E., 2006. Governance Shifts in Higher Education: a cross-national comparison. European Educational Research Journal 5(1).
  • Santiago P. et al., 2008. Tertiary Education for the Knowledge Society VOLUME 1, SPECIAL FEATURES: GOVERNANCE, FUNDING, QUALITY, OECD Publishing.
  • Thieme J., 2009. Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku: Polska - Europa - USA. Difin, Warszawa.
  • van Vught F., 1989. Governmental Strategies and Innovation in Higher Education. Jessica Kingsley, London.
  • Woźnicki J., 2008. Legislacyjne określenie pozycji uczelni jako instytucji życia publicznego. (w:) K. Lej (red.), Społeczna odpowiedzialność uczelni, Politechnika Gdańska, Wydział Zarządzania i Ekonomii.
  • Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce 2009. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory i Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327035

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.