PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2001 | nr 2 | 243--254
Tytuł artykułu

Szanse i zagrożenia aktywnego wejścia na rynek pracy absolwentów szkół wyższych

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przemiany zachodzące w organizacjach wskazują, że już wkrótce umiejętności i wiedza ich pracowników będą decydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstwa. Funkcjonujący dotychczas system kształcenia, w tym również na wyższych uczelniach, może nie spełniać określonych wymogów. Dlatego też niezbędne jest wdrożenie szeregu zmian, które ułatwią młodym ludziom przejście z systemu edukacji do zatrudnienia poprzez wyposażenie ich w odpowiednią wiedzę i umiejętności. Będzie to możliwe dzięki: powstawaniu nowych kierunków i specjalności, na które występuje i występować będzie zapotrzebowanie na rynku pracy; zmianom relacji liczby studentów kształcących się w poszczególnych systemach (studia dzienne, zaoczne, wieczorowe); powstawaniu uczelni niepaństwowych; a przede wszystkim poprzez indywidualne podejście do studentów i przybliżenie im wymogów rynku pracy. W dalszym ciągu w Polsce nierozwiązanym problemem pozostaje sposób finansowania nauki i szkolnictwa, gdyż jakość procesu nauczania w dużej mierze uzależniona jest od środków jakie na ten cel zostaną przeznaczone. Rosnąca w ostatnich latach liczba studentów w Polsce i krajach Unii Europejskiej wskazuje, że wyższy poziom wykształcenia daje nie tylko szansę na lepiej płatną, bardziej satysfakcjonującą pracę, ale pozwala również szybciej adaptować się do zmieniającego się otoczenia i w razie utraty pracy - na szybkie przekwalifikowanie. Powstawanie nowych zawodów, ciągłe zmiany umiejętności potrzebnych do wykonywania już znanych oraz rosnące wymagania pracodawców determinują cechy jakimi winni się młodzi ludzie charakteryzować. Zaliczyć do nich można umiejętność współpracy w grupie, rozwiązywania problemów, innowacyjność, mobilność, lojalność, łatwość nawiązywania kontaktów i szereg innych. Cechy te lub ich brak w dużej mierze decydują o szansach młodych ludzi na rynku pracy. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
Bibliografia
  • Banaszak E., Sytuacja osób z wyższym wykształceniem na rynku pracy, Rynek Pracy 1999, nr 4.
  • Buchner-Jeziorska A., Oczekiwania pracodawców wobec absolwentów wyższych uczelni, Warszawa 1997.
  • Dziewulak D., Polityka oświatowa wspólnoty europejskiej, Wydawnictwo UW, Warszawa 1994.
  • Eurostat Yearbook. A statistical eye on Europe. Data 1988-1998, European Commities, Luxembourg 2000.
  • Golinowska S., Dostęp do edukacji, Polityka Społeczna 1999, nr 3.
  • Marshall S.P., Tworzenie uczących się społeczności na miarę XXI wieku, w: Organizacja przyszłości, Business Press, Warszawa 1998.
  • Oświata i wychowanie w roku szkolnym 1996/97-1998/99; Informacje i Opracowania Statystyczne 1997-1999, Warszawa.
  • Rocznik Statystyczny 1994-1999, GUS, Warszawa 1995-2000.
  • Structures of the education and initial training systems in the UE, European Commission, Luxembourg 1995.
  • Trzcińska-Polus A., Preferencje zawodowe i edukacyjne młodzieży w Niemczech, w: Między edukacją i pracą. Kształcenia a zatrudnienie, pod red. T. Sołdry-Gwiżdż, PIN Instytut Śląski w Opolu, Opole 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327185

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.