PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 7 (CD) | 158--165
Tytuł artykułu

Współpraca przedsiębiorstw w klastrach a ich międzynarodowa konkurencyjność w warunkach kryzysu finansowo-ekonomicznego

Warianty tytułu
The cooperation between enterprises in clusters and their international competitiveness in the conditions of financial and economical crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pogląd, Że kryzys to nie tylko zagrożenie, ale także szansa, sprawdza się w przypadku klastrów gospodarczych. Trudne czasy są niewątpliwie okazją do sprawdzenia siły więzi, wzajemnego zaufania i dostrzeżenia realnych korzyści przedsiębiorstw ze współpracy klastrowej. Jak dotąd, niestety, klastry nie wykorzystują możliwości, jakie stwarza współpraca międzyklastrowa z zagranicą. Koordynatorzy tłumaczą ten fakt brakiem odpowiednich instrumentów wsparcia, które zachęcałyby klastry do zwiększenia swojej aktywności badawczej i działalności na arenie międzynarodowej, a także brakiem świadomości odnośnie możliwości podejmowania przez klastry wspólnych działań. Choć produkty oferowane przez członków klastrów obecne są na wielu rynkach zagranicznych, to jednak do tej pory wzmacnianie międzynarodowej pozycji klastrów nie było ani istotnym, ani tym bardziej kluczowym celem ich funkcjonowania. W przyszłości koordynatorzy klastrów powinni stymulować działania mające na celu nawiązanie współpracy międzynarodowej klastrów poprzez korzystanie z platform współpracy, wspólne targi, wystawy, misje oraz promocję w świecie wirtualnym i realnym. (fragment tekstu)
EN
The aim of the present article is to indicate the possibilities as well as specific strategies of building international competitiveness of enterprises thanks to their cooperation in economical clusters and in spite of the financial-economical crisis. In the first part of the paper, the real effects of the integration of enterprises in Polish clusters are analysed in the light of the results of benchmarking studies. Then, the financial conditioning of building international competitiveness of the enterprises participating in clusters is discussed, significant in the times of a crisis. Subsequently, specific strategies constructing this competitiveness are characterized: 1) a group "leap into the future," mainly through generating innovation, with the supporting role of higher education institutions; 2) the maximization of the synergy effect of the operations on foreign markets, with the minimization of wasting resources; 3) promoting the idea of economical patriotism, purchasing goods from other members of the cluster and exporting products with the highest possible "added value" by the cluster; 4) participating in regional and international cluster organizations, using ready-made projects and platforms supporting the processes of internationalization. The final part of the article is comprised of conclusions and closing remarks.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
158--165
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Lubelska
Bibliografia
  • Frankowska M. (red.): Tworzenie wartości w klastrze. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012
  • Hołub-Iwan J. (red.): Benchmarking klastrów w Polsce - edycja 2012. Raport ogólny. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012
  • Szultka S. (red.): Klastry w Polsce - raport z cyklu paneli dyskusyjnych. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2012
  • Szymoniuk B., Skowron S.: Collective learning jako warunek sukcesu innowacyjnej organizacji klastrowej [w:] Synergia w relacjach interpersonalnych i w organizacjach. Wybrane zagadnienia z psychologii kierowania", red. Z. Uchnast, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2009
  • Szymoniuk B.: Partnerstwo klastrów gospodarczych: szansa dla europejskich regionów peryferyjnych. Przypadek Lubelszczyzny. Studia Regionalne i Lokalne. Nr 1/ 2008
  • Szymoniuk B.: Przedsiębiorstwo w strukturach klastrowych: innowacyjność, konkurencja i współpraca, [w:] Herman A., Poznańska K. (red.): "Przedsiębiorstwo wobec wyzwań globalizacji", Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2008
  • TACTICS Internationalisation Handbook, podręcznik dostępny na stronie: http://www.reglab.se
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327739

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.