PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 9 (2) | 229--232
Tytuł artykułu

Education Value Added

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Edukacyjna wartość dodana
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Education value added is a concept which has its roots in economics, and, nowadays, is also connected with students' achievement evaluation. It counterbalances the traditional arithmetic mean, which, as Dolata [2007: 5] writes, for the first time, probably "appeared in the mid 70s as a critical continuation of the idea of school accountability." It means "an increase of the value of goods as a result of the manufacturing process" [Lisiecka, 2006: 3]; in the educational environment, therefore, education value added will be a tool of education policy [Dolata, 2007] indicating students' gain in knowledge resulting from a particular educational process, as a consequence of which it will "measure students' progress made in a specified research period" [Lisiecka, 2006: 3]. It provides information about the effectiveness of the educational process "to a large extent freed from the influence of factors being beyond the school control" [Dolata, 2006: 10] although we cannot forget that education contents may have "common features determined by a training program and individual characteristics, personality derivatives, experience, personal knowledge and original cognitive patterns created by the student" [Niemierko, 2006: 20]. (original abstract)
Edukacyjna wartość dodana (value added) to pojęcie mające swoje korzenie w ekonomii, a obecnie ściśle związane również z ewaluacją osiągnięć uczniów, stanowiące przeciwwagę dla tradycyjnej średniej arytmetycznej wyników, które, jak pisze Dolata [2007: 5], po raz pierwszy, prawdopodobnie "pojawiło się w połowie lat 70. jako krytyczna kontynuacja idei rozliczalności szkół (school accountability)". Oznacza ono "przyrost wartości dóbr w wyniku danego procesu produkcyjnego"[Lisiecka, 2006: 3]; w środowisku edukacyjnym zatem edukacyjna wartość dodana stanowić będzie narzędzie polityki oświatowej [Dolata, 2007] wskazujące na przyrost wiedzy uczniów będącej rezultatem określonego procesu edukacyjnego, w wyniku czego będzie "miarą postępów uczniów, poczynionych w określonym okresie badawczym" [Lisiecka, 2006: 3]. Dostarcza ona informacji o efektywności danego procesu kształcenia "w znacznej mierze uwolnioną od wpływu czynników znajdujących się poza kontrolą szkoły" [Dolata, 2006: 10], choć nie można zapominać, iż same treści kształcenia mogą posiadać "cechy wspólne, wyznaczone programem kształcenia, i cechy indywidualne, pochodne osobowości, doświadczeń, wiedzy osobistej i oryginalnych schematów poznawczych wytworzonych przez ucznia" [Niemierko, 2006: 20].(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
229--232
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Leicester, United Kingdom
Bibliografia
  • Bartmańska, A. (2006). Wartość dodana wyniku kształcenia w szkolnictwie brytyjskim. In Z. Lisiecka (Ed.) Egzamin. Biuletyn badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Edukacyjna wartość dodana (4-8).
  • Dolata, R. (2006). Edukacyjna wartość dodana w komunikowaniu wyników egzaminów zewnętrznych. In Z. Lisiecka (Ed.). Egzamin. Biuletyn badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Edukacyjna wartość dodana (9-19).
  • Dolata, R. (2007). Wprowadzenie. In Z. Lisiecka, & R. Dolata (Eds.). Egzamin. Biuletyn badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Edukacyjna wartość dodana. Część 2 (5-6).
  • Dolata, R. (2008). Szkoła-segregacje-nierówności. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Lisiecka, Z. (Ed.). (2006). Egzamin. Biuletyn badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Edukacyjna wartość dodana. Retrieved from http://www.cke.edu.pl/index.php?option=content&task=view&id=365&Itemid=179
  • Lisiecka, Z., Dolata, R. (Eds.). (2007). Egzamin. Biuletyn badawczy Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Edukacyjna wartość dodana. Część 2. Retrieved from http://www.cke.edu.pl/index.phpoption=content&task=view&id=365&Itemid=179
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327843

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.