PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 4 | 261--272
Tytuł artykułu

Kluczowe elementy oferty marketingu społecznie zaangażowanego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Key Elements of the Offer of Cause Related Marketing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne przedsiębiorstwa podejmują różne inicjatywy, których celem jest niesienie pomocy potrzebującym. Do takich działań zaliczają się między innymi programy określane jako marketing społecznie zaangażowany (Cause Related Marketing - CRM). Programy marketingu społecznie zaangażowanego realizowane są przez przedsiębiorstwa oraz organizacje nienastawione na zysk prawie od trzydziestu lat, pomimo tego niewiele pisze się na ten temat. W związku z niewielką liczbą rodzimych publikacji na wspomniany temat za cel niniejszego artykułu przyjęto dokonanie charakterystyki kluczowych elementów oferty marketingu społecznie zaangażowanego z uwzględnieniem jego oddziaływania na reakcje konsumentów. Dla pełniejszego ukazania podejmowanej problematyki na początku przybliżono koncepcję marketingu społecznie zaangażowanego, następnie dokonano szczegółowej charakterystyki kluczowych elementów wspomnianej kampanii. (fragment tekstu)
EN
The article is concerned with the key elements of the offer of cause related marketing. At the beginning of the study the main questions connected with the conception are presented, and next a detailed description of the key elements of the CRM is given, taking into consideration their effect on consumer behavior. Our deliberations have shown that programs of cause related marketing are more effective when they are concerned with hedonistic products that have low prices, and when the support given as part of it has small unit value. Also the significance of the social problem for consumers, the amount of support offered and the reputation of the firm influence effectiveness of the actions. (original abstract)
Twórcy
Bibliografia
  • Becker - Olsen K. L., Cudmore A. B., Hill R. P.: The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior, "Journal of Business Research" 56(2006), s. 46-53.
  • Berglind M., Nakata Ch.: Cause-related marketing: More buck than bang?, "Business Horizons" 48(2005), s. 443-453.
  • Chang Ch.: To Donate Or Not to Donate? Product Characteristics and Framing Effects of Cause - Related Marketing on Consumer Purchase Behaviour, "Psychology & Marketing" 25(2008).
  • Ellen P. S., Mohr L. A., Webb D. J.: Charitable Programs and the Retailer: Do They Mix?, "Journal of Retailing" 76(2000), No. 3, s. 393-406.
  • File K., Prince R.: Cause related marketing and corporate philanthropy in the privately held enterprise. "Journal of Business Ethics" 17(1998), s. 1529-1539.
  • Gupta P., Pirsch J.: The company - cause - customer fit decision in cause - related marketing, "Journal of Consumer Marketing" 23(2006), s. 314-326.
  • Kotler P., Lee N.: Corporate Social Responsibility. Doing the Most Good for Your Company and Your Cause, New York: John Wiley & Sons, Inc. 2005.
  • Lafferty L. A., Goldsmith R. E., Hult G. T.: The Impact of the Alliance on the Partners: A Look at Cause - Brand Alliances, "Psychology & Marketing" 21(2004), s. 509-531.
  • Menon S., Kahn B. E.: Corporate Sponsorships of Philanthropic Activities: When Do They Impact Perception of Sponsor Brand? "Journal of Consumer Psychology" 13(2003), s. 316-327.
  • Pracejus J. W., Olsen D. G.: The role of brand/cause fit in the effectiveness of cause - related marketing campaigns, "Journal of Business Research" 57(2004), s. 635-640.
  • Prisch J., Gupta S., Grau S. L.: A Framework for Understanding Corporate Social Responsibility Programs as a Continuum: An Exploratory Study, "Journal of Business Ethics" 70(2007), s. 125-140.
  • Sen S., Bhattacharya C. B.: Does Doing Good Always Lead to Doing Better? Consumer Reaction to Corporate Social Responsibility, "Journal of Marketing Research" 38(2001), s. 225-243.
  • Simmons C. J., Becker - Olsen K. L.: Achieving Marketing Objectives Through Social Sponsorships, "Journal of Marketing" 70(2006), s. 154-169.
  • Strahilevitz M., Myers J. G.: Donations to Charity as Purchase Incentives: How Well They Work May Depend on What You Are Trying to Sell, "Journal of Consumer Research" 24(1998), s. 434-446.
  • Strahilevitz M.: The Effects of Product Type and Donation Magnitude on Willingness to Pay More for a Charity-Linked Brand, "Journal of Consumer Psychology" 1999, s. 215-241.
  • Varadarajan R., Menon A.: Cause-related narketing: A coalignment of marketing strategy and corporate philanthropy, "Journal of Marketing" 52(1988), s. 59.
  • Vogel D. J.: Is There a Market for Virtue? The Business Case for Corporate Social Responsibility, "California Management Review" 47(2005), Summer, No. 4, s. 19.
  • Yoon Y., Gürhan - Canli Z., Schwarz N.: The Effect of Corporate Social Responsibility (CSR) Activities on Companies With Bad Reputations, "Journal of Consumer Psychology" 16(2006), s. 377-390.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327987

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.