PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | nr 1 (14) | 65--70
Tytuł artykułu

Imperatyw ekologiczny konsumenta a równoważenie konsumpcji

Warianty tytułu
Sustainable Consumption
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W Deklaracji z Rio z 1992 roku społeczność światowa przyjęła, że podstawowym paradygmatem polityki ekologicznej przełomu wieków jest koncepcja rozwoju zrównoważonego (sustainable development), lub - ujmując szerzej - nowy sposób rozumienia miejsca i roli człowieka w przyrodzie. Paradygmat ten został już wpisany do rządowych dokumentów kreujących politykę, między innymi wszystkich państw OECD, w tym także do Konstytucji Rzeczpospolitej Polski. W ramach tej polityki problem kształtowania odpowiedniego, zrównoważonego poziomu konsumpcji posiada podstawowe znaczenie w dążeniu do osiągnięcia trwałego i zrównoważonego rozwoju. W kontekście, przyjętej w koncepcji rozwoju zrównoważonego, postawy wartościującej poziom życia wykraczający poza podstawowe minimum jest zrównoważony tylko wtedy, gdy uwzględnia stabilność długookresową. Oznacza to, że zrównoważone zaspokajanie obecnych potrzeb następuje wtedy, gdy są one realizowane bez uszczerbku dla możliwości zaspokajania potrzeb przyszłych pokoleń. Tym samym konieczne jest przyjmowanie długookresowego rozwoju i antycypacji, czyli stworzenia i wykorzystywania mechanizmu ujemnego sprzężenia zwrotnego wyprzedzającego.Poziom konsumpcji i jej struktura determinują wielkość oddziaływania na środowisko. Aktualnie w krajach uprzemysłowionych wielkość konsumpcji nadal wzrasta. Coraz szerzej funkcjonujący model konsumpcji niezrównoważonej jest źródłem postępującej degradacji środowiska oraz uszczuplania jego zasobów, co często nie jest w pełni uświadamiane. (fragment tekstu)
EN
In the work there had been articulated a consumer's ecological imperative. It's been j expressed by four principles: - select products and choose more environmental-friendly ones, - minimize (reduce) the range of the consumption, - maximize time and functionality of the product, - segregate refuses. Exploration of a consumer's ecological imperative pointed to the need for postulating the following rule, defined as product dematerialization, which would determine consumers behavior. For it is possible to choose the way of satisfying certain human needs, which does not require from the consumer's viewpoint, any purchase and therefore, any use of the functional form of material (energy). Sometimes short-term hiring of a product can be sufficient or purchase of service, which would in identical or almost identical ways satisfy the j consumer's need. Except of simplicity of such aims, the initiation will be a long process, rich of many I necessary treatments. There is a need of change of different system's elements, i.e., personal and whole society. The change of a global educational system has to be changed too. J There is important to shape the abilities of treating the nature and social and economical t increase in a systematic way. One shall prefer the habits, which limit the consumption and J develop humanistic and ecological behavior (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
65--70
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • S.Kozłowski, Zrównoważony rozwój - wyzwanie przyszłości, "Człowiek i Przyroda" 1996 nr 5, s.5-27
  • F.Oosterhuis, F.Rubik, G.Scholl, Product Policy in Europe: New Environmental Perspectives, Dodrecht 1997
  • B.Michaliszyn, R.Janikowski. Przyczynek do zrównoważonej konsumpcji, "Człowiek i Przyroda"1997 nr 6,s.59-70
  • V Our Common Future. World Commission on Environment and Development, Oxford University Press, Oxford 1987
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171328353

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.