PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 354 Usługi 2014 Wybrane uwarunkowania rozwoju usług | 271--280
Tytuł artykułu

Determinanty jakości usług edukacyjnych.

Warianty tytułu
The Determinants of the Quality of Educational Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym opracowaniu autorzy podjęli próbę identyfikacji kluczowych obszarów determinant jakości usługi edukacyjnej z punktu widzenia klasycznego modelu zarządzania operacyjnego. Wyróżniono determinanty obszaru wejścia, działań operacyjnych oraz elementów wyjścia, ułatwiające dalsze badania w kierunku bardziej szczegółowej oceny jakości usługi edukacyjnej. W trakcie analizy zwrócono uwagę na obszar zasobów ludzkich, w tym przede wszystkim na determinanty określające pracowników akademickich, na oczekiwania studentów wobec usługi edukacyjnej, na programy studiów, infrastrukturę i środki finansowe, jak również na działania operacyjne związane z procesem dostarczania usługi oraz na jej efekty. Celem przeprowadzonej analizy było ułatwienie placówkom edukacyjnym identyfikację kluczowych obszarów doskonalenia działalności edukacyjnej. Badania stanowią pierwszy etap prac grupy badawczej nad jakością usług edukacyjnych uniwersytetów i uczelni technicznych w Polsce.(abstrakt oryginalny)
EN
In this study, the authors made an attempt to identify key areas of the quality determinants of educational services from the point of view of classical model of operational management. Selected determinants of input area, operations and output elements facilitate further research in the detailed assessment of the quality of educational services. The studies are the first stage of the research conducted by the authors on the quality of education at universities and technical universities in Poland.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Uniwersytet Gdański
  • Politechnika Gdańska
Bibliografia
  • Beaumont D.J., Service Quality in Higher Education: The students' viewpoint, University of Manchester, Manchester Business School, Manchester, May 2012.
  • Bernhard A., Quality Assurance in an International Higher Education Area. A Case Study Approach and Comparative Analysis, VS Verlag für Sozialwissenschaften, Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, Wiesbaden 2012.
  • Dahlgaard J.J., Kristensen K., Kanji G.K., Podstawy zarządzania jakością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Hall H., Marketing w szkolnictwie, Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2007.
  • Hasan H.F.A., Ilias A., Rahman R.A., Razak M.Z.A., Service Quality and Student Satisfaction: A Case Study at Private Higher Education Institution, "International Business Research" 2008, vol. 1, no. 3, s. 163-175.
  • Jasiński J., Istota, elementy i zasady organizacji działalności operacyjnej, [w:] Podstawy zarządzania operacyjnego, red. Z. Jasiński, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
  • Jonas A., Jakość usług, [w:] Marketing usług, red. A. Czubała, A. Jonas, T. Smoleń, J.W. Wiktor, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna Wolters Kluwer Polska, Kraków 2006.
  • Kasiewicz S., Zarządzanie operacyjne w dobie globalizacji, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2002.
  • Lewandowski K., Zieliński G., Czynniki definiujące jakość usług edukacyjnych w ujęciu grupy interesariuszy - studentów (badanie pilotażowe), [w:] Uwarunkowania jakościowe, red. J. Łopatowska, G. Zieliński, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013.
  • Lewis R.G., Smith D.H., Total Quality in Higher Education, St. Lucie Press, Delray Beach 1994.
  • Pereda M., Airey D., Bennett M., Service Quality in Higher Education: The Experience of Overseas Students, "Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education" 2007, vol. 6, no. 2, s. 55-67.
  • Sharma D., Kamath R., Quality in Education. The Quality Circle Way, Kalpaz Publications, Dehli, 2006.
  • Szymańska-Brałkowska M., Zieliński G., Możliwości doskonalenia w zarządzaniu jakościowym i środowiskowym w podmiotach gospodarczych, [w:] Wybrane aspekty doskonalenia procesów i zmian w zarządzaniu operacyjnym, red. J. Łopatowska, G. Zieliński, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2011.
  • Waters D., Zarządzanie operacyjne. Towary i usługi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
  • Zeller P., Proces oceny jakości usług szkoły wyższej z perspektywy studenta, [w:] Marketing szkół wyższych, red. G. Nowaczyk, M. Kolasiński, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2004.
  • Zieliński G., Lewandowski K., Determinanty percepcji jakości usług edukacyjnych w perspektywie grup interesariuszy, "Zarządzanie i Finanse" 2012, vol. 10, nr 3 (3).
  • Zieliński G., Łopatowska J., Czynniki zmian obszaru wejścia w zarządzaniu operacyjnym usług gastronomicznych, "Zarządzanie i Finanse" 2012, vol. 10, nr 3 (3).
  • Zieliński G., Szymańska-Brałkowska M., Obszary projakościowe i prośrodowiskowe podlegające doskonaleniu w usługach gastronomicznych, "Zarządzanie i Finanse" 2012, vol. 10, nr 3 (1).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171328693

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.