PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 2 | 46--51
Tytuł artykułu

Poprawność znakowania wód butelkowanych występujących na lokalnym rynku

Warianty tytułu
Correctness of Labelling Natural Bottled Water in Local Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Informacje zawarte na opakowaniu często są jedynym źrodłem danych o produkcie i producencie, dlatego też oznakowanie na opakowaniach nie powinno w żaden sposób wprowadzać konsumenta w błąd. Powinno być zrozumiałe, wyraźne, czytelne i nieusuwalne. W artykule przedstawiono wyniki oceny prawidłowości oznakowania naturalnych wód butelkowanych w świetle obowiązujących regulacji prawnych oraz w aspekcie zapewnienia konsumentowi rzetelnych informacji umożliwiających dokonanie świadomego wyboru. Materiałem badawczym były naturalne wody mineralne i naturalne wody źródlane dostępne na rynku olsztyńskim. Z przeprowadzonych badań wynika, że najczęściej występujące w tym zakresie nieprawidłowości dotyczyły: nazwy rodzajowej lub handlowej produktu, nazwy otworu lub zespołu otworów, z których czerpana jest woda do produkcji danej wody w opakowaniu jednostkowym, i jego lokalizacji oraz czytelności zawartych informacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Information on a container is often the only source of data about a given product and its producer, thus, labeling spring water should in no way misinform the consumer. It should be comprehensible, clear, legible and irremovable. The article presents results of estimation of the correctness of labelling natural waters bottled taking into consideration both the binding law and the necessity to provide accurate in-formation, so that the consumer has the basis for making a conscious choice. The experimental materials were natural mineral waters and natural spring water released on the Olsztyn's market. As the research has shown, that the most frequent irregularity on the labels of these products were: the improper information as to the kind of bottled water, names of opening or of team of openings, from of which drawn is water to production given waters in individual wrapping, and his of location and legibilities contained of information. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
46--51
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • [1] Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 roku w sprawie znakowania środków spożywczych, Dz.U. Nr 137, poz. 966 z 2007 r.
  • [2] Ucherek M. (2009) Preferencje konsumentów w zakresie opakowań do wód mineralnych, Źródło. Wody mineralne i napoje, 1, 24-27.
  • [3] Zientek-Varga J. (2007) Nabici w...etykietę, Trendy, 21, 8-10.
  • [4] Stopnicka B., Szamrej K. (2005) Ocena sposobu znakowania żywności produkowanej do obrotu na obszarze województwa podlaskiego w latach 2003-2004 na podstawie badań Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Białymstoku, Bromatologia i Chemia Toksykologiczna, 405-408.
  • [5] Wojtaszek T. (2004) Prawda i mity o wodach mineralnych i innych wodach butelkowanych, Źródło, 3, 10-13.
  • [6] Zientek-Varga J. (2007), Większość przestrzega zasad, Trendy, 21, 10-11.
  • [7] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 kwietnia 2007 r. w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. Nr 120, poz. 1256 z 2004 r.
  • [8] Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych, Dz.U. Nr 276 poz. 2738 z 2004 r.
  • [9] Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim, Dz.U. Nr 90 z 1999 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171328901

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.