PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 101 | 53--65
Tytuł artykułu

Rynek jako podstawowa instytucja gospodarki : pojęcie, struktury, efektywność

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Market as a Basic Economic Institution : the Term, the Structures, and its Effectiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule podjęto próbę scharakteryzowania i uporządkowania najważniejszych pojęć, jakimi posługują się współcześnie ekonomiści, dotyczących rynku, struktur rynkowych i efektywności rynku. Na podstawie studiów literaturowych zdefiniowano pojęcie rynku z uwzględnieniem podstawowych ujęć teoretycznych. Opracowano klasyfikację podstawowych rodzajów struktur rynkowych. Określono uwarunkowania oceny poziomu efektywności funkcjonowania poszczególnych rynków. Analizy tego rodzaju powinny wskazywać jednocześnie na możliwości i kierunki oddziaływania prowadzące do poprawy efektywności funkcjonowania poszczególnych rynków sektorowych, w tym rynku rolno-spożywczego. (fragment tekstu)
EN
In this paper the basic concepts of modern economics concerned with the market, market structures and the effectiveness of market functioning are presented. Definitions of the market were characterized on the basis of theoretical concepts. Classification of the types of market structures was proposed and the preconditions for the improvement of effectiveness of particular brand markets were stated. The market constitutes basic institution of market economy and so the rules of its functioning should be perfected. Historically, economic thought presented the market of agrifood products as an ideal of perfect competition. Currently, due to the processes of concentration on the demand side, agricultural markets function within the structure of imperfect competition (oligopsonistic). (original abstract)
Twórcy
  • Instytut Hodowli i Aklimatyzacji Roślin - Państwowy Instytut Badawczy, Radzików
Bibliografia
  • ADAMOWICZ M., KRÓL J. 1998: Ochrona konkurencji a rynek rolny, Wyd. SGGW, Warszawa, s. 22.
  • BREMOND J., COUET J.F., SALORT M.M. 2005: Kompendium wiedzy o ekonomii, WN PWN, Warszawa, s. 197.
  • CHOTKOWSKI J., REMBEZA J. 2010: Kierunki doskonalenia instytucji rynkowych sektora rolno-spożywczego w Polsce, Roczniki Naukowe SERiA, t. XII, z. 4, s. 59-64.
  • DOMAŃSKI S. 2002: Przedmowa do wydania polskiego, H.R.Varian, Mikroekonomia. Kurs średni - ujęcie nowoczesne, wyd. III, WN PWN, Warszawa, s. 21.
  • FIGIEL S. 2011: Zagadnienie efektywności w sektorze rolno-żywnościowym - ujęcie metodologiczne i analityczne, Seria: Komunikaty, Raporty, Ekspertyzy, nr 546, IERiGŻ-PIB, Warszawa, 1-47.
  • GROSSMAN S.J., STIGLITZ J.E. 1980: On the impossibility of informationally efficient markets, American Economic Review, vol. 70, s. 393-408.
  • JUSZCZYK S. 2008: Innowacje a zasada racjonalnego gospodarowania w agrobiznesie, Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, nr 68, s. 8-11.
  • KAMERSCHEN D.R., MCKENZIE R.B., NARDINELLI C. 1992: Ekonomia, Fundacja Gospodarcza NSZZ Solidarność, Gdańsk, s. 4
  • KLIMCZAK B.1998: Mikroekonomia, AE, Wrocław, s. 62.
  • KOTLER P. 1994: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa, s. 10.
  • ŁUKAWER E. 1996: O mechanizmie rynkowym bez gloryfikacji, [w:] Rynek, konsumpcja, rolnictwo. Pr. zb. pod red. E. Heynar-Skowrońskiej, SGH, Warszawa, 8.
  • MANTEUFFEL R. 1987: Filozofia rolnictwa, WN PWN, Warszawa, 11.
  • MYNARSKI S. 2000: Analiza rynku. Makromechanizmy, Wyd. AE w Krakowie, Kraków, s. 7.
  • NASIŁOWSKI M. 2007: System rynkowy. Podstawy mikro- i makroekonomii, Wyd. Key Text, Warszawa, s. 34
  • REMBEZA J. 2001: Integracja rynków rolnych w Polsce, Monografie i Rozprawy Naukowe, nr 15, s. 21.
  • SAMUELSON P.A., NORDHAUS W.D.: Ekonomia, t. 1, WN PWN, Warszawa, 26.
  • STANKIEWICZ W. 2012: Ekonomika instytucjonalna. Narodziny i rozwój, PWSBiA, Warszawa 2012, s. 82.
  • STANKIEWICZ W. 2007: Historia myśli ekonomicznej, PWE, Warszawa, 93-107.
  • SZYMAŃSKA E. 2010: Efektywność przedsiębiorstw - definiowanie i pomiar, Roczniki Nauk Rolniczych, G, T. 97, z. 2, s. 152-164.
  • WANIOWSKI P. 2003: Strategie cenowe, PWE, Warszawa, s. 25.
  • WILLIAMSON O.E. 1998: Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, WN PWN, Warszawa, s. 169.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171329379

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.