PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 5 (929) | 57--74
Tytuł artykułu

Nowoczesne paradygmaty zarządzania jako element podnoszenia wartości spółek przemysłu spożywczego

Warianty tytułu
Modern Management Paradigms as an Element of the Value Enhancement of Companies in the Food Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule poddano teoretycznym i analitycznym rozważaniom nowoczesne paradygmaty zarządzania, zakładając, że są one elementem kierunkującym funkcjonowanie spółek przemysłu spożywczego. W części teoretycznej zaprezentowano ewolucję i stan obecny paradygmatów zarządzania, które zbadano w kontekście wykorzystania ich w procesie zarządzania spółkami przemysłu spożywczego. Sprawdzono, jak poszczególne paradygmaty zarządzania realizowane są w funkcjonowaniu spółek, zauważając, że właściwe ich wykorzystanie wpływa wymiernie na podnoszenie wartości firmy i zajmowanie przez nią coraz lepszej pozycji rynkowej. Analiza działań z tym związanych potwierdziła, że badane spółki są bardzo zainteresowane realizacją wszelkiego rodzaju działań podnoszących ich wartość rynkową, śledzą na bieżąco badania naukowe, zachowania konkurencji i starają się z ich wykorzystaniem osiągać zamierzone cele.(abstrakt oryginalny)
EN
The article looks at modern paradigms of management from a theoretical and analytical point of view. It is assumed that these paradigms play a part in improving how companies in the food industry function. The theoretical part presents an evaluation and the current state of management paradigms. These paradigms are than collated in the aspect of their use in the process of managing food industry companies. Individual management paradigms are then tested for how they work in company operations, noting that their correct use has a significant influence on increasing the company's value and market position. The analysis of operations in this area confirmed that the companies considered here are highly interested in doing what they can to effectively improve their market value, and that they also keep abreast of scientific research as well as their rivals' behaviour. Employing all of these means, they try to accomplish their goals.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
57--74
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, doktorantka
Bibliografia
  • Blikle A. [2011], Doktryna jakości, Warszawa, http://firmyrodzinne.pl/download/tqm/Doktryna-jakosci.pdf.
  • Drucker P.F. [1998], Management's New Paradigms, "Forbes", nr 5.
  • Drucker P.F. [2000], Zarządzanie w XXI wieku, Muza, Warszawa.
  • Drucker P.F. [2002], Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa.
  • Ferguson M. [1993], A New Consciousness Reader [w:] New Paradigm: Emerging Strategic for Leadership and Organizational Change, eds M. Ray, A. Rinzler, J.P. Tarcher/Perigee, New York.
  • Firlej K. [2008a], Stymulanty konkurencyjności w zarządzaniu spółkami z indeksu WIG-Spożywczy [w:] Zarządzanie przedsiębiorstwem w warunkach konkurencji, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2008.
  • Firlej K. [2008b], Zarządzanie wiedzą warunkiem rozwoju przedsiębiorstw przemysłu spożywczego [w:] Zarządzanie organizacjami w gospodarce opartej na wiedzy. Zasobowe podstawy funkcjonowania i rozwoju organizacji, red. A. Glińska-Neweś, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu i Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa Oddział Toruń, Toruń 2008.
  • Grudzewski W.M. [2006], Współczesne kierunki rozwoju nauk o zarządzaniu, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa", nr 3.
  • Hansen M.D. [2009], The 4 Management Paradigms and the Quantum Leap. Improving Performance, "Safety XChange", nr 4, http://www.safetyxchange.org/financing-safety/4-paradigms-quantum-leap.
  • Hejduk I.K. i in. [2010], W kierunku zarządzania drugiej generacji - model diamentu czterech paradygmatów współczesnego przedsiębiorstwa, "E-mentor", nr 1(33).
  • Jamali D. [2005], Changing Management Paradigms: Implications for Educational Institutions, "Journal of Management Development", vol. 24, nr 2, http://dx.doi.org/10.1108/02621710510579473.
  • Mazurkiewicz A. [2011], Paradygmaty zarządzania we współczesnym przedsiębiorstwie (wybrane aspekty), Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, nr 19, Modernizacja dla spójności społeczno-ekonomicznej, Rzeszów.
  • Pinto J. [2012], New Management Paradigms, "Automation World", nr 3, www.jimpinto.com.
  • Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu [2008], red. W. Kowalczewski, Difin, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171329683

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.