PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | z. 97 | 113--130
Tytuł artykułu

Polskie inwestycje bezpośrednie za granicą - stan obecny, perspektywy, rekomendacje

Autorzy
Warianty tytułu
Poland's Foreign Direct Investment Abroad: Present State, Prospects and Recommendations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Polskie przedsiębiorstwa powinny w większej mierze skupić się na konkurowaniu jakością i innowacyjnością, a nie tylko niższymi kosztami wytwarzania. Tylko w ten sposób będą mogły pokonać barierę niedostatecznej atrakcyjności asortymentu głównie na rynkach krajów wysoko rozwiniętych. Oprócz tego powinny wykazywać większą postawę proaktywną, szukając zagranicznych rynków zbytu (szczególnie w krajach Europy Środkowej i Wschodniej) i porzucając złudne przekonanie, że profil firmy nie wymaga ekspansji zagranicznej. Polskim przedsiębiorstwom należałoby również zasugerować bardziej intensywne poszukiwanie informacji na temat możliwości podjęcia ZIB. Zalecana jest większa współpraca z takimi instytucjami, jak Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Ministerstwo Gospodarki czy Międzynarodowe Izby Handlowe. Oprócz tego, ze względu na małą wiedzę na temat procesów internacjonalizacji i funkcjonowania rynków zagranicznych przedsiębiorstwom, szczególnie z sektora MŚP, zaleca się zwiększenie nakładów na szkolenia z tego zakresu. Wreszcie, stowarzyszenia polskich przedsiębiorstw powinny silniej lobować na rzecz zawierania międzynarodowych porozumień ułatwiających polskie zagraniczne inwestycje bezpośrednie. W szczególności lobbing taki powinien dotyczyć zawarcia odpowiedniej umowy z Rosją, jako niezwykle perspektywicznym rynkiem. (fragment tekstu)
EN
The first part of the present study focuses on the volume of the Polish foreign investments and the structure of exported capital. The second part concerns the geographic structure and major directions of expansion of Polish FDI. The third part includes case studies of Polish companies involved in FDI. The fourth deals with prospects for development of polish FDI, whereas the fifth shows FDI recommendations for both companies and decision makers in the area of economic policy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
113--130
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, doktorant
Bibliografia
  • Gacki G., Polskie firmy chcą inwestować za granicą, http://www.egospodarka.pl/29123,polskie-firmy-chca-inwestowac-za-granica,1,39,1.html
  • http://www.manageria.pl/manageria/1,85811,5140508,na_imperium_poczekamy___polskie_inwestycje_w_regionie.html
  • http://www.ihk.pl/img_upload/files/tvp_pl_19042006.pdf
  • http://www.wnp.pl/wiadomosci/ciech-przejecie-rumunskiej-govory-w-ciagu-miesiaca,12236.html
  • http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,2692610,00.html
  • http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/16043133,zagraniczne-inwestycje-hitemwsrod-polskich-firm.html
  • http://www.hotmoney.pl/artykul/inwestycje-polskie-firmy-szturmuja-niemcy-1919
  • http://wiadomoscihandlowe.pl/content/view/17963/2937/
  • Radomska E., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne polskich przedsiębiorstw, 2008, http://www.exporter.pl/bazy/info_obszerne/284.php
  • www.nbp.pl/publikacje/pib/pib2007.pdf
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171330469

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.