PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 3 (33) | 61--76
Tytuł artykułu

A Tool for Designing and Evaluating the Temporal Work Patterns of Human and Artificial Agents

Warianty tytułu
Narzędzie do projektowania oraz oceny modeli pracy człowieka i inteligentnych agentów
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The measure of availability that is often used to compare the dependability of computer-based systems is imperfect, insofar as two systems with the same availability can display quite different performance characteristics. Here we develop a new fractal temporal measure for work effort that offers insights into a system's performance not captured by the traditional availability measure. Moreover, we show that this fractal measure can be used to compare the temporal work patterns of both human and artificial agents and identify their unique strengths and weaknesses. Such new comparative tools will become increasingly important as the development of more sophisticated artificial agent technologies creates situations in which particular functions within an organization can be carried out either by human or artificial personnel.(original abstract)
Miary dostępności używa się często do porównywania niezawodności systemów komputerowych. Jednakże jest to niedoskonała miara, w jakiej dwa systemy o takiej samej dostępności mogą wyświetlać diametralnie różne charakterystyki wydajności. Tutaj rozwijamy nową fraktalną, temporalną miarę dla nakładu pracy, która - używana obok dostępności - oferuje bogatszy wgląd do wydajności systemów komputerowych. Pokazujemy, że ta miara fraktalna może być stosowana do czasowego cyklu pracy zarówno ludzi, jak i inteligentnych agentów, umożliwiając bezpośrednie porównanie pomiędzy nimi. Analizując sześć hipotetycznych przypadków, pokazano, że ta nowa miara ujawnia unikatowe mocne i słabe strony w organizacji pracy człowieka i inteligentnych agentów, które nie są ujęte przez tradycyjne miary dostępności. Zidentyfikowano sytuacje, w których takie nowe narzędzie oceny porównawczej będzie coraz bardziej istotne dla projektantów i architektów rozwiązań organizacyjnych, a rozwój bardziej wyrafinowanych środków sztucznych stwarza sytuacje, w których poszczególne funkcje w organizacji mogą być przeprowadzane przez pracowników lub inteligentnych agentów.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
61--76
Opis fizyczny
Twórcy
  • Georgetown University, Washington, Stany Zjednoczone; NeuraXenetica LLC, Indianapolis
Bibliografia
  • Falconer K., 2004, Fractal Geometry: Mathematical Foundations and Applications, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ: pp. 41-44.
  • Friedenberg J., 2011, Artificial Psychology: The Quest for What It Means to Be Human, Psychology Press, New York.
  • Gladden M., 2014, A fractal measure for comparing the work effort of human and artificial agents performing management functions, [in:] Ganzha M., Maciaszek L., Paprzycki M. (eds.), Position papers of the 2014 Federated Conference on Computer Science and Information Systems. Annals of Computer Science and Information Systems, vol. 3, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warsaw, Institute of Electrical and Electronics Engineers, New York City 2014, pp. 219-226.
  • Grottke M., Sun H., Fricks R.M., Trivedi K. S., 2008, Ten fallacies of availability and reliability analysis, [in:] Service Availability, LNCS, vol. 5017, pp. 187-206, http://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-68129-8_15.
  • Gunther N.J., 2005, Time - the zeroth performance metric, [in:] Analyzing Computer System Performance with Perl::PDQ, Springer, Berlin, pp. 3-46, http://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-26860-4_1.
  • Longo G., Montévil M., 2014, Scaling and scale symmetries in biological systems, [in:] Perspectives on Organisms, Lecture Notes in Morphogenesis, Springer, Berlin, pp. 23-73, http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-35938-5_2.
  • Mandelbrot B.B., 1983, The Fractal Geometry of Nature, Macmillan, London.
  • Marchetti G., 2000, Observation levels and units of time: A critical analysis of the main assumption of the theory of the artificial, AI & Society, vol. 14, no. 3-4, pp. 331-347, http://dx.doi.org/10.1007/BF01205515.
  • Nunes M., O'Neill H., 2012, Assessing the performance of virtual teams with intelligent agents, [in:] Virtual and Networked Organizations, Emergent Technologies and Tools, Communications in Computer and Information Science 248, pp. 62-69, http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-31800-9_7.
  • Rehm M., Nakano Y., André E., Nishida T., Bee N., Endrass B., Wissner M., Lipi A.A., Huang H., 2009, From observation to simulation: generating culture-specific behavior for interactive systems, AI & Society, vol. 24, no. 3, pp. 267-280, http://dx.doi.org/10.1007/s00146-009-0216-3.
  • Rossebeø J.E.Y., Lund M.S., Husa K.E., Refsdal A., 2006, A conceptual model for service availability, [in:] Quality of Protection, Advances in Information Security 23, pp. 107-118, http://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-36584-8_9.
  • Valverde J.M., Castellanos A., Quintanilla M.A.S., 2005, Looking for memory in the behavior of granular materials by means of the Hurst analysis, [in:] Kerisel J. (ed.), Of Stones and Man: From the Pharaohs to the Present Day, Taylor & Francis Group, London.
  • Wahl B., Van Roy P., Larson M., Kampman E., 1994, Exploring Fractals on the Macintosh, Addison-Wesley Professional, Reading, MA.
  • Williams M., 2012, Robot social intelligence, [in:] Social Robotics, LNCS, vol. 7621, pp. 45-55, http://dx.doi.org/10.1007/978-3-642-34103-8_5.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331399

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.