Czasopismo
2012
|
nr 32 Mikroekonomiczne i makroekonomiczne uwarunkowania sprawności procesów zarządzania przedsiębiorstwami
|
143--155
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Owners as Stakeholders of Small and Medium-sized Enterprises
Języki publikacji
Abstrakty
Właściciele to istotni interesariusze małych i średnich przedsiębiorstw. Są pomysłodawcami i realizatorami pomysłu, którzy po uruchomieniu firmy stają zwykle na jej czele. Od ich kompetencji menedżerskich, zaangażowania w działalność przedsiębiorstwa i umiejętności budowy relacji z innymi interesariuszami zależy sukces przedsięwzięcia. Artykuł jest próbą identyfikacji celów i oczekiwań tej grupy interesariuszy małych i średnich przedsiębiorstw. Rozważania teoretyczne zestawiono z wynikami badań empirycznych. Wykorzystano też własne doświadczenia przedsiębiorcze. (abstrakt oryginalny)
Owners are the important stakeholders of small and medium-sized enterprises. They are inventors and managers of the conception, whom - after starting the company - usually become bosses. The success of such venture depends on their managerial competences, involvement in the activity of the enterprise and skills-building relationships with other stakeholders. The article is an attempt to identify the objectives and expectations of the stakeholders of small and medium-sized enterprises. Theoretical considerations are combined with the results of empirical studies carried out among SMEs sector. The author's business experience was also useful to the analysis.(original abstract)
Rocznik
Strony
143--155
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Częstochowska
Bibliografia
- Ansoff H.I., Corporate Strategy, McGraw Hill, New York 1965.
- Badaniefirm rodzinnych raport końcowy, red. A. Kowalewska, Pentor Research International [projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego], Warszawa 2009.
- Brzeziński A., Brzeziński S., Rodzina jako interesariusz małych i średnich przedsiębiorstw, w: Firmy rodzinne. Determinanty funkcjonowania i rozwoju. Strategie zarządzania przedsiębiorstwem rodzinnym, red. A. Marjański, "Zeszyty Naukowe SWSPiZ w Łodzi" 2011, t. XII, nr 7.
- Brzeziński A., Characteristic of an Entrepreneur From Lower Silesia, w: Enterprise, Logistics and Innovations in knowledge based economy, red. M. Nowicka-Skowron, R. Lescroart, Haute Ecole Blaise Pascal, Arlon 2008.
- Brzeziński A., Specyfika interesariuszy firmy rodzinnej, "Zeszyty Naukowe SWSPiZ w Łodzi" 2011, nr 12.
- Brzeziński A., Pracownicy jako interesariusze małych i średnich przedsiębiorstw, "Zeszyty Naukowe WSB we Wrocławiu" 2012, nr 28.
- Clarkson M.B.E., A Risk based model of stakeholder theory [referat na konferencję Second Toronto Conference on Stakeholder Theory], University of Toronto, Toronto 1994.
- Crane A., Matten D., Business Ethics, Managing Corporate Citizenship and sustainability in the Age of Globalization, Oxford University Press, New York 2007.
- Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2009 г., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2011.
- Europejski Sondaż Małych i Średnich Przedsiębiorstw, http://www.pkgt.Org/4/icb42671-004.APD/ 2002EBSS.pdf [ 10.04.2002].
- Drucker P., Zarządzanie w XXI wieku, Muza, Warszawa 2000.
- Freeman R.E., Reed D.J., Stockholders and Stakeholders: A New Perspective on Corporate Governance, "California Management Review" 1983, vol. XXV (2).
- Freeman R.E., Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston 1984.
- Gableta M., Brzeziński A., Realizacja funkcji personalnej w małych i średnich przedsiębiorstwach, "Optimum. Studia Ekonomiczne" 2002, nr 4 (16).
- Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
- Gołębiowski Т., Zarządzanie strategiczne. Planowanie i kontrola, Difin, Warszawa 2001.
- Hejduk I., Podawczyk A., Formy i instrumenty wspierania przedsiębiorczości w Polsce, w: Stan i perspektywy rozwoju teorii i praktyki zarządzania na progu XXI wieku, red. R. Krupski, J. Lichtarski, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, Wrocław 2002.
- Krzykała F., Metodologia badań i technik socjologii gospodarczej, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1998.
- Lawrence A.Т., Weber J., Business and Society. Stakeholders Ethics, Public Policy, McGraw Hill, New York 2008.
- MSP w Polsce. Statystyka kategoriami, http://www.parp.gov.pl [10.12.2011].
- Obłój K., Oczami stratega, "Przegląd Organizacji" 1999, nr 12.
- Piasecki В., Przedsiębiorczość i mała firma. Teoria i praktyka. Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1998.
- Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2008-2009, przygotowany pod kierunkiem Anety Wilmańskiej, PARP, Warszawa 2010.
- Rodroguez M. A., Ricart J.E., Towards the sustainable business, IESE Universidad Navarra, "Revista de Antiguo Alumnom" 2002, nr 85.
- Safin K., Przedsiębiorstwa rodzinne - istota i zachowania strategiczne, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2007.
- Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstw. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Organizator, Toruń 2002.
- Sułkowski Ł. Raport z badań przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, w: Determinanty rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce, red. Ł. Sułkowski, TNOiK, Toruń 2005.
- Sułkowski Ł, Marjański A, Firmy rodzinne jak osiągnąć sukces w sztafecie pokoleń, Poltext, Warszawa 2009.
- Tłoczyński D., Charakterystyka małych i średnich przedsiębiorstw, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1998, nr 6.
- Vesper K., New Venture Strategies, Prentice Hall, Englewood Cliffs 1980.
- Zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa a relacje z interesariuszami, red. H. Brdulak, T. Gołębiowski, SGH, Warszawa 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171331833