PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 3 (3) | 255--276
Tytuł artykułu

Podmiotowość człowieka źródłem myśli społecznej Stefana kardynała Wyszyńskiego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Według katolickiej nauki społecznej stosunek do praw człowieka stanowi podstawowe kryterium oceny ideologii społecznych, systemów politycznych i programów działania. Punktem wyjścia dla sformułowania praw człowieka jest jego osobowa godność. Prawa człowieka są prawami podmiotowymi. Ich uzasadnienie odnajdujemy w prawie naturalnym, zaś ostateczne i fundamentalne uzasadnienie wynika z wysokiej godności ludzkiej. Prawa przysługują każdemu człowiekowi z natury, co oznacza, że są wrodzone a nie nabyte i nikt nie może ich naruszać. Na tej jedynie drodze możemy osiągnąć cel jakim jest integralny, wszechstronny i dynamiczny rozwój człowieka.(fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
255--276
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • A. Zwoliński, Katolicka nauka społeczna, Kraków 1992, s. 76-77.
  • M. A. Krąpiec, O ludzką politykę, Katowice 1993, s. 38.
  • T. śeleźnik, O nauce społecznej Kościoła, Warszawa 1998, s. 7.
  • Stefan Kardynał Wyszyński Prymas Polski, Nauczanie społeczne 1946-1981, Warszawa 1990, s. 437.
  • W. Piwowarski, ABC katolickiej nauki społecznej, Pelplin 1993, s. 121.
  • J. Majka, Filozofia społeczna, Wrocław 1982, s. 34.
  • J. W. Gałkowski, Jan Paweł II o godności człowieka, (w:) J. Czerkawski (red.), Zagadnienie godności człowieka, Lublin 1994, s. 108.
  • F. Kampka, Antropologiczne i społeczne podstawy ładu gospodarczego w świetle nauczania Kościoła, Lublin 1995, s. 54.
  • P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła katolickiego od Leona XIII do Jana Pawła II, Warszawa 1988, s. 22.
  • Leon XIII, Encyklika Rerum novarum, nr 20, w: DNSK, t. l, s. 52.
  • M. Sadowski, Za studiów nad papieską koncepcją godności człowieka (1891-1991), (w:) M. Maciejewski, M. Marszałek (red.), Doktryny polityczne i prawne u progu XXI wieku. Wybrane problemy badawcze, Wrocław 2002, s. 418.
  • Pius XI, Encyklika Mit brennender Sorge, nr 41, w: DNSK, t. l, s. 118.
  • P. de Laubier, Myśl społeczna Kościoła katolickiego, Warszawa 1998, s. 59.
  • F. J. Mazurek, Prawa człowieka w nauczaniu społecznym Kościoła (od papieŜa Leona XIII do papieża Jana Pawła II), Lublin 1991, s. 44.
  • Pius XII, Przemówienie wigilijne, 24 XII 1942, nr 27, w: DNSK, t. l, s. 191.
  • M. Sadowski, Za studiów nad papieską koncepcją godności człowieka (1891-1991), w: M. Maciejewski, M. Marszałek (red.), Doktryny polityczne i prawne u progu XXI wieku. Wybrane problemy badawcze, Wrocław 2002, s. 420.
  • Jan XXIII, Encyklika Mater et Magistra, nr 243, w: DNSK, t. l,s.264.
  • Jan XXIII, Encyklika Pacem in terris, nr 144-145, w: DNSK, t. l, s. 297-298.
  • Mielec, Godność osoby ludzkiej, (w:) P. Andryszczak (red.), Chrześcijanin wobec zagadnień społecznych, Kraków 2002, s. 17.
  • A. Szafulski, Nierówności w świecie w świetle podstawowych zasad społecznych, Wrocław 1999, s. 104.
  • T. Ślipko, Godność osoby ludzkiej, "Ateneum Kapłańskie", T. 74 (1970), z. 2, s. 191.
  • Jan Paweł II, Encyklika Dives in misericordia, 30 XI 1980, Poznań 1980, s. 4.
  • Jan Paweł II, Encyklika Dominum et Vivificantem, 18 V 1986, nr 41, Watykan 1986, s. 71.
  • Jan Paweł II, Encyklika Sollidtudo rei sodalis, nr 38, s.73.
  • D. Sikorski, Godność człowieka, jej podstawy i uprawnienia, (w:) J. Kowalski, D. Sikorski, G. Ślęzak, Poznać człowieka w Chrystusie. Jana Paweł II o godności ludzkiej, Częstochowa 1983, s. 18.
  • T. Borutka, Prawa osoby ludzkiej podstawą życia społecznego w świetle nauczania Kościoła, Kraków 2000, s. 37.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171332137

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.