PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 1 | 71--79
Tytuł artykułu

Sytuacjonizm w etyce współczesnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W rozwiązywaniu rzeczywistych konfliktów moralnych (w społeczeństwach zachodnich, do których i my należymy) stasuje się kilka strategii, z których jednak żadna nie wydaje się zadowalająca. Jednostka może przede wszystkim uznać własna moralność za uniwersalną, co prowadzi zawsze do jakiejś formy nietolerancji wobec poglądów z tą moralnością sprzecznych (z taką postawą mamy do czynienia z przypadku moralności opartej na religii). Skutki owej nietolerancji w znacznej mierze łagodzi przeświadczenie, iż w gruncie rzeczy w społeczeństwach zachodnich istnieje pewien zbiór norm moralnych akceptowanych przez wszystkich, a ewentualne rozbieżności dotyczą jedynie mniej istotnych szczegółów. Możemy także zaakceptować określoną moralność, jednocześnie zawieszając sąd na temat jej słuszności, wówczas jednak popadamy w relatywizm [Kołakowski, 1989]. Możemy wreszcie (i właśnie ten rodzaj sytuacji ma zapewne na myśli Z. Bauman) jak gdyby zawiesić sam moment wyboru określonej moralności, usiłując jednocześnie postępować tak, jakbyśmy jakąś moralność akceptowali. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
71--79
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie
Bibliografia
  • Baier, K. 1958. The Moral point of View: A Rational Basis of Ethics, New York.
  • Balaž, I. 2005. Problemy masmedialnej etiky, In: Viera a Život, Trnava: Dobra kniha, Roč. XV., č.: 3.
  • Bauman, Z. 1996. Etyka ponowczesna, Warszawa.
  • Belas, L. 2006. Dejny a polityka, Presov.
  • Dower, N. 2002. Nędza na świecie, w: Przewodnik po etyce, pod red. P. Singera, Warszawa.
  • Gołoś, M. 2009. Filozofia polityki Niccolo Machiavellego, w: Człowiek - świat - filozofia, red. W. Słomski, Warszawa.
  • Gołoś, M. 2009. Koncepcja jednostki ludzkiej w filozofii Adama Smitha, in: Navigare necesse est, Warszawa.
  • Hare, R. M. 1981. Moral Thinking: Its Levels, Method and Point, Oxford.
  • Kołakowski, L. 1989. Pochwała niekonsekwencji. Pisma rozproszone z lat 1955-1968, Warszawa.
  • MacIntyre, A. 1996. Dziedzictwo cnoty, Warszawa.
  • MacIntyre, A. 2003. Krótka historia etyki, Warszawa
  • Oderberg, D. S. 2000. Moral Theory: a. Non-Consequentialis Approach,Oxford.
  • Ossowska, M. 1966. Podstawy nauki o moralności, Warszawa.
  • Rawls, J. 1994. Teoria sprawiedliwości, Warszawa.
  • Ryle, G. 1949. The Consept of Mind, London
  • Ryziński, R. 2009. Kilka wybranych XX wiecznych teorii tekstu i literatury, in: "Facere veritatem in caritate", dz. zb. pod. red. D. Patera, R.Krola, Warszawa.
  • Singer, P. 1979. Practical Ethics, Cambridge.
  • Sobkowiak, J. 2004. Spor o kształt świata w kontekście "nowego porządku moralnego", w: Spór o człowieka - spór o przyszłość świata. Od bł. Jana XXIII do Jana Pawła II, ed. J. Nagornego, J. Gocko, Lublin.
  • Stolarik, S. 1997. Zbytočna filozofia? In: Verbum, roč. 8, č. 4.
  • Taylor, Ch. 2002. Etyka autentyczności, Kraków.
  • Wawrzonkiewicz, A. 2005. O pojęciu wartości w ujęciu interdyscyplinarnym, in : Filozofia bliższa życiu, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171332523

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.