PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2012 | nr specjalny (lipiec-sierpień) tom 1 Trendy i wyzwania zrównoważonego rozwoju w XXI wieku | 279--288
Tytuł artykułu

Imperatyw zrównoważonego rozwoju a współdziałanie przedsiębiorstw w sieciach wartości

Autorzy
Warianty tytułu
The Imperative of Sustainable Development and Cooperation in Sustainable Value Networks
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu przedstawiono ideę sieci wartości jako efektu ewolucji koncepcji porterowskiego łańcucha wartości oraz zaznaczono potencjał sieci wartości dla osiągania celów zrównoważonego rozwoju. Przedstawiono firmę Wal-Mart Inc. jako lidera rynku detalicznego w Stanach Zjednoczonych, prezentując jej Zrównoważone Sieci Wartości oraz możliwości osiągania zrównoważenia przez przedsiębiorstwo dzięki odpowiedniemu formowaniu sieci wartości. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper introduces the idea of value networks as a result of the evolution of M.E. Porter's value chain concept. It also underlines the importance of value networks for achieving sustainable development goals. It introduces Wal-Mart as a US leading retailer and the idea of its sustainability and Sustainable Value Networks. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • Allee V., The Future Of Knowledge: Increasing Prosperity Through Value Networks, Butterworth-Heinemann, Amsterdam 2003.
  • Allee V., Value Creating Networks: Organizational Issues and Challenges, "The Learning Organization" 2009, No. 6(6).
  • Amit R., Zott C., Value creation in e-business, "Strategic Management Journal" 2001, Vol. 22, No. 6/7.
  • Bovet D., Martha J., Value Nets: Breaking The Supply Chain To Unlock Hidden Profits, John Wiley & Sons, New York 2000.
  • Chesbrough H.W., Open innovation: the new imperative for creating and profiting from technology, Harvard Business School Press, Boston 2003.
  • Dubois A., Wynstra F., Developing the supply base by changing supplier relations, (w:) Axelsson B., Rozemeijer F., Wynstra F., Developing Sourcing Capabilities: Creating Strategic Change In Purchasing And Supply Management, Wiley & Sons, Chichester 2005.
  • Durieu X., How Europe's retail sector helps promote sustainable production, "Industry and Environment" 2003, Vol. 26 No. 1.
  • Elkington J., Towards the sustainable corporation: Win-win-win business strategies for sustainable development, "California Management Review" 1994, No. 36(3).
  • Fjeldstad Ø.D., Stabell C.B., Configuring Value for Competitive Advantage: On Chains, Shops, and Networks. "Strategic Management Journal" 1998, Vol. 19, Issue 5.
  • Friedman M., The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, "The New York Times Magazine", September 13, 1970.
  • Gladwin T., Kennelly J., Krause T., Shifting paradigms for sustainable development: Implications for management theory and research, "Academy of Management Review" 1995, No. 20(4).
  • http://www.sustainable-strategies.com/strategicalliances.html
  • Iansiti M., Levien R., The Keystone Advantage: What the New Dynamics of Business Ecosystems Means for Strategy, Innovation and Sustainability, Harvard Business School Press, 2004.
  • Jarillo J.C., On strategic networks, "Strategic Management Journal" 1988, Vol. 9, No. 1.
  • Jennings P.D., Zandbergen P.A., Ecologically sustainable organizations: An institutional approach, "Academy of Management Review" 1995, Vol. 20, No. 4.
  • Kähkönen A.K., Value net - a new business model for the food industry?, "British Food Journal" 2012, Vol. 114, No 5.
  • Kuc B.R., Strategiczne wymiary doskonałości w zarządzaniu, (w:) Kowalczewski W. (red.), Współczesne paradygmaty nauk o zarządzaniu, Difin, Warszawa 2008.
  • Lakemond N., van Raaij E., van Weele A., Value creation through collaboration: the complex reality of supplier involvement in product development, Proceedings of the 13th Annual IPSERA Conference, 4-7 April 2004, Catania, Italy.
  • Laszlo C., Sustainable Value, Stanford Business Books, Stanford 2008.
  • Lemańska-Majdzik A., Czynniki sukcesu firm powstałych w wyniku samozatrudnienia, Sekcja Wydawnicza Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2009.
  • Malecki E.J., Moriset B., The digital economy: business organization, production processes and regional developments, Routledge, New York, 2008.
  • McGoldrick P.J., Retail Marketing, McGraw-Hill, London 2002.
  • Nowodziński P., Tomski P., Więzi międzyorganizacyjne w strategii konkurencji i rozwoju przedsiębiorstw. Monografia, Wydawnictwo Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa 2010.
  • Olesiński Z., Zarządzanie relacjami międzyorganizacyjnymi, C.H. Beck, Warszawa 2010.
  • Olszewska B., Współczesne uwarunkowania zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem, Wydawnictwo AE im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 2001.
  • Parolini C., The Value Net: A Tool For Competitive Strategy, John Wiley & Sons, Chichester 1999.
  • Peppard J., Rylander A., From Value Chain to Value Network: Insights for Mobile Operators, "European Management Journal" 2006, Vol. 24, No 2.
  • Plambeck E.L., Denend L., The Greening of Wal-Mart, "Stanford Social Innovation Review", Spring 2008.
  • Porter M., Competitive Advantage, The Free Press, New York 1985.
  • Porter M., Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors, FreePress, New York 1980.
  • Quinn J., The Intelligent Enterprise, The Free Press, New York 1993.
  • Roszkowska-Śliż M., Studia przypadku, (w:) Ćwik N. (red.), Wspólna odpowiedzialność. Rola dostaw i zakupów, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2011.
  • Shi Y., Gregory M., International Manufacturing Networks - to develop global competitive capabilities, "Journal of Operation Management" 1998, Vol. 16.
  • Spekman R., Salmond D., Kamauff J., At last procurement becomes strategic, "Long-Range Planning" 1994, Vol. 27, No. 2.
  • Stańczyk-Hugiet E., Gorgól J., Elementy sieci międzyorganizacyjnych - aspekty organizacyjno-zarządcze, (w:) Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B. (red.), Sieci międzyroganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, C.H. Beck, Warszawa 2012.
  • SustainValue, Sustainable value creation in manufacturing networks, D1.1 SUSTAINABILITY GAPS AND STAKEHOLDER REQUIREMENTS, Project no. 262931, (Supported by Nanosciences, Nanotechnologies, Materials and new Production Technologies Programme under the 7th Research Framework Programme of the European Union).
  • Tomski P., Partnering in Modern Economy. An Investigation on Walmart's Sustainable Value Networks, (w:) Lewandowski J., Jałmużna I., Walaszczyk A. (red.), Contemporary and Future Trends in Management, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź 2011, s. 169-186.
  • ValueNet Works, V. Alle, http://valuenetworks.com/aboutvaluenetworks
  • Vision 2050: The new agenda for business, WBCSD, http://www.wbcsd.org/web/vision2050.htm
  • Walmart Corporate, http://www.walmartstores.com/AboutUs/297.aspx
  • Our common future, World Commission on Environment and Development, Oxford University Press, Oxford 1987.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171332647

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.