PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 2 | 147--160
Tytuł artykułu

Edukacja ekologiczna jako paradygmat kształcenia i wychowania XXI wieku

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Environmental Education as a Paradigm of Education and Upbringing of the XXI Century
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Dokonujące się nieomal we wszystkich dziedzinach życia przeobrażenia odciskają swe piętno przede wszystkim na kondycji środowiska naturalnego. Człowiek, niezależnie od wieku, tak jak każdy żywy organizm, żyje w środowisku przyrodniczym oraz korzysta z dobrodziejstw natury, zatem jest nieodłącznym elementem świata przyrody. Tymczasem, zamiast żyć w zgodzie z naturą, umiejętnie korzystać z jej dobrodziejstw, poprzez swoje działania paradoksalnie staje się jej największym zagrożeniem i przyczynia się do burzenia jej odwiecznego ładu. Człowiek, żyjący początkowo w symbiozie z przyrodą, wraz z polepszaniem warunków własnej egzystencji, zaczął ją dostosowywać do własnych potrzeb. Na rezultaty nie trzeba było zbyt długo czekać. W efekcie niekontrolowanej działalności człowieka niektóre obszary Ziemi uległy daleko posuniętej degradacji, co z kolei przyczyniło się do bezpowrotnego zaniku licznych gatunków roślin i zwierząt. (fragment tekstu)
EN
Article is devoted to the environmental education, one of the concepts of education and upbringing, which is based on the principles of respect for the natural environment. Environmental education is recognized as one of the interdisciplinary form of teaching with very strong educational dimension. The complexity of environmental education is expressed in specific ways of realizing the educational process. Its significant feature is that it differs of the aims and the methods of teaching, than another subjects of school. Problems of environmental education should be discussed during various school subjects. Important role in this type of education plays a teacher, whose job is to awaken students' sensitivity to the problems of the natural environment. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
147--160
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Cassirer, E. 1971. Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Warszawa.
  • Doughton, I. 1935. Modern Public Education, New York
  • Jaroń, J. 1997. Ekologia. Sozologia. Ekofilozofia. Ekoetyka. Ekonomia Proekologiczna, Przegląd zagadnień, Warszawa.
  • Lelak, D., Plich, T., (red.). 1999. Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, red. D. Lalak, T. Pilch, Warszawa.
  • Międzynarodowa strategia edukacji środowiskowej. Liga Ochrony Przyrody, Warszawa 1990.
  • Poskrobko, B. 1998. Naturalne środki dydaktyczne, Białystok.
  • Skolimowski, H. 1989. Nadzieja matką mądrych. Eseje o ekologii, Warszawa.
  • Skolimowski, H. Górecki, J. K. 2003. Zielone oko Kosmosu. Wokół eko-filozofii w rozmowie i esejach, Wrocław.
  • Sośnicki, K. 1964. Istota i cele wychowania, Warszawa.
  • Św. Franciszek, 2003. Kwiatki Świętego Franciszka, Warszawa.
  • Toffler, H. 1995. Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań.
  • Tuszyńska, L. 2006. Edukacja ekologiczna. Dla nauczycieli i studentów, Warszawa.
  • Waloszczyk, K. 1996. Kryzys ekologiczny w świetle ekofilozofii, Łódź.
  • Wolny, I. 2002. Edukacja ekologiczna - pojęcia, cele i sposoby realizacji w klasach I - III, w: "Biuletyn EKO - edukacyjny" nr 11.
  • Żemigała, M. 2007. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171333501

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.