PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1997 | nr 1 (10) | 63--67
Tytuł artykułu

Marketing społeczny w ochronie środowiska

Warianty tytułu
Social Marketing In Environmental Protection
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Najważniejszą tendencją w rozwoju współczesnego marketingu jest rozszerzanie się jego granic poza kryteria ekonomiczne. Zjawisko to ma dwa ważne wymiary: działania marketingowe stają się nieodłącznym elementem zarządzania również w instytucjach "non-profit", czyli nie nastawionych na zysk, rozszerzenie się zakresu pojęcia "produkt". Zgodnie z definicją Amerykańskiego Towarzystwa Marketingowego produktem jest "wszystko, co może być oferowane na rynku, zostać zauważone, nabyte bądź skonsumowane, a więc zarówno przedmioty fizyczne, jak i usługi, osobowości, organizacje i pragnienia"1. Przedmiotem sprzedaży mogą być idee, postawy, przekonania, elementy stylu życia itp., ich zaś przepływ od "wytwórcy" do "konsumenta" podlega zasadom marketingu, coraz częściej nazywamy go społecznym (social marketing). W wielu sektorach życia publicznego marketing społeczny zajmuje miejsce tradycyjnej edukacji (zdrowotnej, ekologicznej itp.). Wynika to z faktu, że dotychczasowe edukacyjne programy zmian opinii, postaw czy zachowań ludzi wykazywały małą skuteczność, ograniczony zasięg działania oraz całkowity brak wpływu na trudno dostępne kręgi potencjalnych odbiorców. Stosując zasady marketingu do wprowadzenia i rozpowszechniania idei, przekonań czy zachowań, zwiększa się obszar i skuteczność działania. W definicjach marketingu społecznego zwraca się uwagę na wspólność jego zasad z marketingiem w biznesie, ale też wskazuje się istotne odrębności: niematerialność produktów jakimi są idee oraz dobro społeczne, jako naczelny cel działań. Niektórzy różnice te traktują jako względne i umowne. Sprzedając klientowi produkt fizyczny czy usługę, w rzeczywistości oferuje się ideę, a więc nie żywność - lecz ideę smacznego posiłku, nie wykształcenie - lecz ideę przyszłego sukcesu w życiu itp. (fragment tekstu)
EN
Nowadays, as a result of development marketing has gone beyond economic criteria. Even institutions not orientated towards profit make use of marketing. It is also applied to improve the flow from inventor to recipient of such intangible goods as ideas, attitudes or models of behaviour. Thus the social marketing has come into existence together with the ecological marketing "green marketing". The latter is a kind of the social marketing and it involves both actions for changing people's attitudes towards environment and the impact of peoples verified awareness on their consumption preferences. The ecological problems which cause great concern and clearly determine peoples consumption choices are ozone layer dilapidation, greenhouse effect, destruction of rain forests, acid rain, water pollution, wastes and species extinction. "Green Consumerism" institutionalizes - one of the symptoms are products for customers who take care of environment. The extrapolation of present development trends gives reason to expect further progress, among other things, of "green marketing" and ecologically orientated social education. (author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
63--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Medyczna w Białymstoku
Bibliografia
  • T. Cannon, Basic Marketing. Principles and Practice (3rd edn.), Cassel, London 1992
  • H. M. Goldman, How to win customers. The Classic guide to succcessful selling, PAN Books, London 1993
  • G. Lancaster, L. Massingham, Essentials of marketing: texts and cases, McGrow-Hill Company, London 1988
  • P. F. Drucher, Management. Butterworth and Heinemann, Oxford 1991
  • W. McGuire, Theoretical foundations of compaigns [w:] R. E. Rice i W. J. Paisley (eds), Communication campaigns. Sage publications, Beverly Hills, 198
  • A. Dobson, Political thought. An introduction, Harper Collins Academic, London 1991
  • A. R. Morden, Elements of marketing (3rd edn), The Guernsey Press Co. Ltd., Guernsey 1993
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334177

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.