Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Jakość świadczonych usług medycznych stanowi główny element efektywnego i skutecznego funkcjonowania placówki medycznej. W celu zagwarantowania wysokiego poziomu świadczonych usług, w dobie rosnącej konkurencji, jednostki ochrony zdrowia wdrażają systemy zarządzania jakością, by lepiej spełniać wymagania stawiane im przez pacjentów - klientów. Działania te prowadzą do otrzymania certyfikatu świadczącego o zgodności systemy z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009. W dalszej konsekwencji naturalnym postępowaniem jest otrzymanie akredytacji. W opracowaniu zwrócono uwagę na specyfikę sektora usług medycznych oraz przedstawiono istotę i rolę procesów certyfikacji i akredytacji. Zwrócono uwagę na różnice i podobieństwa oraz korzyści wynikające z wdrożenia wymagań właściwych norm jakościowych i standardów akredytacyjnych. Niezależnie od ciągłego procesu reformowania służby zdrowia oraz od zmieniających się wymagań standardów, w centrum uwagi zarządzających musi znajdować się pacjent. Powinien być traktowany nie tylko jako klient - odbiorca usług medycznych, ale przede wszystkim jako człowiek, który znalazł się w nieakceptowanym przez siebie, trudnym i niekomfortowym położeniu. Przestrzeganie jego praw, kształtowanie prawidłowych relacji z personelem medycznym czy realizacja warunków systemowych to tylko niektóre czynniki kształtujące satysfakcję pacjenta, a w konsekwencji wysoki poziom jakości usług medycznych. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
16
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
- [1] Bukowska-Piestrzyńska A., Marketing usług zdrowotnych. Od budowania wizerunku placówki do zadowolenia klientów, CEDEWU sp. z o.o., Warszawa 2008.
- [2] Dobska M., Rogoziński K., Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
- [3] Gradowski P., System zarządzania jakością wg normy ISO 9001 w małej firmie: dokumentacja, wdrażanie, audit, Wyd. Ośrodek Postępu Organizacyjnego, Bydgoszcz, 2004.
- [4] Hauser J., Mazur S., Od redakcji (w): Zarządzanie publiczne, 2007, nr 1.
- [5] Kafel P., Sikora T., Integrated Management Systems Certification - Survey Results, Journal of Economics and Organization of Future Enterprise 2010, nr 10.
- [6] Krot K., Jakość i marketing usług medycznych, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2008.
- [7] Materiały X. Jubileuszowej Ogólnopolskiej Konferencji Jakości w Opiece Zdrowotnej, CMJ, Kraków, 2006.
- [8] Materiały XIV. Ogólnopolskiej Konferencji Jakości w Opiece Zdrowotnej, CMJ, Kraków, 2010.
- [9] Mruk H., Marketing gabinetów lekarskich na rynku usług zdrowotnych, , Oficyna Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2009.
- [10] Opolski K., Modzelewski P., Zarządzanie jakością w usługach publicznych, CEDEWU sp. z o.o., Warszawa 2004.
- [11] Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa 1996.
- [12] PN-EN ISO 9001:2009 Systemy zarządzania jakością.Wymagania.
- [13] Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o akredytacji w ochronie zdrowia, Dz.U. 2009, nr52, poz. 418.
- [14] Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, Dz.U. 2011 nr 112 poz. 654.
- [15] www.cmj.org.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334261