PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 22 | 101--116
Tytuł artykułu

Wpływ oczekiwań rynku bukmacherskiego na realizację stóp zwrotu z akcji przedsiębiorstw piłkarskich - przypadek Borussii Dortmund

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Influence of Bookmakers' Expectations on the Rates of Return of Stocks of Football Companies - the Case of Borussia Dortmund
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono studium przypadku poruszające tematykę zawiązków zachodzących między wydarzeniami niemającymi charakteru ekonomicznego a stopami zwrotu spółek giełdowych. Podjęty problem naukowy dotyczy związków między sportem a giełdą papierów wartościowych. W badaniu posłużono się wynikami sportowymi oraz przewidywaniami rynku bukmacherskiego (kursy bukmacherskie) dla meczów rozgrywanych przez Borussię Dortmund, której akcje są przedmiotem obrotu giełdowego na Frankfurckiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Założono, że związek ten wynika z emocji towarzyszących kibicom piłkarskim, którzy prawdopodobnie mogą być inwestorami giełdowymi. Założenie to uzasadnia najwyższa oglądalność meczów BVB zarówno "na żywo", jak i przed ekranami telewizyjnymi, a także wysoka atrakcyjność papierów wartościowych wyemitowanych przez spółkę BVB. Dane wykorzystane do badania pochodziły z serwisu giełdowego transfermarkt. de oraz z rynku Xetra z lat 2011-2014. Metodami badawczymi były modele ekonometryczne, w tym modele typu (G)ARCH oraz statystyczne testy istotności. (abstrakt oryginalny)
EN
This article presents a case study touching on the subject of the relationships occurring between events, which are not of economic nature, and the rates of return of the listed companies. The subject of the research concerns the relationship between sport and the stock exchange. The case study used sporting results and bookmakers' expectations (betting odds) for the matches played by Borussia Dortmund, whose shares are quoted on the Frankfurt Stock Exchange. It was assumed that this relationship stems from the emotions of football fans who may be stock market investors. This assumption is justifi ed by the highest TV ratings of BVB matches both "live" and in front of the TV screens as well as the high attractiveness of securities issued by the BVB GmbH & Co. KGaA. The data used in the study came from the web service transfermarkt.de and Xetra market for the period of 2011-2014. Research methods employed for this study were the econometric models, including models of (G)ARCH type, and statistical tests of signifi cance. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
101--116
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Ayton, P. (1997). How to Be Incoherent and Seductive: Bookmakers' Odds and Support Theory. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 72(1), 99-115.
  • Bernstein, P. L. (1997). Przeciw Bogom. Niezwykłe dzieje ryzyka. Warszawa: WIG Press.
  • Bollerslev, T. (1986). Generalized autoregressive conditional heteroskedasticity. Journal of Econometrics, 31.
  • Deloitte (2014). Football Money League 2014. Sport Business Group.
  • Engle, R. (1982). Autoregressive conditional heteroskedasticity with estimates of the variance of UK infl ation. Econometrica, 50.
  • Jędraszka, A., Zatoń, M. (2011). Giełdy zakładów sportowych jako alternatywne źródło inwestycji. Warszawa: SGH, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy 106, s. 159-170.
  • Majewski, S. (2014). Wpływ informacji nieekonomicznych na kształtowanie się kursów akcji spółek prowadzących działalność sportową, [w:] Nowak, A.Z., Czerwińska, T. (red.), Rynek kapitałowy wobec wyzwań dekoniunktury. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Warszawskiego.
  • Saraç, M., Zeren, F. (2013). The Effect of Soccer Performance on Stock Return: Empirical Evidence From 'The Big Three Clubs' of Turkish Soccer League. Journal of Applied Finance & Banking 3( 5).
  • Sloane, P. (1971). The economics of professional football. Scottish Journal of Political Economy, 18(2).
  • Stadtmann, G. (2004). An Empirical Examination of the News Model: The Case of Borussia Dortmund GmbH & Co. KGaA. Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 74 (2), s. 165-185.
  • Sznajder, J. (2007). Charakterystyka rynku sportu profesjonalnego. Gospodarka Narodowa 10, s. 45-65.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334373

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.