PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | Dokonania współczesnej myśli ekonomicznej. Ekonomia instytucjonalna - teoria i praktyka | 141--149
Tytuł artykułu

Instytucjonalny charakter koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa dopiero od niedawna jest przedmiotem analizy naukowej. Zwolennicy tej koncepcji głoszą, że przedsiębiorstwo ponosi oprócz odpowiedzialności prawnej i ekonomicznej również odpowiedzialność społeczną oraz etyczną. Ponieważ już pierwsi przedstawiciele instytucjonalizmu w Stanach Zjednoczonych wypowiadali się na temat organizacji gospodarki oraz zasad zachowania przedsiębiorcy, można uznać, że współczesne koncepcje społecznej odpowiedzialności przedsiębiorcy jakkolwiek bardzo rozbudowane, czerpią wiele z ich poglądów. Początek doktryny społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w Stanach Zjednoczonych łączy się z nazwiskiem Andrew Carnegiego, amerykańskiego milionera, który w 1868 roku opublikował książkę Ewangelia bogactwa. Carnegie wyszedł w niej z założenia, że "nie ma bożyszcza bardziej poniżającego niż pieniądz", i by pogoń za bogactwem nie stała się sensem jego życia uznał, że powinien poświęcić się działalności charytatywnej. Jednak spełnił swój zamiar dopiero w 1900 roku, kiedy sprzedał swemu konkurentowi Johnowi Pierpontowi Morganowi majątek, z którego znaczną cześć przeznaczył na cele społeczni-, zyskując w przeciwieństwie do innych współczesnych mu milionerów miano wielkiego filantropa, jakkolwiek nie różnił się od nich sposobem zdobycia majątku. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • Spencer H. : The Study of Sociology. New York, 1982.
  • Galbraith J.K. : Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna. Warszawa 1991.
  • Veblen T. : Teoria klasy próżniaczej. Warszawa 1971.
  • Blaug M. : Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne. Warszawa 1994.
  • Rybak M. : Etyka menadżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. PWN, Warszawa 2004.
  • Klimczak B. : Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw na jednolitym rynku europejskim. W : Społeczna odpowiedzialność w biznesie. Wrocławski Biuletyn Gospodarczy PTE. Wrocław 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334467

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.