PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 73 Marketing przyszłości: trendy, strategie, instrumenty: przedsiębiorstwo i konsument w ewoluującym otoczeniu | 133--145
Tytuł artykułu

Konsumencki proces decyzyjny w warunkach kryzysu gospodarczego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Consumers` Decision Making Process Within Economical Crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Proces decyzyjny konsumentów to przedmiot niesłabnącego zainteresowania tak teoretyków, jak praktyków gospodarczych. Kryzys gospodarczy stanowi zespół nowych, szczególnych uwarunkowań dla podmiotów podejmujących decyzje w sferze konsumpcji, co wiąże się ze zmianą potrzeb, ich hierarchii, postaw, kryteriów wyboru, preferencji, zachowań nabywczych itp. Rozważania w prezentowanym artykule koncentrują się wokół problematyki kształtowania się postaw etnocentrycznych konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego. Oprócz przybliżenia istoty i specyfiki tego typu postaw, starano się zidentyfikować uwarunkowania oraz motywy ich tworzenia, a także wskazać znaczenie w sferze makro- i mikroekonomicznej. Dodatkowym aspektem rozpoznań jest zwrócenie uwagi na możliwości kulturowego zdeterminowania przyjmowania tego typu postaw przez konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego.(abstrakt autora)
EN
The paper is based on individual consumers` decision making process as the subject for interests of both theoreticians and practitioners dealing with contemporary market. An economic crisis causes new, different conditions for business activities, especially within consumption process. That issue is connected with changes in wants and needs hierarchy, changes of individual consumers' attitudes towards products and services, changes of criteria for chosen brands, and the buying behavior in general. The paper focuses on ethnocentric behavior of individual consumers within conditions of an economic crisis. The author gives the specific features of attitudes and the main problems connected with determinants for creation ethnocentric attitudes in individual consumer behavior. Additional aspect for that topic is turning to possibilities of cultural determinants that cause changes for ethnocentric behavior within an economic crisis.(author's abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • E. Dąbrowa, Wrażliwość międzykulturowa w kontekście modelu M. Bennetta jako możliwość przezwyciężenia napięć i konfliktów współczesnego świata, http://seminarium.21.edu.pl/ks/3/523.pdf.
  • K. Mazurek-Łopacińska, Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe, PWE, Warszawa 2003, s. 33-44.
  • T. Shimp, S. Sharma, Consumer Ethnocentrism: Construction and Validation of the CETSCALE, "Journal of Marketing Research" 1987, No. 24.
  • R. Matysik-Pejas, Globalizacja konsumpcji a postawy etnocentryczne konsumentów, Stowarzyszenie Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Roczniki Naukowe, t. 11, z. 5, www.seria.home.pl/2009 _zeszyt5/35_matysik.pdf.
  • A. Piński, T. Molga, M. Zdziechowska, Kupuj polskie, "Wprost" z dnia 1.02.2009.
  • M. Dyrda, Etnocentryzm konsumencki w Polsce - aspekty marketingowe, "Marketing i Rynek" 2010, nr 4.
  • A. Ryttel, Rola efektu kraju pochodzenia w strategii marketingowej, "Marketing i Rynek" 1999, nr 7.
  • A. Małysa-Kaleta, Postawy etnocentryczne konsumentów na rynku europejskim na tle uwarunkowań kulturowych w warunkach kryzysu gospodarczego, [w:] Zachowania polskich konsumentów w warunkach kryzysu gospodarczego, red. E. Kieżel, S. Smyczek, Placet, Warszawa 2011, s. 321-335.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334719

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.