PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 2(40) | 5--15
Tytuł artykułu

Budżet wrażliwy na płeć jako metoda zarządzania jakością usług jednostek samorządu terytorialnego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Gender Budget as a Method of Quality Management of the Local Self- -Government Units
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Budżet wrażliwy na płeć (gender budget) to koncepcja służąca poprawie jakości życia obywateli. Nowoczesny budżet to coś więcej niż dokument księgowo- finansowy - jest to instrument wpływania na pozytywne zmiany obywateli. Budżet powinien być efektem realizacji pewnej polityki (a nie odwrotnie). Zauważono, że potrzeby przedstawicieli obu płci nie zawsze są "sprawiedliwie" zaspokajane. Ten brak sprawiedliwości nie wynika zwykle ze złej woli władz samorządowych. Powodem obniżonej jakości usług publicznych świadczonych przez samorządy jest "ślepota budżetu" na płeć. Aby temu zapobiec konstruuje się właśnie budżety wrażliwe na płeć. W Polsce koncepcja ta jest jeszcze mało poznana i brakuje przykładów wdrożeń.(abstrakt oryginalny)
EN
Th e gender-sensitive budget is a concept serving improvement of the quality of life of citizens. The modern budget is something more than an accounting and fi nancial document - this is an instrument of aff ecting positive changes of citizens. The budget should be an effect of implementation of a certain policy (and not contrary). It is noticed that the needs of representatives of both genders not always are 'fairly' satisfied. Th is lack of justice do usually not stem from ill will of self-governments. The reason for a decreased quality of public services provided by self-governments is 'budget blindness' to the gender. In order to prevent it there are just constructed gender responsive budgets. In Poland, this concept has yet been poorly recognised, and there is lack of examples of implementation.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--15
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Budlender D., Sharp R., Allen K. (1998), How to do a gender-sensitive budget analysis: Contemporary research and practice, Commonwealth Secretariat, London.
  • Budlender D., Elson D., Hewitt G., Mukhopadhyay T. (2002), Gender Budgets Make Cents, Understanding gender responsive budgets, Commonwealth Secretariat, London.
  • Calo T.J. (2008), Talent management in the era of the aging workforce: The critical role of knowledge transfer, "Public Personnel Management", Vol. 37, No. 4.
  • Dolar D., Gatti R., Gender Inequality, Income, and Growth: Are Good Times Good for Women? (1999), The World Bank Development Research Group/Poverty Reduction and Economic Management Network, May.
  • Elson D. (2001), Gender-responsive budget initiatives: Some key dimensions and practical example, (w:) Gender budgeting initiatives Understatding the Budget, The WINBelize Training on the Budget, Women's Issues Network of Belize. strategies, concepts and experiences. Materiały konferencyjne: "Strengthening economic and fi nancial governance through gender responsive budgeting", 16-18 października, Bruksela.
  • Gender Responsive Budgeting. Manual For Trainers (2005), Bratislava.
  • Hambrick D.C., Cho T.S., Chen C.C. (1996), The influence of top management team heterogeneity on firms' competitive moves, "Administrative Science Quarterly", Vol. 41, No. 4.
  • Keil M., Amershi B., Holmes S., Jablonski H., Lüthi E., Matoba K., Plett A., von Unruh K. (2007), Poradnik szkoleniowy. Zarządzanie różnorodnością, http://www.hfh r.org. pl/wezkurs/Poradnik_szkoleniowy_-_Zarz_dzanie_r__norodno_ci___2008_.pdf [dostęp: 23.06.2013].
  • Lauring J., Selmer J. (2012), Knowledge sharing in diverse organizations, "Human Resource Management Journal", Vol. 22, No. 1.
  • Lisowska E., Sznajder A. (2013), Zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy. Raport z I edycji Barometru Różnorodności, Konfederacja Lewiatan, Warszawa, http:// konfederacjalewiatan.pl/wydawnictwa/files/2013_11/Barometr_R_norodno_ ci_2013_raport_Diversity_Index_fi nal.pdf [dostęp: 02.01.2014].
  • Loden M. (1995), Implementing Diversity, McGraw-Hill, New York.
  • Sharp R. (2003), Budgeting for equity: Gender budget initiatives within a framework of performance oriented budgeting, United Nations Development Fund for Women, New York.
  • Nieopłacana praca domowa - jak ją traktować, żeby skutecznie tworzyć podstawy opiekuńczego społeczeństwa? (2006), Instytut Spraw Obywatelskich, Łódź.
  • Making Budgets Gender-Sensitive: A Checklist for Programme-Based Aid (2009), Austrian Development Agency, Vienna.
  • Quinn S. (2009), Gender Budgeting. Practical Implementation Handbook, Council of Europe, Strasbourg.
  • Stevens R.H. (2010), Managing Human Capital: How to Use Knowledge Management to Transfer Knowledge in Today's Multi-Generational Workforce, "International Business Research", Vol. 3, No. 3.
  • The Costs and Benefi ts of Diversity (2003), European Commission, Directorate-General for Employment, Industrial Relations and Social Aff airs Unit D/3, Bruksela, http:// www.coe.int/t/dg4/cultureheritage/mars/source/resources/references/others/17%20 -%20Costs%20and%20Benefits%20of%20Diversity%20-%20EU%202003%20 ExSum.pdf [dostęp: 23.06.2013].
  • Tsui A., Egan T., O'Reilly C. (1992), Being diff erent: relational demography and organizational attachment, "Administrative Science Quarterly" , Vol. 37, No. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334879

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.