PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 97 Badania marketingowe : skuteczność w zarządzaniu przedsiębiorstwem | 96--105
Tytuł artykułu

Zastosowanie badań eksperymentalnych do oceny efektów komunikacji marketingowej (w świetle analizy zawartości publikowanych wyników badań)

Warianty tytułu
The Adoption of Experimental Research in the Evaluation of Marketing Communication Effects (in the Light of Analysis of Content of Published Research Results)
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W dobie nastawienia na efektywność ekonomiczną marketerzy powinni zwracać szczególną uwagę na skuteczność i rentowność komunikacji marketingowej. Jedną z przyczyn małej aktywności przedsiębiorstw pod tym względem może być luka w wiedzy dotyczącej możliwości wykorzystania różnych metod badawczych do pomiaru efektów komunikacji marketingowej. W polskiej literaturze stosunkowo mało jest opracowań na temat prowadzenia i stosowania eksperymentów. W artykule zawarto analizę wybranych opracowań z "International Journal of Research in Marketing" oraz "Journal of Marketing Research" właśnie pod kątem wykorzystania badań eksperymentalnych do oceny efektów komunikacji marketingowej. Przeanalizowano zakres przedmiotowy i rodzaj wykorzystanych testów eksperymentalnych oraz możliwości i ograniczenia z nimi związane. (abstrakt oryginalny)
EN
In the era of economic efficiency orientation marketers should pay special attention to the effectiveness and profitability of marketing communication. However, one can observe low level of enterprises' activity in this field. A gap in knowledge, especially of methodological character, on the subject of possibilities offered by various research methods in measuring marketing communication effects can be one of the obstacles. In Polish marketing literature the methodology of interviews and surveys is described in detail. There are considerably fewer works on conducting and applying experiments in such a context. For that reason a paper containing a content analysis of chosen articles from the "International Journal of Research in Marketing" and the "Journal of Marketing Research" was prepared, paying particular attention to the usage of experimental research in assessing marketing communication effects. The analysis included the subject range and the kind of experimental tests which were used, as well as opportunities and weaknesses associated with them.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • [1] Ardley В., A case of mistaken identity: theory, practice and the marketing textbook, "European Business Review" 2008, vol. 20, no 6.
  • [2] Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
  • [3] Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, t. 2, red. M. Malikowski, M. Niezgoda, WSSG, Tyczyn 1997.
  • [4] Bell G.H., Ledolter J., Swersey A.J., Experimental design in the front lines of marekting: testing new ideas to increase direct mail sales, "International Journal of Research in Marketing" 2006, vol. 23.
  • [5] Brzeziński J., Badania eksperymentalne w psychologii i pedagogice, Scholar, Warszawa 2000.
  • [6] Churchill G.A., Badania marketingowe, PWN, Warszawa 2002.
  • [7] Chevalier M., Increase in sales due to in-store display, "Journal of Marketing Research" 1975, vol. XII (November).
  • [8] Curhan R. C., The effects of merchandising and temporary promotional activities on the sales of fresh fruits and vegetables in supermarkets, "Journal of Marketing Research" 1974, vol. XI (August).
  • [9] Czupryna К., Skuteczny marketing bezpośredni, IFC Press, Kraków 2004.
  • [10] Doliński D., Psychologiczne mechanizmy reklamy, GWP, Gdańsk 2003.
  • [11] Donelly J.H. Jr., Ivancevich J.M., Post-purchase reinforcement and back-out behavior, "Journal of Marketing Research" 1970, vol. VII (August).
  • [12] Doyle P., Fenwick I., An Experimental Design for Measuring Advertising Payoff, "Operational Research Quarterly" 1975, vol. 26, no 4.
  • [13] Doyle P., Fenwick I., Planning and estimation in advertising, "Journal of Marketing Research" 1975, vol. 39 (February).
  • [14] Falkowski A., Tyszka Т., Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk 2003.
  • [15] Farris P.W., Bendle N.T., Pfeifer P.E., Reibstein D.J., Marketing Metrics: 50+ Metrics Every Executive Should Master, Wharton School Publishing, New Jersey 2006.
  • [16] Field A., Hole G.J., How to Design and Report Experiments, Sage, 2003.
  • [17] Gould J.E., Concise Handbook of Experimental Methods for the Behavioral and Biological Sciences, CRC Press, Cleveland 2001.
  • [18] Goulding C., Grounded theory, ethnography and phenomenology, "European Journal of Marketing", vol. 39, no 3/4.
  • [19] Hunt S.D., On Rethinking Marketing: Our Discipline, Our Practice, Our Methods, "European Journal of Marketing" 1994, vol. 28, no 3.
  • [20] Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1995.
  • [21] Kaniewska-Sęba A., Leszczyński G., Marketing communication in business relations - trends on the Polish market, [w:] F. Conchon (ed.), 8th International Marketing Trends Conference, ESCP- AEP European School of Management, Paris 2009.
  • [22] Kaniewska-Sęba A., Leszczyński G., Pilarczyk В., Badania marketingowe na rynku business-to-business, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  • [23] Kaniewska-Sęba A., Leszczyński G., Potrzeby menedżerów w zakresie wiedzy dotyczącej zarządzania sprzedażą, [w:] T. Czuba, M. Reysowski, M. Skurczyński (red.), Innowacje w marketingu 4.0., Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2007.
  • [24] Lcdolter J., Swersey A. J., Testing 1-2-3: Experimental Design with Applications in Marketing and Service Operations, Stanford Business Books, Stanford 2007.
  • [25] McDaniel C., Gates R., Marketing Research: the Impact of the Internet, John Wiley & Sons, 2002.
  • [26] Mynarski S., Analiza układów eksperymentalnych w badaniach rynkowych i marketingowych, [w:] M. Rószkiewicz (red.), Metody analizy eksperymentu w badaniach marketingowych, PONT Info Ltd., Warszawa 1999.
  • [27] Patzer G.L., Experiment-Research Methodology in Marketing: Types and Applications, Quorum Boob, Westport 1996.
  • [28] Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B., Zechmeister, J.S., Metody badawcze w psychologii, GWP, Gdańsk 2002.
  • [29] Smith T.M., Gopalakrishna S., Smith P.M., The complimentary effect of trade shows on personal selling, "International Journal of Research in Marketing" 2004, vol. 21.
  • [30] Snedecor G.W., Cochran W.G., Statistical Methods, Iowa State University Press, Iowa 1967.
  • [31] Solomon P.J., Bush R.F., Hair J.F. Jr., White and black consumer sales response to black models, "Journal of Marketing Research" 1976, vol. XIII (November).
  • [32] Trojanowski M., Marketing bezpośredni. Koncepcja - zarządzanie - instrumenty, PWE, Warszawa 2010.
  • [33] Van Diepen M., Donkers В., Franses P.H., Does irritation induced by charitable direct mailings reduce donations?, "International Journal of Research in Marketing" 2009, vol. 26.
  • [34] Wansink В., Kent R.J., Hoch S.J., An Anchoring and Adjustment Model of Purchase "Quantity Decisions, Journal of Marketing Research" 1998, vol. XXXV (February).
  • [35] Wilkinson J.В., Mason J.B., Paksoy Ch.H., Assessing the impact of short-term supermarket strategy variables, "Journal of Marketing Research" 1982, vol. XIX.
  • [36] Wskaźniki marketingowe, red. R. Kozielski, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171334929

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.