PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 49 | nr 1 | 99--111
Tytuł artykułu

Substytucyjność i komplementarność fizycznego i wirtualnego kanału zakupu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Substitutability and Complementarity of Physical and Virtual Purchase Channels
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Niniejszy artykuł dotyczy efektów substytucyjności i komplementarności kanałów fizycznego i wirtualnego w procesie zakupowym, analizowanych głównie z punktu widzenia konsumenta i jego zachowań nabywczych. Prezentowane dane pochodzą z badań własnych techniką CAWI kwotowej próby 1701 osób reprezentatywnej dla użytkowników Internetu w Polsce. Dane zebrano w grudniu 2012 r. w ramach prac badawczych grantu habilitacyjnego NCN nr N NI 12 375540. (fragment tekstu)
EN
This article explores effects of substitutability and complementarity of physical and virtual channels in the purchasing process, analyzed from the point of view of the consumer. Presented data has been collected through CAWI survey with quota sample (n= 1,701 internet users in Poland) as part of the habilitation grant No. N N112 375540. Consumers, especially younger ones, are commonly involved in multi-channel buying processes. This involvement is an expression of not only recognizing the substitutability of physical and virtual channels, but also treating those channels as complementary at the stage of searching for information. The frequent occurrence among consumers of ROPO and reverse ROPO effects, indicates their tendency to rationalize spending, paying attention also to time spent, effort and potential post-purchase troubles. By changing the channel during the purchase process, the consumer chooses a cheaper and/or more convenient option, accepting the possible risks associated with the purchase. (original abstract)
Rocznik
Tom
49
Numer
Strony
99--111
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • 1. Chodak G., Jarosz P., Kunkowski J., Tkaczyk P., Wrzalik P., Raport eHandel Polska 2012. Analiza wyników badania polskich sklepów internetowych, DotCom River, Sklepy24.pl, Wrocław 2012, s. 6.
  • 2. Efekt ROPO w segmencie Retail, Google, TNS OBOP 2009, http://www.google.pl/intl/pl/press/ blog/PL_ROPO_Retail_Poland_public.pdf (dostęp: 23.06.2014).
  • 3. Garapich A., eCommerce w Polsce. Rynek, nabywcy, trendy, PBI, Warszawa 2012, http://www. slideshare.net/P_B_I/e-commerce-w-polsce (dostęp: 23.06.2014).
  • 4. Górecki M., Powiązanie świata online z offline, czyli efekt ROPO w Polsce, http://www.slideshare. net/MarekGorecki/powizanie-wiata-online-z-offline-czyli-efekt-ropo-w-polsce (dostęp: 23.06.2014).
  • 5. Joo Y.-H., Park M.H.-Y., Information search and purchase channel choice across in-home shopping retail formats, "Academy of Marketing Studies Journal" 2008, vol. 12, no 2, s. 49-61.
  • 6. Keen C., Wetzels M., De Ruyter K., Feinberg R., E-tailers versus retailers: Which factors determine consumer preferences, "Journal of Business Research" 2004, vol. 57, no 7, s. 689-693.
  • 7. Konucs U., Verhoef P.C., Neslin S.A., Multichannel shopper segments and their covariates, "Journal of Retailing" 2008, vol. 84, no 4, s. 398-413.
  • 8. Mącik R., Modelowanie stałych czynników wyjaśniających kupowanie w Internecie, [w:] R. Mącik (red.), Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zachowania konsumentów - studium empiryczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011, s. 141-145.
  • 9. Mącik R., Technologie informacyjne i komunikacyjne jako moderator procesów podejmowania decyzji zakupowych przez konsumentów, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.
  • 10. Mącik R., Furtak R., Zakupy internetowe a zakupy konwencjonalne, [w:] R. Mącik (red.), Wpływ technologii informacyjnych i komunikacyjnych na zachowania konsumentów - studium empiryczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2011, s. 63-84.
  • 11. Nalewajek M., Zróżnicowanie oczekiwań konsumenta w procesie zakupowym a możliwości ich zaspokojenia we współczesnej gospodarce, Texterbooks 2013, s. 112-134.
  • 12. Piwowarczyk M., Efekt ROPO, czyli jak on-line wpływa na off-line, 19.08.2011, http://www.slideshare. net/mpiwo/efekt-ropo-czyli-jak-online-wpywa-na-offline-piwowarczyk-marcin (dostęp: 23.06.2014).
  • 13. Pookulangara S., Natesan P., Examining consumers' channel-migration intention utilizing theory of planned behavior: A multigroup analysis, "International Journal of Electronic Commerce Studies" 2010, vol. 1, no 2, s. 97-116.
  • 14. Rdzeń K., Obroty eCommerce Polska 2012 i wielkość serwisu Allegro, n.d., http://mensis.pl/aktualnosci/ obroty-ecommerce-polska-2012-i-wielkosc-serwisu-allegro/ (dostęp: 5.07.2014).
  • 15. Retail Sales March 2013 Data, Office of National Statistics, http://www.ons.gov.uk/ons/rel/rsi/ retail-sales/march-2013/rft-rsi-tables-march-2013.xls (dostęp: 5.07.2014).
  • 16. Simon H.A., A behavioral model of rational choice, "Quarterly Journal of Economics" 1955, vol. 69, s. 99-118.
  • 17. Szymański G., Czajkowski T., Badanie polskich e-sklepów AD 2012, [w:] eCommerce 2012. Raport, Internet Standard. International Data Group Poland SA, Warszawa 2012.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171335257

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.