PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 2 | nr 10 | 7--26
Tytuł artykułu

Klimat organizacyjny sprzyjający twórczości

Warianty tytułu
Organizational Climate for Creativity
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne organizacje muszą funkcjonować w dynamicznym, niepewnym i wysoce wymagającym otoczeniu, do którego dostosować się można poprzez nacisk na innowacje. Te zaś są wdrożeniem pomysłów, których generowanie pobudza klimat sprzyjający twórczości. Klimat organizacyjny sprzyjający twórczości jest konstruktem rozpatrywanym z różnych perspektyw teoretycznych. Artykuł przedstawia zagadnienia definicyjne z zakresu klimatu organizacyjnego, twórczości organizacyjnej oraz, powstałego ze złożenia tych dwóch pojęć, klimatu wspierającego twórczość organizacyjną. Omówione zostają także podstawowe narzędzia pomiaru, bowiem dotychczasowe badania pokazują, że możliwa jest operacjonalizacja opisywanego konstruktu. Jest ona jednak źródłem wielu trudności, które również są w niniejszym artykule przedstawione.(abstrakt oryginalny)
EN
A demanding, dynamic and uncertain environment is the setting for organizations nowadays. Innovation can be the key to successful environmental adaptation. However, to innovate, organizations need to generate and implement creative ideas. The generation of creative ideas is only possible in a work environment conducive to creativity. As an organizational climate for creativity is a complex construct, it can be approached from different theoretical perspectives. This paper outlines definitional aspects of an organizational climate in general, organizational creativity and, finally, an organizational climate for creativity. Further, the main instruments for assessing a climate for creativity are reviewed, as previous research proves that this construct can be operationalized. The paper also presents the difficulties which are connected with operationalization attempts in this field.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
7--26
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Amabile, T.M., 1988, A Model of Creativity and Innovation in Organizations, w: Staw, B.M., Cummings, L.L. (eds.), Research in Organizational Behavior, Greenwich: JAI, no. 10, s. 123-167.
  • Amabile, T.M., 1983, The Social Psychology of Creativity: a Componential Conceptualization, Journal of Personality and Social Psychology, no. 45, s. 357-376.
  • Amabile, T.M., Conti, R., Coon, H., Lazenby, J., Herron, M., 1996, Assessing the Work Environment for Creativity, Academy of Management Journal, no. 39, s. 1154-1184.
  • Anderson, N., West, M.A., 1998, Measuring Climate for Work Group Innovation: Development and Validation of the Team Climate Inventory, Journal of Organization Behavior, no. 19, s. 235-258.
  • Andriopolous, C., 2001, Determinants of Organizational Creativity: a Literature Review, Management Decision, no. 39, s. 834-840.
  • Baer, M., Frese, M., 2003, Innovation Is Not Enough: Climates for Initiative and Psychological Safety, Process Innovations and Firm Performance, Journal of Organizational Behavior, no. 24, s. 45-68.
  • Bower, M., 1965, Nurturing Innovation in an Organisation, w: Steiner, G.A. (ed.) , The Creative Organisation, Chicago University Press, Chicago, IL.
  • Bratnicka, K., 2010, Twórczość jako arena badań zarządzania. Podstawowe zagadnienia i pojęcia. Organizacja i Zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, nr 2, s. 5-15.
  • Bratnicki, M., Kryś, R., Stachowicz, J., 1988, Kultura organizacyjna przedsiębiorstw. Studium kształtowania procesu zmian zarządzania, Ossolineum, Wrocław.
  • Bueschgens, T., Bausch, A., Balkin, D.B., 2010, Organizational Culture and Climate for Innovation - An Integrative Review, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Montreal.
  • Cheng, C.Y., Sanchez-Burks, J., Lee, F., 2008, Connecting the Dots within, Psychological Science, no. 19, s. 1178-1184.
  • Choi, W., Madjar, N., Yun, Y., 2010, Perceived Organizational Support, Goal Orientation, Exchange Ideology and Creativity, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Montreal.
  • Cummings, L., 1965, Organizational Climates for Creativity, Academy of Management Journal, no. 8, s. 220-227.
  • Denison, D.R., 1996, What is the Difference between Organizational Culture and Organizational Climate? A Native's Point of View on a Decade of Paradigm Wars, Academy of Management Review, no. 21, s. 619-654.
  • Dessler, G., Turner, A., 1992, Human Resources Management in Canada, Prentice-Hall Canada Inc., Scarborough, Ontario.
  • Dyduch, W., 2013, Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
  • Ekvall, G., 1996, Organizational Climate for Creativity and Innovation, European Journal of Work and Organizational Psychology, no. 5, s. 105-123.
  • Epstein, R., 1991, Skinner, Creativity, and the Problem of Spontaneous Behavior, Psychological Science, 1991, no. 2, s. 362-370.
  • Glińska-Neweś, A., 2009, Kształtowanie klimatu organizacji a jej sukces, w: Społeczne uwarunkowania sukcesu organizacji, Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot, nr 2, s. 1124-1131.
  • Gooodman, M., Dingli, S., 2013, Organisational Climate and Culture for Optimising Innovation, w: Gooodman, M., Dingli, S. (eds.), Creativity and Strategic Innovation Management, Routledge, Londyn, s. 185-196.
  • Hunter, S.T., Bedell, K.E., Mumford, M.D., 2006, Dimension of Creative Climate: a General Taxonomy, International Journal of Creativity and Problem Solving, no. 15, s. 97-116.
  • Hunter, S.T., Bedell, K.E., Mumford, M.D., 2007, Climate for Creativity: a Quantitative view, Creativity Journal Research, no. 19, s. 69-90.
  • Isaksen, S.G., Lauer, K.J., Ekvall, G., Britz, A., 1998, Perceptions of the Best and Worst Climates for Creativity: Preliminary Validation Evidence for the Situational Outlook Questionnaire, Monograph 305, Creative Solving Group, Buff alo.
  • Kalińska, M., 2010, Pozytywny klimat organizacji jako pożądany efekt pozytywnego potencjału organizacji, w: Stankiewicz, M.J. (red.), Pozytywny potencjał organizacji. Wstęp do użytecznej teorii zarządzania, Wydawnictwo Dom Organizatora, Toruń, s. 107-140.
  • Kwaśniewska, J., Nęcka, E., 2004, Perception of the Climate for Creativity in the Workplace: the Role of the Level in the Organization and Gender, Creativity and Innovation Management, no. 13, s. 187-197.
  • Litwin, G.H., Stringer, R.A., 1968, Motivation and Organizational Climate, Harvard University Press, Boston.
  • Mathisen, G.O., Einarsen, S., 2004, A Review of Instruments Assessing Creative and Innovative Environments within Organizations, Creativity Research Journal, no. 16, s. 119-141.
  • Morgan, G., 1991, Images of Organization, Sage, Beverly Hills, CA.
  • Mumford, M.D., Gustafson, S.B., 1988, Creativity Syndrome: Integration, Application and Innovation, Psychological Bulletin, no. 103, s. 27-43.
  • Nembhard, I.M., Northrup, V., Shaller, D., Cleary, P., 2012, Improving Climate for Quality and Quality of Care: Does Membership in a Collaborative Help? Referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Boston.
  • Nerstad, C.G.L., Richardsen, A.M., Roberts, G.C., 2012, Who Are High Achievers at Work? Motivational Climate, Goal Orientation Profi les and Performance, referat przedstawiony na corocznej konferencji Academy of Management, Boston.
  • Nęcka, E., 2003, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Patterson, M.G., West, M.A., Shackleton, V.J., Dawson, J.F., Lawthom, R., Maitlis, S., Robinson, D.L., Wallace, A.M., 2005, Validating the Organizational Climate Measure: Links to Managerial Practices, Productivity and Innovation, Journal of Organizational Behaviour, no. 26, s. 379-408.
  • Schein, E.H., 2000, Sense and Nonsense about Culture and Climate, w: Ashkanasy, N.M. Wilderom, C.P.M. Peterson, M.F. (eds.), Handbook of Organizational Culture and Climate, Sage, Th ousand Oaks, CA.
  • Schneider, B., Brief, A.P., Guzzo, R.A, 1996, Creating a Climate and Culture for Sustainable Organizational Change, Organizational Dynamics, no. 24, s. 7-19.
  • Schneider, B., Reichers, A., 1983, On the Etiology of Climates, Personnel Psychology, no. 36, s. 19-39.
  • Siegel, S.M., Kaemmerer, W.F., 1978, Measuring the Perceived Support for Innovation in Organizations, Journal of Applied Psychology, no. 63, s. 553-562.
  • Stasiakiewicz, M., 2002, Zachowania twórcze w organizacji, w: Strykowska, M. (red.), Współczesne organizacje - wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 153-174.
  • Tesluk, P.E., Farr, J.L., Klein, S.R., 1997, Infl uences of Culture and Climate on Individual Creativity, Journal of Creative Behavior, no. 31, s. 27-41.
  • West, M.A., 1990, Th e Social Psychology of Innovation in Groups, w: West, M.A. Farr J.F. (eds.), Innovation and Creativity at Work: Psychological and Organizational Strategies, Wiley, Chichester, s. 309-333.
  • West, M.A., Sacramento, C.A., 2012, Creativity and Innovation: the Role of Team and Organizational Climate, w: Mumford M.D. (ed.), Handbook of Organizational Creativity, Academic Press, Elsevier, s. 359-385.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171335421

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.